Hľadá sa ideálny partner
Ako vyzerá proces výberu vhodného kandidáta vo franšízingu?
Najčastejšie prebieha v niekoľkých etapách. Obvykle začína vzdialenou formou a prvým krokom je e-mailová alebo telefonická výmena informácií. Po predbežnom vzájomnom preverení môžu strany posúdiť, či spĺňajú základné kritériá a tiež – čo je najdôležitejšie– či majú aj naďalej záujem o spoluprácu. Ďalším krokom je informačná schôdzka, počas ktorej sa preberajú podmienky a očakávania oboch strán týkajúce sa vstupu do siete. Schôdzka má tiež psychologický aspekt. Umožňuje presvedčiť sa, či sú potenciálni partneri naladení na rovnakú vlnu a či si dobre rozumejú. V prípade očakávanej dlhoročnej spolupráce je to dôležité.
Čomu je potrebné v priebehu takejto schôdzky venovať pozornosť?
Je potrebné mať na mysli, že vždy existuje istý súbor vlastností, ktoré sú pre nás žiaduce. Napríklad ideálny franšízor by mal mať pripravený franšízový balíček a kvalitne spracované informačné podklady. Mal by byť schopný predložiť finančné predpoklady, franšízovú zmluvu a presne vedieť, koho hľadá. Na druhú stranu franšízant by mal byť podnikavý, ale tiež sa vedieť podriadiť všeobecne platným zásadám a pravidlám. Aby mohol správne posúdiť druhú stranu, je najlepšie mať určité porovnania. Prečítať si tlač, prehľadať internet, navštíviť otvorené pobočky a franšízantov, pýtať sa na fórach o podnikaní.
Kde je možné sa dostať ku konceptom bližšie, aby sa s nimi záujemca o franšízu mohol zoznámiť?
Dobrou príležitosťou môžu byť odborové akcie, ako sú veľtrhy, prezentácie systémov či workshopy, ktorých sa zúčastní viac vystavovateľov. Tieto akcie často navštevujú ľudia, ktorí často iba zvažujú vlastné podnikanie. Pre franšízantov to je možnosť porovnať konkurenčné značky a franšízy z rovnakého odboru na jednom mieste.
Na čo si dať pozor pri finálnom rozhodnutí?
Veľkú pozornosť je treba venovať franšízovej zmluve. Poskytovateľ licencie by mal mať pripravenú franšízovú zmluvu spolu s prevádzkovým manuálom a pripraviť sa na nasledujúce kroky týkajúce sa vstupu nového partnera do siete. Franšízant by si mal zmluvu dôkladne prečítať. Tá povie veľa nie iba o systéme, ale tiež o franšízorovi. Je vhodné nespoliehať sa iba na propagačné ponuky systému, ale venovať maximálnu pozornosť tomuto právnemu dokumentu, pretože svojim podpisom sa franšízant zaviaže na niekoľko nasledujúcich rokov. V dobrom franšízovom systéme by nemalo byť problém vidieť zmluvu pred podpisom, aby franšízant mohol zhotoviť analýzu so svojím právnym poradcom.
PROFIT system franchise services.
Marek Halfar, COO / "Nezabudnite, že s budúcim obchodným partnerom budete komunikovať a spolupracovať minimálne niekoľko rokov. Preto uvážte, či Vám vyhovuje tiež po ľudskej stránke." Prečítaj články
Šanca stať sa lídrom MBE na Slovensku
/24.11.2025
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
„Nehľadáme iba investora, ale človeka, ktorý bude venovať svojej predajni aj čas a srdce,“ hovorí Josefina Rusová, manažérka rozvoja franšízovej siete Kinekus.
„Nutriadapt som poznala zo všetkých strán. Vedela som, že má potenciál a hodnoty blízke mne. Vlastná klinika bola prirodzený krok,“ hovorí franšízantka Silvia Večerová.
Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.
Známy chorvátsky fast-casual reťazec Koykan hľadá franšízantov s vášňou pre svetovú gastronómiu. Po otvorení reštaurácií v Bratislave chce expandovať aj do ďalších miest.