Najlepšie franšízy? Stále rovnaké

Hodnotenie najlepších franšíz sveta podľa portálu Franchise Direct každoročne porovnáva výsledky jednotlivých franšízových značiek počas uplynulého roku. V úvahu pritom berie okrem iného úspechy spoločnosti pri expanzii za hranice domoviny, pri ktorých musia preniknúť aspoň do ďalších dvoch krajín. Dôležité pri hodnotení je vek zúčastnených firiem, nárast počtu franšízových pobočiek i predaj v rámci celej franšízovej siete. Rebríček Top Global Franchises sa snaží podľa organizátorov vidieť ešte ďalej, ako ukazujú čísla a štatistiky.
Preto skúma tiež, či franšízová značka pomáha pri financovaní novej pobočky svojim franšízantom, prácu a komunikáciu v rámci firemnej komunity, úspešnosť miestnych podporných programov, ale i charitatívny prínos. Údaje zhromaždené z franšízových zmlúv a verejných dokumentov a prehľadov sú zapisované do vlastných počítačových vzorcov, čím sa výsledok stáva podľa Franchise Direct čo najobjektívnejším. Najstaršie siete v prvej stovke sa začali rozširovať cez franšízing už v roku 1925 (Hertz, A and W). Najmladší Orangetheory Fitness pochádza z roku 2009, do franšízingu vstúpila o rok neskôr.
Prepad roka pre Subway
Poradie na prvých troch miestach zostalo v porovnaní s minulým rokom nezmenené, čo nie je ale žiadne prekvapenie. Gastronómia všeobecne pokračuje v silnom globálnom raste, a fastfoodové značky vždy patrili vo franšízingu k tým najsilnejším ťahúňom. Ich veľkou výhodou je zapojenie moderných technológií do obchodných aktivít, čo sa darilo minulý rok predovšetkým víťaznej spoločnosti McDonald’s, zdatne jej pritom sekundoval Burger King. V prvej stovke hodnotených firiem sa ich celkovo 40 venuje gastronómii a potravinárskemu priemyslu. Z hľadiska odborov nasleduje predaj automobilov a služby na čistenie a upratovanie.
Najviac v rebríčku poklesla v tomto roku firma Subway, ktorá klesla zo 4. na 10. miesto. Krajinou, do ktorej by chcelo expandovať najviac franšízových sietí, je aktuálne Čína, kde vidia obchodníci možnosti v rýchle rastúcej strednej vrstve. Pôsobí tam už 4 500 franšízových značiek, a po Spojených štátoch patrí medzi najväčšie franšízové trhy na svete. Silné postavenie má v Číne i YUM! Brands, majiteľ ocenených značiek KFC a Pizza Hut.
Stále silnejším franšízovým hráčom sa v Európe stáva Nemecko. V súčasnosti tam pôsobí celkovo asi 950 franšízorov a 120 000 nezávislých franšízantov. Pritom iba 20 % nových franšíz v Nemecku patrí k zahraničným konceptom. V tomto smere sa podobá českému franšízovému trhu, kde tiež posledné roky stúpa počet tuzemských konceptov, ktoré tvoria už takmer 70 % franšízových značiek na trhu. V Nemecku a Česku rastie popularita sietí, ktoré sa zameriavajú na domáce služby a vzdelávanie detí. Pribúdajú tiež koncepty, ktoré sa orientujú na starostlivosť o seniorov a chorých.
TOP GLOBAL FRANCHISES
- McDonald’s
- KFC
- Burger King
- Pizza Hut
- 7 Eleven
- Marriott International
- RE/MAX
- Dunkin’ Donuts
- InterContinental Hotels and Resorts
- Subway
Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?