4 tipy ako hľadať franšízantov

Proces hľadania vhodných franšizantov musí byť čo najviac systematický a premyslený, a mal by zodpovedať podnikateľskému zámeru danej franšízovej siete. Spolupracovať s nevhodnými kandidátmi na franšízantov znamená značnú stratu času, zlá voľba spolupracovníkov môže úplne zničiť doteraz prosperujúci systém, a vymazať niekoľkoročný rast spoločnosti.
Vo franšízovom priemysle sa preukázateľne vyplatí venovať veľké množstvo času i energie hľadaniu a lákaniu znalých a skúsených partnerov, ktorí spoločnosť môžu posunúť ďalej, a pomocou toho i v expanzii. Pokiaľ chcete mať vedľa seba v zamestnaní skutočné talenty, skúste sa pri hľadaní nových franšizantov riadiť 4 bodmi:
1. Navštevujte správne spoločenské akcie a stretnutia
Výstavy a veľtrhy, ktoré sa týkajú vášho podnikateľského odboru, i podnikania všeobecne, sú vždy príležitosťou pre nadviazanie obchodných a pracovných kontaktov. V Paríži sa napríklad každoročne na jar koná veľtrh FRANCHISE EXPO PARIS. Tohtoročný ročník sa orientuje na nové franšízové koncepty, rovnako by sa v Paríži mali prvýkrát predstaviť i niektoré krajiny. Spolupracovníkov pre zahraničné franšízy tam ide hľadať prvýkrát aj česká spoločnosť. Koncept QuickGame je inšpirovaný televíznymi súťažami a show, u nás funguje pol roka.
Na veľtrh môžu čitatelia portálu Franchising.cz získať volný vstup.
O týždeň neskôr po veľtrhu v Paríži sa koná ďalší franšízový veľtrh v poľských Katoviciach, v júni bude medzinárodné stretnutie franšíz hostiť New York. V Prahe sa chystá Veľtrh FRANCHISINGU 2017 v novembri, účasť pre verejnosť je po základnej registrácii zdarma.
Pri prezentácii na niektorých verejných akciách sa nespoliehajte na nereálne sľuby, a prehnanú vonkajšiu prezentáciu. Spoločnosť musia zastupovať profesionáli, erudovaní a zodpovední ľudia. Ukážte tiež konzistentné, profesionálne a transparentné postupy (výrobné i obchodné), aby prípadní spolupracovníci videli jasné pozitívne vyhliadky do budúcnosti. Výkonný tím spoločnosti by sa mal potom zúčastniť diskusných panelov tak, aby zviditeľnil značku. Prezentácia má dať vyniknúť firme medzi konkurenciou, samozrejme sofistikovane a bez agresie.
2. Budujte silný tím
Ľudia, ktorí investovali do franšízy - či súčasní franšízanti jednotlivých sietí - väčšinou priznávajú, že veľkú úlohu pri ich rozhodovaní zohral tím, s ktorým mali v spoločnosti spolupracovať. Silný štruktúrovaný systém je sám o sebe motiváciou pre prípadných franšízantov, ktorí sa budú chcieť stať vďaka kúpe licencie jeho súčasťou.
Skôr ako slovné argumenty presvedčí nových partnerov praktická ukážka špičkovej technológie a ďalších pomocných nástrojov pri prevádzke franšízovej pobočky. Ideálny kandidát by mal potom získať istotu, že zázemie zavedenej značky bude pre neho znamenať kariérny rast a úspech. Franšízor či centrála franšízovej siete by mala preukázať, že je schopná franšízantom poskytnúť krok po kroku všetko potrebné na otvorenie franšízy - či už sú to skúsenosti, rady, tipy, alebo rôzne obchodné a strategické nástroje.
Silní franšízoví partneri súčasne pri svojom príchode do firmy pracovný tím posilnia, a upevnia jeho lojálnosť i firemnú kultúru. I podľa toho rýchle spoznáte ich skutočnú kvalitu. Pokiaľ niekto podrýva autoritu vyššie postaveného či staršieho kolegu, alebo spochybňuje fungujúce pravidlá ihneď na začiatku, radšej sa s ním rozlúčte. Chyba je na jeho strane, a najskôr ju sám vôbec nevidí.
3. Identifikujte a zapojte bojovníkov za značku
Sieť súčasných franšízantov sa môže stať tým najlepším zdrojom pre hľadanie nových lídrov. Identifikácia najúspešnejších franšízantov a podpora ich rastu sa franšízovej sieti vyplatí hneď v niekoľkých smeroch. Potenciálni noví franšízanti sa napríklad môžu o podnikateľské príležitosti s vašou značkou dozvedieť od nich, a potom už nie sú potrebné ďalšie odporúčania a presvedčovacie metódy. Úspech tiež môže priviesť do firmy ich nasledovníkov a obdivovateľov, ktorí zároveň prinesú úctu k firemnej kultúre a značke ako takej.
Táto cesta je možná iba pri otvorenej komunikácii vo vnútri firmy. Franšízanti musia byť pravidelne v kontakte s výkonným tímom franšízovej siete. Pokiaľ budú mať istotu, že sú súčasťou úspešného tímu, je oveľa viac pravdepodobnejšia aj ich lojálnosť.
Hľadaním vhodných franšizantov sa zaoberá aj poradenská spoločnosť PROFIT system franchise services. "Internet hrá i v tomto procese stále dôležitejšiu úlohu," hovorí manažérka pre kľúčových zákazníkov Gabriela Petrová.
4. Prezentujte značku na internete
Úspešní investori činia svoje rozhodnutia na základe dôkladného výskumu a analýzy dát. Internet je obvykle primárnym miestom, kde je možné jednoducho tieto dáta získavať. Výrazná prítomnosť značky na internete môže prilákať vhodných investorov a franšízantov, ktorých rastúca firma potrebuje k dosiahnutiu úspechu.
"Pri určení cieľov a budúcnosti franšízovej siete, aj jej potenciálnych partnerov, je potrebné jasne nastaviť požiadavky oboch strán. Internetová prezentácia musí byť aktuálna a informačne vyčerpávajúca. Je nutné vedieť, akých franšízantov konkrétna značka hľadá, a čo od nich očakáva. A to opäť pre obe strany," hovorí manažérka pre kľúčových zákazníkov Gabriela Petrová zo spoločnosti PROFIT system franchise services. Inšpirovať sa môžete v Katalógu franšíz.
Pokiaľ neustále zápasíte s dopytom od nekvalifikovaných a nevhodných kandidátov, zamyslite sa nad obsahom svojej internetové kampane a požiadavkami, ktoré na nových franšízantov vznášate. Nebojte sa riadiť vlastnými skúsenosťami, a byť úprimní. Pokiaľ sa neosvedčili ľudia bez skúseností v odbore, neskúšajte neustále šťastí, a skôr dajte prednosť človeku skúsenému.
A naopak, pokiaľ systém vyžaduje dôkladné a bezvýhradné plnenie požiadaviek a príkazov, uprednostnite osoby mladšie, ktoré vlastné skúsenosti iba naberajú. Nebudete ich musieť odnaučiť zvyky z predchádzajúcich zamestnaní, a presviedčať, že s vami sa nezmýlia.
Prečítaj články

Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.