5 zásad franšízingu

Od vzniku franšízingu existujú konštanty, ktoré sa nikdy nezmenili a ktoré je možné nazvať základnými princípmi obchodovania pod zavedenou značkou. Ak sa franšízy riadia týmito zásadami, môžu si byť isté, že ich systém bude rásť a prosperovať. Majitelia franšízových sietí, franšízori i franšízanti by preto mali vynaložiť snahu na vybudovanie a rozvíjanie svojej franšízy na základe týchto 5 jednoduchých zásad:
1. Informujte o výhodách franšízovej spolupráce
Pri marketingu a predaji franšízových licencií buďte úprimní a vyhnite sa vytváraniu falošných očakávaní. Vždy informujte o koncepte a prevádzke siete pravdivo, aj keď to môže znamenať stratu potenciálneho partnera. Zamerajte sa pri tom na výhody spolupráce s vašou značkou. V opačnom prípade získate iba kandidáta na franšízanta, ktorý bude uvažovať v zajatí nerealistických cieľov, alebo si naopak nebude veriť, čo nie je vhodný štart podnikania.
2. Učte nových franšízantov
Všetci noví franšízanti by mali prejsť školením, ktoré ich zoznámi s prevádzkou franšízovej siete aj ich vlastnými pobočkami. Niektoré mladé značky kvôli úspore investícií vstupné školenia neponúkajú, čo býva často chybou. Je lepšie počkať s otvorením novej franšízy a jej majiteľa aj personál na štart dostatočne pripraviť ako sa spoliehať na ich obchodný talent.
3. Zaistite, aby franšízanti prosperovali
Pri budovaní novej franšízy aj celej franšízovej siete musíte vytvárať systém, ktorý zaručí franšízantom finančný prospech. Spoločnosti, ktoré predávajú licencie a vyžadujú poplatky za používanie neprosperujúcej značky, likvidujú svojich franšízantov už dopredu, a odsudzujú ich k neúspechu. Tiež tým poškodzujú značku ako takú a dobré meno. Aj vo franšízingu je prvotným cieľom podnikania obživa a finančný zisk.
4. Stanovte si spôsob merania ich úspechu
Vyhodnoťte finančnú výkonnosť franšízy na základe podnikateľských plánov. Bez znalosti výkonu franšízantov bude ťažké – možno nemožné - zistiť, ako dobre funguje celý koncept. Bez prehľadu o úspechu a neúspechu pobočiek nebudete mať k dispozícii ani informácie potrebné na dôležité strategické rozhodnutia.
5. Zamyslite sa nad dlhodobým ziskom a krátkodobými výhodami
Pred každým dôležitým rozhodnutím si uvedomte, že bude mať dopad na franšízantov, a zvážte následky plánovaných zmien pre celú sieť. Nie každý franšízant je schopný dosiahnuť vytúžený úspech, za ich neúspech nesú zodpovednosť aj franšízori a majitelia sietí. Vytýčte im dlhodobé ciele a poskytnite čo najlepšie podmienky pre - v ideálnom prípade - rýchly úspech. Zakladateľ franšízovej siete McDonald's Ray Kroc hlásal: "Čím viac ľuďom pomáham uspieť, tým som sám úspešnejší."
Prečítaj články

Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Najčítanejšie

Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.