Nová krv v podnikaní

Veľa tých, ktorí sa dnes v kyberpriestore sociálnych sietí pohybujú, začali písať svoje vlastné blogy a natáčať videa, ktoré na sieť „zavesujú“. Cieľom je, aby sa nimi zdieľané príspevky dostali k čo najväčšiemu počtu ľudí, z ktorých sa ideálne stanú ich fanúšikovia. Tí tento obsah vyhľadávajú kvôli zábave, ale tiež kvôli zháňaniu informácií a inšpirácie. Z niektorých bloggerov a youtuberov sa dnes stávajú celebrity ovplyvňujúce a udávajúce trendy. A práve to predstavuje zaujímavú informáciu pre firmy, ktoré sa snažia svojimi službami a produktmi osloviť nových zákazníkov vo virtuálnom priestore. Poďme ju naplno využiť.
Podľa výsledkov prieskumu Blogbarometr 2015 agentúry Donath Business & Media k najpopulárnejšej téme blogov patrí krása a kozmetika. Zaoberá sa ňou takmer 40 % bloggerov, ktorí sa do prieskumu zapojili. Na ďalších priečkach sa umiestnilo „blogovanie“ o móde, štýle a obliekaní, ktorým sa venuje 32 % sledovaných blogov, nasleduje ho s 31 % cestovanie a s 30 % varenie. Vzhľadom na uvedené témy iste nikoho neprekvapí, že v blogovaní sú aktívne hlavne ženy. Tvoria približne 80 % bloggerov. Blogujú aj muži a ich doménou sú technológie, technika alebo politika.
Obojstranne výhodná spolupráce
Na propagáciu svojich príspevkov tuzemskí bloggeri a youtuberi využívajú sociálne siete. Hlavne Facebook, Instagram, Twitter, YouTube a Pinterest. Viac ako pätina blogerov, ktorí sa zapojili do prieskumu Blogobarometr 2015, plánuje svoje blogy propagovať na ďalších sociálnych sieťach. Propagujú sa aj na webe alebo v tlačových médiách.
Veľkú výhodou pre firmy, ktoré by chceli využiť “služby” bloggerov na marketing svojich produktov, je fakt, že spolupráca s firmami a bloggermi nie je často vôbec proti zdravému rozumu. Ako ukázal prieskum Blogbarometr 2015, v sledovanom roku vzrástla chuť firiem využívať českú blogosféru medziročne o tretinu. Spoločnosti si dnes rady vyberajú bloggerov, ktorých využívajú ako „influencerov“. Tým zasielajú zdarma svoje produkty a na oplátku chcú, aby ich využili napríklad vo svojich receptoch, článkoch či videách. Pre firmy to predstavuje pomerne lacnú a veľmi účinnú formu reklamy so širokým dosahom. Niekedy sú odmenou bloggerom len dané produkty, ale ak sú bloggeri slávni a veľmi sledovaní, dostávajú často aj finančnú odmenu, ktorá sa môže pohybovať až v tisícoch a pri video blogoch (vlogoch) až desať tisícoch eur.
Výber po úvahe
Podľa vyššie spomenutého prieskumu pribúdajú firmy, ktoré využívajú blogy a vlogy ako marketingové kanále. Bloggeri si ale často zachovávajú objektivitu a venujú sa propagácii značiek, ktoré majú radi, alebo otvorene zoznamujú svojich fanúšikov so svojimi každodennými zákazníckymi skúsenosťami. Rozhodne sa vyhnite propagácii vášho produktu cez falošné pozitívne recenzie. To by vôbec neprospelo. Blogger by stratil dôveru svojich fanúšikov a tiež dosah na odberateľov kanála.
Pre úspech spolupráce je dôležité hlavne venovať čas výberu vhodného bloggera. “Bohužiaľ, veľa bloggerov nevie, kedy prestať a ich blogy či vlogy vyzerajú ako zmes rôznych reklám. Výsledok môže pôsobiť skôr negatívne a producent takýchto príspevkov môže strácať sledujúcich,“ upozorňuje na určité problémy, ktoré medzi niektorými bloggermi panujú, Ivana Jindřichová, foodbloggerka Cat & Cook. Aj ona sa v rámci svojej produkcie rozhodla spolupracovať s firmami, ale jasné pravidlá si nastavila hneď na začiatku. „Stanovila som si, že ak sa rozhodnem s nejakou firmou spolupracovať, musí to byť firma, ktorú dlhodobo používam a s jej výrobkami a filozofiou stopercentne súhlasím,“ doplňuje Ivana Jindřichová s tým, že výsledkom jej stratégie bol výber štyroch značiek, s ktorými nadviazala spoluprácu.
Firmy by mali zvoliť hlavne takého bloggera a youtubera, ktorý zaujme ich cieľovú skupinu. Napríklad, ak kozmetická značka vyššej cenovej kategórie pošle svoje produkty štrnásťročnej bloggerke, pôsobí to nevhodne a nemá to pre firmu ani správny efekt. Žiadaným publikom v tomto prípade budú skôr ženy v strednom a vyššom veku, nie tínedžeri. Preto pri výbere bloggera najskôr porovnajte, či sa zhodujú vaše cieľové skupiny. Tiež sa uistite, že vám vyhovuje kvalita, v akej daný blogger svoj obsah produkuje na svojom kanáli i ako komunikuje na sprievodných kanáloch a sociálnych sieťach.
Veľa foriem spolupráce
Najrozšírenejšou formou spolupráce s influencermi je umiestenie vašich bannerov na ich weboch. Ďalšou obľúbenou formou je tzv. barterová spolupráca, kedy influencer hodnotí váš výrobok a ten je zároveň jeho odmenou za prácu. Dobre pôsobia aj súťaže, tzv. giveaway, kedy firmy bloggerom či vloggerom venujú produkty pre ich fanúšikov. Veľkej popularite sa tešia tiež tutoriály, a to najmä v oblasti varenia a domácich prác. Ide o krátke videa, ktorá krok po kroku diváka zoznámia s tajomstvom prípravy jedla alebo výroby rôznych darčekov, dekorácií, alebo ďalších vecí. Tieto krátke videá tvoria „nezávislí“ youtuberi, ale na svoju propagáciu ich využívajú aj firmy - napríklad obchodná sieť Tesco, Marks&Spencer, alebo značka sirupov Jupí.
Ak budete sledovať marketingové kroky nových startupov a veľkých franšíz, na spoluprácu s bloggermi a propagáciu youtuberov stopercentne narazíte. Je to nástroj, ktorý môže vášmu produktu veľmi pomôcť a ak sa vám podarí nadviazať spoluprácu, tak vás táto moderná forma reklamy s veľkým dosahom nemusí stáť veľa peňazí.
Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?