4 tipy pre silné franšízy
Patríte k nováčikom medzi franšízormi, či sa chystáte franšízovú sieť vybudovať? Ak je vaša odpoveď kladná, musíte si hneď v prvom okamihu uvedomiť, že súčasná podoba vašej spoločnosti nebude pre vytvorenie siete pobočiek takmer isto dostačujúca. Riadenie, prevádzka, marketing. Všetko sa bude musieť viac či menej zmeniť.
Funkčná reklama na koncových zákazníkov vám napríklad ťažko pomôže s náborom franšízantov, musíte cez marketingové nástroje osloviť inú cieľovú skupinu a to kvalifikované osoby, ktoré disponujú kapitálom. Úspešný franšízor musí tiež dohliadať na rozloženie pracovných síl tak, aby spoločnosť zostala i napriek prípadnému rýchlemu rastu v rovnováhe. Fatálne bývajú tiež veľké očakávania, kedy si podnikateľ najme drahých ľudí, nájde drahú reprezentatívnu kanceláriu, a potom často úplne márne čaká, kedy sa mu "prefúknutá" investícia vráti. Míňať firemné peniaze za zbytočnosti si nemôžu dovoliť ani tí najlepší podnikatelia.
Stručne povedané, vaše predchádzajúce skúsenosti a znalosti o podnikaní nemusia nutne fungovať vo chvíli, kedy sa rozhodnete pre rozširovanie značky prostredníctvom franšíz. Nemyslite si, že zmeny budú len okrajové.
Na začiatku si preto určite zodpovedzte otázku, v čom je vaša spoločnosť pre franšízantov výnimočná, a prečo by si pre podnikanie mal vybrať práve vás, a investovať do vašej značky svoj vlastný čas a peniaze. Tento krok vám pomôže okrem iného pri výbere vhodných nástrojov pri ich podpore. Franšízorovi – poskytovateľovi licencie, tiež franšízantom, by mala spolupráca priniesť rastúce zisky a nižšie náklady. Ako túto situáciu dosiahnuť? Existuje niekoľko spôsobov, ako cez spolupracovníkov vybudovať silnú franšízovú spoločnosť.
1. Vzdelávajte súčasný personál
V mnohých prípadoch môžu byť súčasní zamestnanci skvelí i pri budovaní franšízovej siete, skôr sa ale pripravte na opačnú situáciu. Kľúčových zamestnancov, bez nich sa ťažko obídete, by ste mali byť schopní identifikovať sami. Vyvarujte sa ale vytváraniu nových pozícií len preto, že si niekto napríklad povýšenie po rokoch poctivej práce zaslúži. Pokiaľ vytvorenie nových pracovných miest nie je pre spoločnosť aktuálne výhodné, infraštruktúru spoločnosti iba upravte do žiaducej podoby.
Pre každú pozíciu vo firme vytvorte stručný popis práce tak, aby si bol každý zamestnanec istý svojimi právami a povinnosťami i po prechode na nový obchodný systém. S každým si pohovorte jednotlivo medzi štyrmi očami. Váš tím nesmie získať pocit, že chcete meniť podobu celej firmy za ich chrbtom. Zároveň sa však uistite, či sú príslušní ľudia dostatočne kvalifikovaní, nadšení, a lojálni. A že sú ochotní sa na zmenách vo vnútri firmy podieľať.
2. Najmite skúsený personál
Ďalšou možnosťou je zamestnať ľudí, ktorí už pracovali pre inú franšízovú sieť, a majú tak v tomto smere už nejaké skúsenosti. Pri hodnotení uchádzačov o nových franšízantov dôkladne kontrolujte skúsenosti, ale zhodnoťte aj ich povahové vlastnosti, a napríklad znalosť zákonov, ktoré sa týkajú franšízingu.
Najať skúsených profesionálov môže byť ale pomerne nákladné, a pre menšie spoločnosti nemusí byť tento krok úplnou nutnosťou. Existuje veľa menších franšízových sietí, kde franšízor (možno iba zo začiatku) zvláda administratívu, riadenie spoločnosti, i firemný marketing. Pokiaľ vo svojich plánoch počítate iba s obmedzeným firemným rastom, uprednostnite vzdelanie súčasného personálu. Znížite tým v začiatkoch finančné riziká.
3. Spolupracujte so špecialistami
Často odporúčaným spôsobom spolupráce vo franšízovej sieti je nájsť franšízových špecialistov v oblasti práva, školenia, reklamy, PR a marketingu, ktorí budú potom spolupracovať s jednotlivými franšízantmi. Odborníci by mali byť tiež schopní vyhodnotiť zo svojho pohľadu reálne potreby, a poradiť či vytvoriť riešenia priamo na mieru vašej značke. Tým by ste mali byť ušetrení od ďalších veľkých a zbytočných finančných výdavkov.
4. Zapojte viacúčelového manažéra či poradcu pre franšízy
Veľmi účinné riešenie najmä v prípade malých spoločností. I externý konzultant by pre vás mal byť podporou pri budovaní siete, mal by vám poskytnúť rady a pokyny, ktoré váš rast urýchlia a zjednodušia. Uistite sa, že vami najatý poradca má skúsenosť s úspešnou franšízovou klientelou. Pomôcť vám môže tiež pri tvorbe prevádzkovej príručky pre franšízantov a realizácii vášho podnikateľského plánu.
Prečítaj články
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti McDonald’s pre český a slovenský trh sa stala Yuliya Badritdinova. Aktuálne má na starosti 3 trhy.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
EÚ podporuje malé a stredné firmy. Cez nový grantový program im pomáha riešiť otázky spojené s duševným vlastníctvom, ktoré často riešia aj franšízy.
Stále väčšie množstvo majiteľov najrôznejších značiek sa musí zaoberať bojom proti plagiátorom ich značky. Ich počet stúpa ruka v ruke s rastúcim digitálnym trhom.
Moderné podnikanie nie je vždy náročné, zarábať je možné aj iba vďaka notebooku. Franšízový e-shop ponúka nový český koncept Kiwicode, platbami po sieti sa zaoberá firma Paysera z Litvy.
Najčítanejšie
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Prajeme všetkým našim priaznivcom z radov čitateľov a klientov úspešný vstup do nového roka 2024.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Na mrazené dezerty stavil franchisový koncept Ice’n’go. Novo sa nachádza v Katalógu franchis.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.