Osobná komunikácia je základ
Môžete zhodnotiť vývoj na čajovom trhu za posledný rok?
Sypaný čaj nakupuje pravidelne zhruba 15 % obyvateľstva. Tento pomer mierne narastá s tým, ako ľudia objavujú kvalitu a rôznorodosť chutí. Napriek tomu sú najobľúbenejšou skupinou čajov v Českej republike čaje ovocné, ktoré vôbec nemajú pôvod v čajovníku. Obľúbené sú tiež čaje bylinné, ktoré rovnako s čajovníkom nemajú žiadnu súvislosť. V poslednej dobe však zaznamenávame rastúci záujem o kvalitnejšie druhy čistých čajov (biele čaje, Darjeeling, Assam) a aromatizovaných čajov na netradičnom základe (biely čaj, zmes raritných čajov).
Mení sa tiež nejako trh s kávou?
V posledných troch, štyroch rokoch rastie dopyt po výberovej káve. Zákazníci sa viac zaujímajú o rôzne pestovateľské teritóriá. Rastie tiež trend alternatívnych metód prípravy káv, medzi ktoré patrí Chemex, dripper, French press, moka kávovar alebo aeropress. Výberová káva tvorí 3-4 % kávového trhu, je však na vzostupe. Naša spoločnosť ročne vyprodukuje cca 350 ton čaju a 90 ton kávy, z čoho je takmer 80 % predaného na domácom trhu. Zostatok je exportovaný do zahraničia.
Darí sa rozširovať sieť obchodov Oxalis čaj&káva ?
Momentálne máme v Čechách a na Slovensku celkovo 52 jednotiek. Z toho 23 predajní prevádzkujú naši franšízoví partneri. Tento rok by mohlo byť otvorených až 10 nových jednotiek. Počas troch až piatich rokov by potom extenzívne budovanie siete mohlo byť zavŕšené na počte cca 75 obchodov Oxalis.
Ako vyzerá situácia s rozširovaní obchodov na Slovensko?
V súčasnosti prevádzkujeme štyri vlastné predajne v Bratislave. Ostatná distribučná činnosť je sprostredkovaná obchodným partnerom. O ďalšom rozvoji maloobchodných jednotiek však teraz neuvažujeme.
Aké vlastnosti majú franšízanti Vašej firmy?
Naši franšízanti sú dynamickí ľudia s nadšením a záujmom o daný produkt. Sú komunikačne aj obchodne zdatní a majú rovnaký pohľad na sortiment a zákazníkov ako máme my. Niektorí z našich franšízových partnerov pochádzajú pôvodne z našich veľkoobchodných zákazníkov. V odbore sa teda pohybujú už veľa rokov a náš sortiment dobre poznajú. Rovnako úspešní sú ale aj tí, ktorí boli len čajoví nebo kávoví nadšenci a otvorením vlastnej špeciálky si splnili svoj sen. Práve kúpa franchisovej licencie veľmi zjednodušuje možnosť začať samostatne podnikať.
Chystáte pre zákazníkov rozšírenie sortimentu, prípadne ďalšie novinky?
Zákazníkom sa snažíme prinášať novinky každoročne. Samozrejmosťou je sledovanie svetových trendov. V minulom roku nám napríklad pribudli nové jedinečné bylinné čaje „Naše byliny“, ktorých receptúry pre nás vyvinula odborníčka na alternatívnu medicínu a prírodné liečiteľstvo paní Renáta Jahodová. Novinkou je zaradenie ručne vyrábaných čokolád z ekvádorských bôbov pod vlastnou značkou. Špecifické sú tým, že v sebe nesú príchute našich aromatizovaných čajov a káv. Každoročne tiež našim zákazníkom prinášame niekoľko noviniek z čajov a káv, ktorých zloženie vyvíjame vo vlastnom laboratóriu. Rovnako ako v ostatných, ani v tomto odbore nie je možné stagnovať. Najaktuálnejšou novinkou, ktorá v najbližších dňoch bude v našich predajniach k dispozícii, sú čajové zbery Flying tea alebo Flugtee. Voľne preložené „čaj dopravený lietadlom“ alebo tiež „bleskový čaj“. Ide o čaje, ktoré boli zbierané iba pred niekoľkými dňami a letecky dopravené do krajiny určenia. Tento čaj sa vyznačuje zvláštnou chuťovou sviežosťou a veľmi jemnou vôňou.
Prečítaj články
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
„Nehľadáme iba investora, ale človeka, ktorý bude venovať svojej predajni aj čas a srdce,“ hovorí Josefina Rusová, manažérka rozvoja franšízovej siete Kinekus.
„Nutriadapt som poznala zo všetkých strán. Vedela som, že má potenciál a hodnoty blízke mne. Vlastná klinika bola prirodzený krok,“ hovorí franšízantka Silvia Večerová.
Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
Najčítanejšie
Franchising – čo to je?
/03.10.2013
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.