Česi ocenia franšízy

Český franšízový trh už niekoľko rokov po sebe dynamicky rastie. Momentálne tu podľa údajov spoločnosti PROFIT system pôsobí viac ako 250 konceptov, ktorí sa svoj rozvoj rozhodli realizovať prostredníctvom predaja franšízových licencií. Ich počet by sa mal aj v budúcnosti ďalej zvyšovať.
Práve preto sa Česká asociácia franchisingu rozhodla ohodnotiť tie najlepšie z nich, a tým inšpirovať a motivovať ostatných k rozvoju už fungujúcich konceptov a budovanie konceptov nových. "Je potrebné na franchising upozorniť a rozšíriť povedomie o tom, že práve franchising patrí k najefektívnejším odbytovým spôsobom 21. storočia," hovorí Jan Gonda, prezident Českej asociácie franchisingu.
Súťaž je rozdelená do troch kategórií: Franchisor roka, Skokan roka a Cena CAF za podporu a rozvoj franšízingu. Ocenenie Franchisor roku 2015 získa franšízový koncept, ktorý preukáže svoju vysokú kvalitu a hodnotu nielen skvelými ekonomickými výsledkami, ale aj výnimočným vzťahom k zamestnancom a franšízantom a zodpovedným prístupom k verejnosti a životnému prostrediu. Titul Skokan roka 2015 patrí takému franšízovému konceptu, ktorý v danom roku otvorí najviac franšízových pobočiek. Cenu ČAF za podporu a rozvoj franšízingu potom získa koncept alebo iný subjekt, ktorý sa významne zaslúži o prínos v oblasti franchisingu pre odbornú i laickú verejnosť.
Ekonomika aj soft skills
Súťažiaci franšízové koncepty hodnotí odborná porota zložená z expertov nielen z oblasti franšízingu, ale aj ekonomiky, riadenia podnikov alebo HR. Menovite sa jedná napr. o odborníka na malé a stredné podnikanie Karla Havlíčka (AMSP ČR), investičného experta Petera Hrbika (ČNOPK), odborníčku na medzinárodný obchod a franšízing Lenku Turnerová alebo Petra Tomana (KPMG), ktorý je odborným garantom pre oblasť ekonómie. Cenu ČAF za podporu a rozvoj franšízingu potom udeľuje Správna rada ČAF.
"V Českej republike je mnoho úspešných franšízových systémov a sietí, však metodika hodnotenia je nastavená tak, aby bol vybraný nielen koncept mimoriadne kvalitné, ale zároveň aj rešpektujúci medzinárodné Etický kódex franchisingu a fungujúce na báze čistej franšízy," zdôrazňuje Petra Ritschelová, výkonná riaditeľka ČAF .
Pri registrácii súťažiaci vyplní elektronický dotazník, ktorý porote poskytne základné ekonomické aj neekonomické informácie o koncepte. Dôraz je kladený najmä na tzv. soft skills, ktoré budú hodnotiť aj na základe stručného podnikateľského príbehu. Do finálového kola postupuje päť finalistov. Tí osobne prezentujú svoj franšízový koncept a následne reagujú na otázky porotcov. "Tie budú zacielené na hlbší náhľad do dlhodobej firemnej stratégie, riadenia ľudských zdrojov, spoločenskej zodpovednosti a v neposlednom rade manažérskych zručností zástupcu súťažiaci franchisy," dopĺňa Ritschelová.
Prečítaj články

Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Najčítanejšie

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.