5 krokov, ako sa stať franchisorom
Konkurencia na franchisingovom trhu stúpa a na úspech, je potrebné sa skutočne dobre pripraviť na úlohu franchisora. Nižšie položené otázky by vám mali pomôcť uvedomiť si, v akej etape franchisingového systému sa nachádzate.
1.Ohodnoťte vlastnú firmu
Ako dlho firma pôsobí na trhu?
Myšlienka franchisingu je založená na tom, že franchisor odovzdáva franchisantom model podnikania vypracovaný na základe vlastných skúseností. Na získanie podobných skúseností je potrebné prevádzkovať aspoň jeden pilotný podnik najmenej dvanásť mesiacov. Za kratšiu dobu sa vám nepodarí dôkladne otestovať nápad a zistiť, akým sezónnym výkyvom podlieha, akú má na trhu konkurenciu a tiež, či ponúkané produkty alebo služby nezávisia na módnych trendoch.Je moje podnikanie rentabilné?
Čím dlhšie podnikáte, tým väčšie a hlbšie znalosti o výške predaja a nákladoch, a teda o finančných výsledkoch máte k dispozícii. Takéto informácie vám pomôžu pri hodnotení napr. v ktorom ročnom období je najvhodnejšie začať s daným podnikaním, ale predovšetkým budete môcť starostlivo pripraviť podnikateľský plán a finančné východiská pre potenciálnych franchisantov. Samozrejme, ak vôbec chceme premýšľať o rozvoji, podnikanie musí prinášať zisk, ale tiež je nutné poznať jeho presnú výšku.
Je moja firma jedinečná?
Je dobré, ak sa firma niečím odlišuje od ostaných firiem, ktoré pôsobia v rovnakom odbore. Môže ísť o výnimočné produkty alebo služby, alebo o špecifickú vizuálnu podobu podniku, prípadne typický spôsob obsluhy zákazníka. Zamyslite sa nad tým, čím môžete potenciálnych franchisantov zaujať, aby chceli pristúpiť do vášho franchisového systému. Avšak z druhej strany musíme posúdiť, či táto jedinečnosť nebude prekážkou v rozvoji. Či nám neobmedzí trh, alebo nespôsobí, že spoločne s módou zmizne i dopyt po službách alebo produktoch. Čím je dané podnikanie ojedinelejšie, ako napr. reštaurácia s vybraným menu, tým zložitejšie sa dá vybudovať franchisový systém. Najlepšie sa „franchisuje“ podnikanie, ktoré môžu iný jednoducho kopírovať.
2.Čo ponúkame svojim franchisantom?
Logo
Vytváraná franchisingová sieť musí získať jednotný imidž, pretože jej jednoliatosť zaistí, že zákazník sieť dobre rozpozná. Preto je také veľmi dôležité spracovanie vizualizácie siete. Je potrebné navrhnúť logo, vďaka ktorému bude sieť rozpoznávaná a tiež vizualizáciu interiéru podniku. Je nevyhnutné tiež vyriešiť právne otázky spojené s logom a zaistiť si výhradné právo na jeho používanie a disponovanie. Iba vtedy môžete rozmýšľať nad udelením franchisingovej licencie.
Know-how
Hlavnou úlohou franchisora je odovzdať franchisantom komplexné odborné znalosti a skúsenosti s daným podnikaním. Tieto znalosti musia byť dôverné, podstatné a identifikovateľné. Know-how musí byť neprístupné pre kohokoľvek mimo franchisingový systém a pre franchisantové podnikanie musí byť nevyhnutné. Vďaka pristúpeniu do systému a zoznámení sa s know-how franchisant získava prevahu nad konkurenciou. Aby sa dalo konštatovať, že franchisor skutočne odovzdáva know-how, jeho informácie musia byť zásadné pre predaj tovaru, spôsoby zákazníckej obsluhy, vedenie podniku, administratívne a finančné záležitosti a riadenie.
Školenie
Školenia sú veľmi dôležitým prvkom, ktorý hovorí v prospech pristúpenia do franchisingovej siete. Ľudom mimo odbor poskytuje možnosť získať nevyhnutné znalosti o princípoch podnikania a jeho špecifikách. Franchisori by mali poskytnúť úvodné školenie, na ktorom zoznámia svojich partnerov s firmou, produktmi, prípadne s pravidlami zákazníckej obsluhy a doplňujúce školenia organizuje v prípade nutnosti, napr. po uvedení do predaja nových produktov.
Podpora
Franchisanti, ktorí pristupujú do systému, počítajú s podporou zo strany franchisora. Očakávajú ju na začiatku i v neskoršom období. Na začiatku franchisanti očakávajú predovšetkým pomoc pri hľadaní zodpovedajúcich priestorov na založenie franchisingového podniku. Franchisor lepšie vyhodnotí, či je navrhnuté miesto vhodne umiestnené, či má zodpovedajúcu veľkosť a či splňuje technické požiadavky. Voľba priestorov je úplne zásadná pre každý podnikateľský odbor a môže rozhodovať o úspechu alebo neúspechu celého podnikania. Oproti tomu v priebehu spolupráce by franchisanti mali ísť na istotu, že budú moc počítať s podporou napr. pri organizovaní propagačných akcií, školení zamestnancov alebo pri merchandisingu.
3. Ohodnoťte náklady na spoluprácu
Výška investície
Ak premýšľate o frachisingu, mali by ste uskutočniť analýzu rentability projektu a to ako z vlastného hľadiska, tak aj z hľadiska potenciálnych franchisantov. Rozmyslite si, aké veľké finančné prostriedky bude musieť franchisant investovať a ako rýchlo začne zarábať, a kedy sa mu vrátia začiatočné investičné náklady.
Druhy franchisingových poplatkov
Zo znalostí výšky investície a výšky priebežných nákladov vypočítajte, akými franchisingovými poplatkami zaťažíte franchisanta. Vo franchisingu existujú hlavne dva druhy poplatkov. Vstupný poplatok, splatný po podpísaní zmluvy a priebežné poplatky, s pravidelnou splatnosťou. Priebežné poplatky musia byť kalkulované takým spôsobom, aby z jednej strany pokrývali náklady franchisora na vytvorenie a udržanie siete a z druhej strany, aby nadmerne nezaťažovali franchisanta.4. Vytvorte franchisingový balíček
Ak dostatočne dlho prevádzkujete pilotný podnik, ste majiteľom ochrannej známky a podnikanie je rentabilné, môžete začať uvažovať o vytvorení franchisingovej siete. Vyžaduje to ale čas a prácu. Predovšetkým pri vytváraní franchisingového balíčka. V rámci balíčku musíte pripraviť franchisingovú zmluvu, ktorá bude upravovať práva a povinnosti zmluvných strán po dobru trvania zmluvy i po jej ukončení. Ďalej je treba pripraviť operačný manuál, ktorý musí vyčerpávajúcim spôsobom popisovať odovzdávané know-how franchisora. Ako doplnok môžete pripraviť podnikateľský plán pre fanchisantov. Nie je to však jednoduchá úloha, ktorá je tiež časovo veľmi náročná. Preto tiež v snahe, aby bola príprava z vecného hľadiska v poriadku, je vhodnejšie aby sa obrátili na poradcu, ktorý sa s týmito otázkami budú zaoberať profesionálne a pomôžu s prípravou potrebnej dokumentácie.
5. Uskutočnite nábor franchisantov
Ďalším krokom, ktorý je nutné uskutočniť, ak sa chystáte vytvoriť franchisingovú sieť, je príprava propagačnej stratégie vytváraného systému a vyhľadávanie franchisantov. Vytvorený podnikateľský plán je produkt, ktorý musíte predať. Pre zjednodušenie je najvhodnejšie uskutočniť multikanálovú informačnú kampaň, prípadne využiť nástroje Public realtions.
Prečítaj články
Aj do ziskového podnikania treba investovať. Do celonárodnej značky môže firma dorásť vďaka franšízovej sieti. Kedy začať s jej budovaním?
Informácií nie je nikdy dosť. Mystery Shopping umožňuje franšízorom efektívny monitoring fungovania franšízových jednotiek a pomáha udržať zákaznícky servis aj kvalitu.
„Solídny finančný model poskytuje franšízorom istotu, že ich ponuka bude predaná,“ hovorí Karol Kaczmarek, franšízový analytik pre región CEE skupiny PROFIT system franchise services.
Každý franšízový koncept má vlastný spôsob expanzie do zahraničia. Je možné stanoviť 5 najčastejších postupov. Ktorý je pre vás ten pravý?
Školenie je jednou z najdôležitejších súčastí franšízového balíčku. Noví franšízanti by sa vďaka nemu mali naučiť, ako úspešne podnikať pod zavedenou značkou.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.