Slovensko, krajina pre biznis
Slovenský franchisový trh ukazuje, že sa s ním musí počítať. Jeho veľká expanzia začína prichádzať, a to chcú využiť aj české franchisové koncepty. Pre tie sa Slovensko javí ako prvá krajina, kde chcú preraziť so svojimi výrobkami či službami. V roku 2012 podľa Reportu franchisového trhu, ktorý vydáva poradenská spoločnosť PROFIT system franchise services, pôsobilo na slovenskom trhu 36 českých franchisových systémov. Aktuálne o vstupu premýšľa viac ako 20 konceptov, ktoré fungujú na základe franchisy, prípadne partnerstva.
Vhodného master-franchisanta hľadá sieť fitnes štúdií Hany Bany, ktorá zatiaľ prevádzkuje jednu vlastnú pobočku v Bratislave. „Jednania sme viedli s niekoľkými záujemcami, tie však stroskotali na vzájomných predstavách a požiadavkách,“ hovorí jednateľ firmy Laut, ktorá Hany Bany zastupuje, Jakub Šigut. Podobný prípad je aj pri fastfoodovom koncepte Broaster Chicken. O master-franchisantovi uvažujú tiež spoločnosti Doktor Klain či Certified E-friendly Food. Ďalšie firmy, ktoré by sa rady presadili na Slovensku pomocou franchisovej spolupráce sú okrem iných Solutions, The PUB, Chi-Chi’s. Svoje brány pre franchisantov otvárajú tiež spoločnosti SmartLife s franchisovým konceptom detského oblečenia Lego Wear. Tá tu posledné dva roky musela záujemcov odmietať kvôli exkluzivite. Zatiaľ existuje 1 obchod v Bratislave.
Niektoré spoločnosti už boli úspešnejšie a podarilo sa im tento rok otvoriť prvé pobočky. Sú to napríklad firmy Bussiness for Breakfest, Skinial, Dietfitness či Amaryllis. Okrem posledne menovanej si všetky ako prvú vybrali Bratislavu. Tá sa obvykle stáva odrazovým mostíkom pre ďalšiu expanziu. Amaryllis otvorili svoje kozmetické štúdiu v Dunajskej Strede. Na spadnutie je vstup spoločnosti Marvel, ktorá predáva mobilné domy. Tá otvorí štúdio v Bratislave, ktoré by sa malo stať centrom pre Slovenskú republiku. Slovenským zákazníkom by rád ponúkal čerstvé potraviny i Náš Grunt. „Záujemcovia sa nám zo Slovenska ozývajú, ale jednanie zatiaľ nevedú k záveru. Radi by sme otvorili obchody blízko českým hraniciam,“ hovorí konateľ Nášho Gruntu Jiří Málek.
Slovensko má svoje špecifiká
Firmy si Slovensko vyberajú pre jeho podobnosť s českým trhom. Neexistujú tu ani žiadne jazykové bariéry a problémy s logistikou sú malé. Presadiť sa tu podarilo napríklad franchisovým konceptom Fruitisimo, Naturhouse, Yves Rocher, Svět zdraví či Coffeeshop Company. „Vidíme potenciál na slovenskom trhu na 30 pobočiek. Chceme sa stať najväčšou sieťou juice barov na Slovensku,“ doplňuje riaditeľ Fruitisimo Jan Hummel.
Slovenský franchisový trh je podľa prezidenta Slovenskej franchisovej asociácie Jozefa Šétaffyho ešte nezrelý a má svoje vlastné špecifiká. „Pre jeho zoznámenie je dôležité vynaložiť určitý čas. Je treba si zistiť kvalifikované a správne informácie,“ uvádza Jozef Šétaffy.
Prečítaj články
Veselé Vianoce vám všetkým
/24.12.2025
Čitateľom portálu Franchising.sk, franšízorom, franšízantom aj všetkým záujemcom o podnikanie prajeme príjemné prežitie vianočných sviatkov.
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Najčítanejšie
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.