Slovensko, krajina pre biznis

Slovenský franchisový trh ukazuje, že sa s ním musí počítať. Jeho veľká expanzia začína prichádzať, a to chcú využiť aj české franchisové koncepty. Pre tie sa Slovensko javí ako prvá krajina, kde chcú preraziť so svojimi výrobkami či službami. V roku 2012 podľa Reportu franchisového trhu, ktorý vydáva poradenská spoločnosť PROFIT system franchise services, pôsobilo na slovenskom trhu 36 českých franchisových systémov. Aktuálne o vstupu premýšľa viac ako 20 konceptov, ktoré fungujú na základe franchisy, prípadne partnerstva.
Vhodného master-franchisanta hľadá sieť fitnes štúdií Hany Bany, ktorá zatiaľ prevádzkuje jednu vlastnú pobočku v Bratislave. „Jednania sme viedli s niekoľkými záujemcami, tie však stroskotali na vzájomných predstavách a požiadavkách,“ hovorí jednateľ firmy Laut, ktorá Hany Bany zastupuje, Jakub Šigut. Podobný prípad je aj pri fastfoodovom koncepte Broaster Chicken. O master-franchisantovi uvažujú tiež spoločnosti Doktor Klain či Certified E-friendly Food. Ďalšie firmy, ktoré by sa rady presadili na Slovensku pomocou franchisovej spolupráce sú okrem iných Solutions, The PUB, Chi-Chi’s. Svoje brány pre franchisantov otvárajú tiež spoločnosti SmartLife s franchisovým konceptom detského oblečenia Lego Wear. Tá tu posledné dva roky musela záujemcov odmietať kvôli exkluzivite. Zatiaľ existuje 1 obchod v Bratislave.
Niektoré spoločnosti už boli úspešnejšie a podarilo sa im tento rok otvoriť prvé pobočky. Sú to napríklad firmy Bussiness for Breakfest, Skinial, Dietfitness či Amaryllis. Okrem posledne menovanej si všetky ako prvú vybrali Bratislavu. Tá sa obvykle stáva odrazovým mostíkom pre ďalšiu expanziu. Amaryllis otvorili svoje kozmetické štúdiu v Dunajskej Strede. Na spadnutie je vstup spoločnosti Marvel, ktorá predáva mobilné domy. Tá otvorí štúdio v Bratislave, ktoré by sa malo stať centrom pre Slovenskú republiku. Slovenským zákazníkom by rád ponúkal čerstvé potraviny i Náš Grunt. „Záujemcovia sa nám zo Slovenska ozývajú, ale jednanie zatiaľ nevedú k záveru. Radi by sme otvorili obchody blízko českým hraniciam,“ hovorí konateľ Nášho Gruntu Jiří Málek.
Slovensko má svoje špecifiká
Firmy si Slovensko vyberajú pre jeho podobnosť s českým trhom. Neexistujú tu ani žiadne jazykové bariéry a problémy s logistikou sú malé. Presadiť sa tu podarilo napríklad franchisovým konceptom Fruitisimo, Naturhouse, Yves Rocher, Svět zdraví či Coffeeshop Company. „Vidíme potenciál na slovenskom trhu na 30 pobočiek. Chceme sa stať najväčšou sieťou juice barov na Slovensku,“ doplňuje riaditeľ Fruitisimo Jan Hummel.
Slovenský franchisový trh je podľa prezidenta Slovenskej franchisovej asociácie Jozefa Šétaffyho ešte nezrelý a má svoje vlastné špecifiká. „Pre jeho zoznámenie je dôležité vynaložiť určitý čas. Je treba si zistiť kvalifikované a správne informácie,“ uvádza Jozef Šétaffy.
Prečítaj články

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Najčítanejšie

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?