Koľko a prečo toľko?
Zvolili ste si odvetvie franchisingu, v ktorom by ste chceli pôsobiť. Avšak neviete, či finančne utiahnete nákup licencie a bežné náklady na prevádzku podniku? Skúste si spočítať celkové náklady na investíciu a pritom nevynechať žiadnu položku.
Konečne sa vám podarilo vybrať si franchisingový systém podľa vašich predstáv, ambícii a zručností. Viete, že práve v tomto a v žiadnom inom odbore môžete uspieť. Bude to stáť dosť úsilia a ťažkej práce, ale vy ste pripravený. Teraz určite premýšľate, či obsah vašej peňaženky túto voľbu ustojí.
Zaujíma vás:
• Koľko bude stáť zahájenie vášho podnikania a či ste pri vstupnom prepočte nezabudli na skryté výdaje.
• Ako dať dokopy finančné prostriedky potrebné na váš podnik a uistiť sa, že zahájenie tohto podnikania je perspektívne.
Poskytovateľ licencie súhlasí s úverom
Po vytvorení rozpočtu vstupných nákladov sa môže niekedy ukázať, že na zvolenú franchisu vaše úspory nestačia. Zistite si dopredu, či poskytovateľ licencie súhlasí s tým, že investícia bude podporená bankovou pôžičkou. Niektorý franchisori s tým nesúhlasia, pretože bankový úver je príliš veľkým zaťažením pre chod franchisingového podniku. Iné pripúšťanie úverovania iba do určitej výšky investície. Nakoľko v Slovenskej republike banky v jednaní s franchisingovými firmami rovnako ako s každým hospodárskym subjektom, hľadajte proste úver s najvýhodnejšími splátkami. Nebojte sa vyjednávať. Pokúste sa zapojiť do jednania s bankou franchisora. Konečne ide o podnikanie v ktorom sa hrá o vaše peniaze.
Overte si vlastný optimizmus
Zistite skutočné náklady na podnikanie. Nejedná sa o prosté sčítanie všetkých investičných čiastok, ale tiež o verifikáciu optimizmu franchisora, aj toho Vášho. Franchisingová špecialistka Jensine Hough z Veľkej Británie tvrdí, že pre franchisorov je typické, že "prichádzajú s neuveriteľne oprimistickými teóriami, čo sa týka nákladov na zahájenie franchisingového podnikania".
Pozrime sa teda na skutočné náklady. Začneme s tým, že náklady na franchisingový paket sú iba úvodným bodom, ktorý kryje základné potreby. Pýtajte sa na ne a presvedčte franchisora, aby vám ukázal položkový rozpočet, tzn. koľko stojí samotná licencia, koľko školenie, koľko nábytok, koľko logistika, koľko naskladnenie atď. Príjemca licencie potrebuje tiež presné výpočty položiek, ktoré nie sú súčasťou paketu, ktoré tiež niečo stoja, napr. náklady na dopravu tovaru do predajne.
Vyhľadajte všetky náklady
Franchisori najčastejšie nezoznamujú franchizantov s presnými prepočtami prevádzkového kapitálu, ktorý je pre podnikanie potrebný, pritom ide o údaj, ktorý umožňuje predvídať a kontrolovať budúce náklady. Stáva sa, že poskytovatelia licencie príliš optimisticky odhadujú príjmy franchisanta. Nerobí tak so zlým úmyslom, ale - ako hovoria - "pre povzbudenie". Jensine Hough si všimla, že mnoho franchisorov pri výpočte celkovej čiastky investície "k cene za licenciu nepričíta čiastky, ktoré sú potrebné pre bežnú prevádzku, čo ich - bohužiaľ - neskôr núti zasahovať do rezervných fondov".
Ak po rozbehnutí podnikania určitú dobu nezarábate, môže sa Vás zmocniť nepokoj. Musíte predsa hradiť bežné výdaje - účty, hypotekárny úver, prenájom priestoru a osobné náklady na život. Z akých ďalších zdrojov čerpať investície? Preto je tak dôležité sa opýtať, aká je skutočná hodnota investície a aké sú ďalšie náklady mimo základný franchisingový poplatok.
Poskytovateľ licencie zaistí aj kvetiny
Franchisant, ktorý pristupuje do siete si musí vo väčšine prípadov obstarať financie na nákup licencie a naviac uhradiť náklady na prenájom a vybavenie prevádzky. Poskytovatelia licencie tieto náklady síce uvádzajú, je ale dôležité pamätať na to, že to nie sú jediné náklady. Nová firma možno bude vyžadovať automobil, ale čo potom s ostatným kancelárskym zariadením, ktoré potrebujete, aby ste vôbec mohli začať pracovať: telefón, fax, prístup k internetu? Franchisingový paket podobné informácie vôbec nemusí obsahovať - nemusia byť vôbec nikde zohľadnené. Preto neváhajte a pýtajte sa tiež na náklady. Existujú takí franchisori, ktorí zariadzujú kancelárie svojich franchisantov nábytkom, dokonca aj kvetinami, avšak nie je ťažké uhádnuť, že ide o vzácne prípady a väčšinou sa to nerobí. Čo potom?
Majiteľ musí počkať
Pri vypočítavaní celkovej čiastky investície nezabudnite na výdaje určené na vlastné zariadenie, poistenie, opravy zariadenia, služobné cesty, školenia a náklady na rozvoj (napr. zakúpenie zásobovacieho vozu). K tomu pribudnú náklady na sortiment s čím podnikanie rozbiehate. Pre všetky prípady si spočítajte, či Vám nestúpnu náklady, ak objednáte pri ďalšej dodávke menej tovaru. Všetky tieto výdaje musíte nevyhnutne zahrnúť do rozpočtu vašej novej firmy. A nezabudnite. nie ste manažérom cudzieho podnikania, ale majiteľom vlastného.
Poradcovia firmy PROFIT system.
Prečítaj články
Pre správny výber vhodné franšízy je nevyhnutné, aby si záujemcovia o franšízové licencie položili sériu dôležitých otázok a odpovedali si na ne. Ktoré to sú?
Zakúpením licencie známej značky si podnikateľ zjednodušuje vstup do podnikania výmenou za časť svojej nezávislosti. Franšízing so sebou nesie výhody aj nevýhody. Prvé ale prevažujú.
Franšízanti podpisujú franšízové zmluvy s vidinou úspešnej budúcnosti. Na čo si však dať pozor, pred tým ako sa upíšete franšízorovi?
Dôvodov, prečo je pre začínajúcich podnikateľov výhodné zapojiť sa do franšízovej siete, je veľa. Vybrali sme sedem z nich.
Pri kúpe licencie známej značky si zjednodušujeme štart v podnikaní výmenou za vlastnú nezávislosť. Franšíza má svoje svetlé aj temné stránky, tie svetlé však prevažujú.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.