Očakávajte neočakávané
Prezraďte nám, ako sa v súčasnosti darí franchisingu na Slovensku?
Vo všeobecnosti môžem prehlásiť, že podľa našich posledných zistení, zaznamenávame vzrastajúci počet záujemcov o vytvorenie vlastnej značky, čo určite považujem za pozitívum.
Akú má franchising podporu v slovenskej legislatíve?
Slovenská legislatíva, napríklad v porovnaní s českou legislatívou, v oblasti franchisingu pomerne dosť zaostáva. Franchisingová zmluva ako typ zmluvy nie je osobitne upravená či už v Občianskom zákonníku alebo v Obchodnom zákonníku. V praxi sa pre franchisingové koncepty využíva inštitút tzv. inominátnych, inými slovami nepomenovaných, zmlúv, ktoré sa riadia ustanovením § 269 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka. Posledné informácie z rezortu ministerstva spravodlivosti hovoria o tom, že v priebehu roku 2019 sa chystá veľká rekodifikácia Občianskeho aj Obchodného zákonníka, v rámci ktorej by malo dôjsť aj k vymedzeniu osobitného paragrafového znenia, ktoré by bolo zamerané výslovne na franchisingovú zmluvu.
V rámci Slovenskej franchisingovej asociácie pôsobí tzv. Expertná skupina. Ako funguje? Čo je jej cieľom?
Členovia tejto skupiny sa vyznačujú tým, že majú dlhoročné odborné skúsenosti a vedomosti, ktoré sú schopní poskytnúť už existujúcim podnikateľom i potenciálnym, resp. začínajúcim podnikateľom franchisantom. Jej hlavným cieľom je teda najmä odborná a poradná funkcia vo vzťahu k rôznym dotazom a prípadným otázkam, s ktorými sa na Slovenskú franchisingovú asociáciu záujemcovia o franchisingové licencie obracajú.
S akými problémami či otázkami sa na vás najčastejšie obracia franchisingové koncepty a záujemcovia o franchisingové licencie?
Najčastejšie sa stretávame s otázkami napr. ako si vybrať už existujúci franchisingový koncept, prípadne na nás často smerujú aj otázky týkajúce sa možnosti vytvorenia vlastného franchisingového konceptu z existujúcej značky alebo firmy. Popri odpovediach na tieto otázky však poskytujeme aj všeobecné informácie o tom, ako vôbec samotný franchising funguje a aké sú jeho benefity.
Čo by ste poradili franchisingovým konceptom, ktoré sa chystajú vstúpiť na slovenský trh. Na čo by sa mali pripraviť?
Poradil by som im najmä to, aby očakávali aj neočakávané. Určite vo všeobecnosti vo vzťahu k franchisingu a jeho celkovému postaveniu na Slovensku platí, že slovenský klient je veľmi náročný. Problém vidím najmä v tom, že Slováci stále majú určitý blok spočívajúci v skutočnosti, že by mali za poskytnuté know-how platiť.
Máte za sebou 2. ročník výstavy Podnikajte s franchisingom. Ako by ste ho zhodnotili?
Druhý ročník výstavy, v porovnaní s tým prvým, ktorý bol vo svojej podstate pilotný a na ktorom sme sa veľa učili ale aj naučili, priniesol celkové zlepšenie, či už sa bavíme o kvalite samotnej výstavy, úrovni jednotlivých vystavovateľov ale aj celkovej návštevnosti výstavy, ktorú sa nám podarilo zvýšiť. Osobne to považujem za dobrý signál do budúcnosti vo vzťahu k organizovaniu ďalšej franchisingovej výstavy.
Odborníci na svojom mieste / "Členovia SFA majú dlhoročné odborné skúsenosti a vedomosti, ktoré sú schopní poskytnúť už existujúcim podnikateľom i potenciálnym, resp. začínajúcim podnikateľom – franchisorom i franchisee. V prípade potreby môžu odporučiť ďalších odborníkov doma i v zahraničí," dodáva Marian Paták. Prečítaj články
Domáce potreby mieria do nových regiónov
/03.11.2025
„Nehľadáme iba investora, ale človeka, ktorý bude venovať svojej predajni aj čas a srdce,“ hovorí Josefina Rusová, manažérka rozvoja franšízovej siete Kinekus.
„Nutriadapt som poznala zo všetkých strán. Vedela som, že má potenciál a hodnoty blízke mne. Vlastná klinika bola prirodzený krok,“ hovorí franšízantka Silvia Večerová.
Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Najčítanejšie
Hladká pokožka ako stabilný biznis
/12.11.2025
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.