Bude EU chrániť franšízing?

Európsky parlament prijal na prejednanie štúdiu o fungovaní franšízingu v členských krajinách. Spracováva niekoľko možností, ako zákonne posilniť v rámci obchodných sietí pozíciu franšízantov, teda licenčne zmluvných partnerov, ktorí prevádzkujú pod známou značkou svoj vlastný podnik. Správa, ktorá vznikla na základe iniciatívy holandského europoslanca Dennisa de Jonga tvrdí, že franšízant je často oproti majiteľom franšízových spoločností a konceptov v nevýhodnej pozícii, a navrhuje niekoľko možností, ako túto situáciu riešiť do budúcnosti.
Správa žiada predovšetkým zavedenie právneho rámca pre jednotlivé krajiny. Niektorí europoslanci chcú vyjádriť sklamanie nad tým, že franšízing je v súčasnosti v EU nedostatočný. Predstavuje totiž iba 1,89 % HDP oproti 5,95 % v USA a 10,83 % v Austrálii. 83,5 % obratu franšízových sietí v rámci EU sa nachádza iba v 7 európskych krajinách. Franšízing má pritom podľa poslancov potenciál z hľadiska dosiahnutia jednotného trhu v maloobchodnom sektore, a je vhodným prostriedkom na založenie podniku so zdielanou investíciou medzi franšízorom a franšízantom.
Nekalá obchodná prax
Franšízing vedie k vytváraniu pracovných miest, celkovému rozvoju podnikania, a získavaniu nových schopností a zručností. Predstavuje tiež častý a vhodný model medzinárodnej spolupráce vo vnútri EU. Súčasné právne predpisy o franšízách sa medzi jednotlivými štátmi líšia, sú zdrojom technických prekážok, a môžu od franšízingu odraďovať. Tiež môžu mať tieto skutočnosti podľa EU vplyv na voľbu spotrebiteľov a teda budúci úspech franšízových spoločností.
Konkrétne zásady a právne predpisy by mali zaistiť v budúcnosti zmluvné práva a povinnosti rovnaké pre všetkých. Medzi ne by mala patriť napríklad povinnosť správne a úplne informovať franšízantov pred uzatvorením franšízovej zmluvy. Požiadavka, aby franšízant nakupoval od franšízora výrobky a služby nesúvisiace s konceptom, by mohlo predstavovať nekalú obchodnú prax. Jednotlivé dodatky zmluvy by mali byť jasne formulované, a mali by byť primerané, i čo sa týka doby trvania.
Nedostačujúce majú byť tiež informácie o fungovaní jednotlivých franšízových značiek vo všetkých priemyselných odvetviach. Neexistuje žiadny prehľad o nevýhodných zmluvách či nekalých obchodných praktikách. Tieto časti zmlúv totiž veľmi často zostávajú dôverné. Zriadené by tiež malo byť kontaktné miesto pre sťažnosti a informovanie o franšízovom trhu v EU, spolupracovať by mohol Eurostat. O zmenách by mala Európska komisia rozhodnúť v januári 2018.
Prečítaj články

Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.