Ako vyberať franšízora?
Franšízor je vlastníkom ochrannej známky a značky franšízovej siete, ktorý sám otestoval podnikateľský zámer a preukázal jeho rentabilitu. Veľa nových franšízorov býva prekvapených z konkurencie, ktorá panuje medzi franšízovými sieťami v daných lokalitách. Od marketingu miestnych podnikov sa ich pole pôsobnosti rýchlo presúva na úroveň veľkých národných i globálnych spoločností. Majú veľké výhody vrátane povedomia a dôvery spotrebiteľov, veľkých marketingových rozpočtov a skúsenejšieho tímu. Dobrou správou je, že všetci niekedy začínali, a franšízoví inovátori majú v súčasných podmienkach veľkú šancu na trhu uspieť, pokiaľ budú hrať podľa pravidiel a so správnymi kartami, teda ľuďmi.
Skúsení franšízoví a obchodní trenéri pomôžu rastúcej značke prekonať výzvy a problémy. Každý skvelý športovec má skvelého trenéra, najdôležitejšia je preto voľba správneho franšízora. Majiteľom franšízových sietí ponúkame niekoľko tipov, ako pri výbere franšízora neurobiť chybu . Ani tá najlepšia rada na svete nepomôže, pokiaľ sa ňou nikto neriadi. Zvážte vždy preto dopredu, či je vaša firma a franšízanti vo fáze, kedy je ich "tréning" zo strany franšízora vôbec možný. Rovnako ako športovci, i franšízanti by sa pod vplyvom franšízora mali postupne zlepšovať a vylaďovať svoje schopnosti. Najdôležitejším faktorem je - rovnako ako v športe - ochota spolupracovať a nasledovať trenéra.
Vyhnite sa tým, ktorí s vámi súhlasia
Trenér, ktorý s vami vždy súhlasí, nemusí byť úspešný. Jeho pôsobenie bude skôr neúčinné, v horšom prípade môže pre vašu fitmu znamenať dokonca hroziace nebezpečenstvo. Hlavným prínosom trenéra musí byť vždy úprimná, a niekedy i horšie prijateľná reflexia a rady.
Uistite sa, že váš tréner má vlastný systém a štýl
Dobrý trenér (franšízor) prinesie vašej spoločnosti mnoho výhod, vrátane rozsiahlych skúseností z odboru a reálného plánu na firemný rozvoj. Trenér je viac než poradca, ktorý počúva a múdro hovorí. Veľký trenéri majú vypracované rozsiahle herné plány, ktoré slúžia ako základ ich vlastného štýlu trénovania.
Stanovte systém na meranie výkonnosti
Jedným z hlavných prínosov vzťahu franšízora s franšízanta je prehľad o tom, čo vo vnútri siete funguje, a čo nefunguje, a je potrebné zlepšiť. Ukazovatele výkonnosti jednotlivých franšíz a franšízantov, rovnako ako celej siete, by preto vždy mali byť neoddeliteľnou súčasťou tréningového plánu franšízora. Niekde meria návštevnosť pobočiek, inde sa riadi tržbami, ďalšie spoločnosti vymýšľajú vlastné meriace a porovnávacie systémy.
Snažte sa vždy o dlhodobú spoluprácu
Implementovať, merať a upravovať, to sú základné piliere silné stratégie rastu v podnikaní. Dokonca i tie najlepšie stratégie začnú ale vykazovat výsledky až s odstupom času. Najmä, ak je úlohou franšízora zavádzať v systéme zmeny a úpravy, ktoré sa majú dotknúť celej franšízovej siete. Správne a dlhodobé vedenie franšízantov a prevádzka celého systému býva najdôležitejším faktorom úspechu vášho franšízového podnikania, ktorý zaistí tiež návratnosť vložených investícií.
Prečítaj články

Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.