Hľadá sa ideálny partner
Ako vyzerá proces výberu vhodného kandidáta vo franšízingu?
Najčastejšie prebieha v niekoľkých etapách. Obvykle začína vzdialenou formou a prvým krokom je e-mailová alebo telefonická výmena informácií. Po predbežnom vzájomnom preverení môžu strany posúdiť, či spĺňajú základné kritériá a tiež – čo je najdôležitejšie– či majú aj naďalej záujem o spoluprácu. Ďalším krokom je informačná schôdzka, počas ktorej sa preberajú podmienky a očakávania oboch strán týkajúce sa vstupu do siete. Schôdzka má tiež psychologický aspekt. Umožňuje presvedčiť sa, či sú potenciálni partneri naladení na rovnakú vlnu a či si dobre rozumejú. V prípade očakávanej dlhoročnej spolupráce je to dôležité.
Čomu je potrebné v priebehu takejto schôdzky venovať pozornosť?
Je potrebné mať na mysli, že vždy existuje istý súbor vlastností, ktoré sú pre nás žiaduce. Napríklad ideálny franšízor by mal mať pripravený franšízový balíček a kvalitne spracované informačné podklady. Mal by byť schopný predložiť finančné predpoklady, franšízovú zmluvu a presne vedieť, koho hľadá. Na druhú stranu franšízant by mal byť podnikavý, ale tiež sa vedieť podriadiť všeobecne platným zásadám a pravidlám. Aby mohol správne posúdiť druhú stranu, je najlepšie mať určité porovnania. Prečítať si tlač, prehľadať internet, navštíviť otvorené pobočky a franšízantov, pýtať sa na fórach o podnikaní.
Kde je možné sa dostať ku konceptom bližšie, aby sa s nimi záujemca o franšízu mohol zoznámiť?
Dobrou príležitosťou môžu byť odborové akcie, ako sú veľtrhy, prezentácie systémov či workshopy, ktorých sa zúčastní viac vystavovateľov. Tieto akcie často navštevujú ľudia, ktorí často iba zvažujú vlastné podnikanie. Pre franšízantov to je možnosť porovnať konkurenčné značky a franšízy z rovnakého odboru na jednom mieste.
Na čo si dať pozor pri finálnom rozhodnutí?
Veľkú pozornosť je treba venovať franšízovej zmluve. Poskytovateľ licencie by mal mať pripravenú franšízovú zmluvu spolu s prevádzkovým manuálom a pripraviť sa na nasledujúce kroky týkajúce sa vstupu nového partnera do siete. Franšízant by si mal zmluvu dôkladne prečítať. Tá povie veľa nie iba o systéme, ale tiež o franšízorovi. Je vhodné nespoliehať sa iba na propagačné ponuky systému, ale venovať maximálnu pozornosť tomuto právnemu dokumentu, pretože svojim podpisom sa franšízant zaviaže na niekoľko nasledujúcich rokov. V dobrom franšízovom systéme by nemalo byť problém vidieť zmluvu pred podpisom, aby franšízant mohol zhotoviť analýzu so svojím právnym poradcom.
PROFIT system franchise services.

Prečítaj články

Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?