Kódex diktuje aj lojálnosť

Etický kódex EFF nemá žiadnu zákonnú právomoc. Mal by mať ale okrem iného vplyv na postupy pre tvorbu franšízových sietí v Európe i napríklad na rozhodovanie vnútroštátnych súdov alebo regulačných orgánov, ktoré sa na EFF môžu obracať pri rozhodovaní v právnych sporoch, týkajúcich sa franšízingu.
Samoregulačný mechanizmus v posledných rokoch kritizovali niektorí odporcovia s tým, že nejednotnosť nie iba právnych podmienok v Európe značne brzdí rozvoj franšízingu ako takého. Práve možné riziko väčšej nadnárodnej regulácie franšízingu viedla európskou asociáciu k úprave kódexu.
Zmeny sa týkajú predovšetkým niekoľkých zásadných oblastí:
- Zdôrazňuje sa, že kódex je dohovorom medzi viacerými stranami, a že sa týka franšízorov a tiež franšízantov. Reaguje tým na kritiku, že sa málo zaoberal právom a povinnosťami franšízantov.
- Členovia EFF kladú väčší dôraz nie iba na prijatie, ale tiež na podporu národného etického kódexu a na zaistenie toho, aby bol verejne dostupný.
- Väčší dôraz je kladený tiež na tzv. zásadu dobrej viery, ktorá sa týka vzťahu medzi franšízormi a franšízantmi. Britské právo napríklad neuznáva všeobecnú povinnosť dobrej viery a nedávne súdne pokusy ju ustanoviť v zákone ako povinnú súčasť franšízových dohôd boli odmietnuté alebo obmedzené. Kódex však novo kladie väčší dôraz práve na túto povinnosť. Strany majú podľa neho riešiť sťažnosti a spory v dobrej viere v bezprostredných rozhovoroch a jednaniach vedených v duchu priateľstva a poctivosti.
- Od franšízorov sa požaduje, aby jednoznačne zaručili franšízantovi právo využívať prevedené alebo sprístupnené know-how, udržovať a rozvíjať ho.
- Definícia know-how bola upravená. Z informácií, ktoré boli "nevyhnutné" sú momentálne informácie, ktoré sú "významné a užitočné". Tento krok má odrážať praktickú realitu mnohých franšízových systémov.
- Od franšízorov sa vyžaduje, aby na poli franšízingu pôsobili po dobu najmenej jedného roka, aby dodržovali a rozvíjali know-how, odovzdávali ho, vyžadovali spätnú väzbu od svojich franšízantov, a pomáhali pri rozvoji franšízové trhu. Franšízor musí propagovať príslušnú značku.
- Franšízori musia uznať franšízantov ako samostatných podnikateľov, a nemôžu ich priamo či nepriamo riadiť rovnako ako svojich zamestnancov.
- Franšízor je povinný franšízantom bezvýhradne umožniť prevádzku podnikania, poskytnúť im detailné informácie o komunikácii vo vnútri aj vonku firmy (napríklad internete), rovnako má povinnosť ich zoznámiť so svojou obchodnou politikou.
- Franšízanti podliehajú tiež ďalším povinnostiam. Musia "lojálne spolupracovať" so svojimi franšízormi a ďalšími franšízantmi, musia byť zodpovední za svoje vlastné činy, za vlastný personál i financovanie vlastného podnikania.
Prečítaj články

Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Najčítanejšie

Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.