Plagiátori útočia

Závisť je zlá vec a vo svete biznisu sa jej darí parazitovať na úspešných podnikateľoch. Ako jednoducho získať úspech iných pre seba? Kopírovať. Franšízové koncepty sú pre tieto praktiky bohužiaľ ako stvorené. Preto je dôležité pred expanziou a spustením franšízy zamerať pozornosť na ochranu značky a vytvorenie dôsledných zmlúv.
S tzv. plagiátorstvom sa stretlo veľa firiem a franšízové nie sú výnimkou, práve naopak. Franšízové koncepty sa kopírujú neustále. Spoločnosť Jumping, ktorá sa zaoberá cvičebnými programami s trampolínami o tom vie svoje. Jedna z najúspešnejších českých franšíz, ktorá sa rozvíja po celom svete, sa stretáva s plagiátormi na každom kroku. „Značku Jumping sme právne chránili tak, aby platila na celom svete. Aj naďalej však bojujeme s plagiátormi,“ dodáva Tomáš Buriánek, konateľ firmy Jumping.
Drzosť nepozná hranice u juhokórejskej spoločnosti, ktorá využila koncept Mr. KEBAB a začala rozvíjať v Južnej Kórey plagiátorskú značku rovnakého mena s rovnakými prvkami. „Streli sme sa s plagiátorstvom aj v Európe, kde sme dokázali protiprávne konanie zastaviť. V Južnej Kórey sa to nedá tak jednoducho zrealizovať. Možnosť riešiť problémy v tak ďalekej krajine je obmedzená,“ hovorí Lubomír Ľelovits zo slovenského franšízového konceptu Mr. KEBAB.
Dôležité je ochrániť značku nielen na danom trhu, ale na celom svete. V tomto prípade sa podnikateľ musí pripraviť na zdĺhavé jednanie a vyššie náklady , tiež na čas strávený vyjednávaním o podmienkach. Hlavná je tiež osveta. Tato práca však potom prináša ovocie.
Franšízový systém Hudobná škola Yamaha vie o kopírovaní svoje. „Snažíme sa viac zamerať na komunikáciu s klientmi a objasňovať, v čom sú naše produkty odlišné od ponúk najrôznejších plagiátorov,“ hovorí majiteľ master – franšízovej licencie Zdeněk Simek s tým, že na rozdiel od plagiátorov firma vie presne, čo robí a na čo hudba slúži.
"Plagiátorstvo vo franšíze nie je neobvyklé. Podnikatelia sa snažia využívať dobré nápady a kopírujú zavedené franšízové koncepty. Veľmi často sa stáva, že plagiátorom sa stane bývalý franšízant. Odporúčame teda, aby si franšízové firmy právne ochránili vzťahy medzi franšízantom, aby po prípadnom odstúpení od zmluvy nemuseli riešiť problémy s podnikateľským plánom bývalého franšízanta, ktorý si vytvorí podobný koncept," upozorňuje Marek Halfar, konateľ poradenskej spoločnosti vo franšíze PROFIT system.
Prečítaj články

Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Najčítanejšie

„Nutriadapt som poznala zo všetkých strán. Vedela som, že má potenciál a hodnoty blízke mne. Vlastná klinika bola prirodzený krok,“ hovorí franšízantka Silvia Večerová.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.