5 zásad franšízingu

Od vzniku franšízingu existujú konštanty, ktoré sa nikdy nezmenili a ktoré je možné nazvať základnými princípmi obchodovania pod zavedenou značkou. Ak sa franšízy riadia týmito zásadami, môžu si byť isté, že ich systém bude rásť a prosperovať. Majitelia franšízových sietí, franšízori i franšízanti by preto mali vynaložiť snahu na vybudovanie a rozvíjanie svojej franšízy na základe týchto 5 jednoduchých zásad:
1. Informujte o výhodách franšízovej spolupráce
Pri marketingu a predaji franšízových licencií buďte úprimní a vyhnite sa vytváraniu falošných očakávaní. Vždy informujte o koncepte a prevádzke siete pravdivo, aj keď to môže znamenať stratu potenciálneho partnera. Zamerajte sa pri tom na výhody spolupráce s vašou značkou. V opačnom prípade získate iba kandidáta na franšízanta, ktorý bude uvažovať v zajatí nerealistických cieľov, alebo si naopak nebude veriť, čo nie je vhodný štart podnikania.
2. Učte nových franšízantov
Všetci noví franšízanti by mali prejsť školením, ktoré ich zoznámi s prevádzkou franšízovej siete aj ich vlastnými pobočkami. Niektoré mladé značky kvôli úspore investícií vstupné školenia neponúkajú, čo býva často chybou. Je lepšie počkať s otvorením novej franšízy a jej majiteľa aj personál na štart dostatočne pripraviť ako sa spoliehať na ich obchodný talent.
3. Zaistite, aby franšízanti prosperovali
Pri budovaní novej franšízy aj celej franšízovej siete musíte vytvárať systém, ktorý zaručí franšízantom finančný prospech. Spoločnosti, ktoré predávajú licencie a vyžadujú poplatky za používanie neprosperujúcej značky, likvidujú svojich franšízantov už dopredu, a odsudzujú ich k neúspechu. Tiež tým poškodzujú značku ako takú a dobré meno. Aj vo franšízingu je prvotným cieľom podnikania obživa a finančný zisk.
4. Stanovte si spôsob merania ich úspechu
Vyhodnoťte finančnú výkonnosť franšízy na základe podnikateľských plánov. Bez znalosti výkonu franšízantov bude ťažké – možno nemožné - zistiť, ako dobre funguje celý koncept. Bez prehľadu o úspechu a neúspechu pobočiek nebudete mať k dispozícii ani informácie potrebné na dôležité strategické rozhodnutia.
5. Zamyslite sa nad dlhodobým ziskom a krátkodobými výhodami
Pred každým dôležitým rozhodnutím si uvedomte, že bude mať dopad na franšízantov, a zvážte následky plánovaných zmien pre celú sieť. Nie každý franšízant je schopný dosiahnuť vytúžený úspech, za ich neúspech nesú zodpovednosť aj franšízori a majitelia sietí. Vytýčte im dlhodobé ciele a poskytnite čo najlepšie podmienky pre - v ideálnom prípade - rýchly úspech. Zakladateľ franšízovej siete McDonald's Ray Kroc hlásal: "Čím viac ľuďom pomáham uspieť, tým som sám úspešnejší."
Prečítaj články

Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Najčítanejšie

„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Nastal vhodný čas pre získanie licencie v rámci regiónov Slovenska," hovorí Matúš Hrabko, Field Service Manažér pre McDonald's na Slovensku.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.