Franchisanti by si nemali konkurovať

Územná exkluzivita rieši konkurenciu
V prípade franchisových systémov sa nedá hovoriť priamo o regulácii ceny, franchisor vydáva ceny doporučené. Väčšina systémov má takzvanú teritoriálnu exkluzivitu, za ktorú franchisanti platia. Je to výhradné zastúpenie na danom území. Exkluzivita je dôležitá preto, aby podnikateľ mal dostatok priestoru na návratnosť vložených finančných prostriedkov.
Franchisanti skôr spolupracujú
V prípade franchisingu, možno s výnimkou niektorých realitných reťazcov, sa nedá hovoriť o konkurencii jednotlivých franchisantov. Naopak, franchisanti skôr spolupracujú. Predávajú rovnaký produkt zhruba rovnakému počtu potenciálnych zákazníkov, ale na inom mieste. Vo veľkom počte prípadov to funguje tak, že si skúsenosti odovzdávajú. To je práve výhoda franchisových systémov oproti iných spôsobom podnikania, nie ste v tom skrátka sami.
Ako vyhľadávať franchisantov
Existuje niekoľko možností ako franchisantov hľadať. Jednou z nich sú asociácie, napríklad Slovenská franchisingová asociácia, ktorá má databázu záujemcov o nákup franchisy. Ďalšie možnosti sú potom klasické marketingové nástroje a public relations, ktoré dlhodobo budujú značku jednotlivých systémov. Ich hodnota je pre franchisové systémy jedným z rozhodujúcich faktorov.
Prečítaj články

Aj do ziskového podnikania treba investovať. Do celonárodnej značky môže firma dorásť vďaka franšízovej sieti. Kedy začať s jej budovaním?
Informácií nie je nikdy dosť. Mystery Shopping umožňuje franšízorom efektívny monitoring fungovania franšízových jednotiek a pomáha udržať zákaznícky servis aj kvalitu.
„Solídny finančný model poskytuje franšízorom istotu, že ich ponuka bude predaná,“ hovorí Karol Kaczmarek, franšízový analytik pre región CEE skupiny PROFIT system franchise services.
Každý franšízový koncept má vlastný spôsob expanzie do zahraničia. Je možné stanoviť 5 najčastejších postupov. Ktorý je pre vás ten pravý?
Školenie je jednou z najdôležitejších súčastí franšízového balíčku. Noví franšízanti by sa vďaka nemu mali naučiť, ako úspešne podnikať pod zavedenou značkou.
Najčítanejšie

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.