Výhody franchisingu pre franchisora
- Franchising v prvom rade umožňuje franchisorovi rozširovať jeho distribučné kanály a v dôsledku toho posilniť vlastnú pozíciu na danom trhu bez nutnosti väčších investícií. Prináša tiež možnosť vo väčšom rozsahu využívať franchisorové obchodné meno a značku, premietnuť do jeho rozvojových plánov zvýšený predaj tovaru a služieb, pretože franchisingová zmluva často franchisantovi ukladá za povinnosť zákaz predaja iných produktov či služieb, ako tie, ktoré si zakúpil u franchisora, u ostatných franchisantov pôsobiacich v rovnakom systéme, či u tých dodávateľov s ktorými franchisor súhlasí.
- Pre franchisora je veľmi podstatná možnosť získať ďalší zdroj príjmov v podobe odmeny, ktorej vyplatenie predstavuje jednu zo základných povinností franchisanta. Je to nielen vstupný poplatok pri uzatvorení zmluvy (initial franchise fee) hradený súčasne s podpisom zmluvy, ale tiež o priebežné odmeny (ongoing franchise fee), ktoré predstavujú platby za rôzne plnenia, ktoré franchisor poskytuje franchisantovi v dobe trvania zmluvy. Na tomto mieste je vhodné poznamenať, že niekedy sa stáva, že priebežný poplatok, rovnako ako vstupný poplatok je započítaný v cene tovaru dodávaného franchisorom. Toto riešenie umožňuje pristúpiť k systému osobám, ktoré nemajú dostatočný kapitál a okrem toho zamedzuje vzniku sporov ohľadom výšky odmeny pre franšizora.
- Pretože franchisanti sú vlastníkmi svojich podnikov do ktorých investujú vlastné peniaze sú viac zainteresovaní do vedenia, ako by boli v prípade najímaných pracovníkov.
- Franchisorovi sa znižujú náklady na propagáciu a reklamu, keďže účastníci sú obvykle povinní prispievať do spoločného reklamného a propagačného fondu.
- Podstatný význam má výhodné postavenie franchisora z hľadiska rozloženia kompetencií a zodpovednosti voči tretím osobám, keďže je to franchisant ktorý predsa podniká samostatne a ktorý nesie plnú zodpovednosť za výsledky svojho podnikania. Dôsledkom je, že jeho zákazníci si v podstate nemôžu uplatňovať nároky u franchisora aj keď v ich podvedomí franchisingový systém funguje ako jednotná štruktúra.
- Franchising pre franchisora tiež znamená odstránenie problémov so zamestnávaním a riadením personálu, nakoľko sú to franchisanti, ktorí riešia zamestnanecké otázky.
Prečítaj články

Aj do ziskového podnikania treba investovať. Do celonárodnej značky môže firma dorásť vďaka franšízovej sieti. Kedy začať s jej budovaním?
Informácií nie je nikdy dosť. Mystery Shopping umožňuje franšízorom efektívny monitoring fungovania franšízových jednotiek a pomáha udržať zákaznícky servis aj kvalitu.
„Solídny finančný model poskytuje franšízorom istotu, že ich ponuka bude predaná,“ hovorí Karol Kaczmarek, franšízový analytik pre región CEE skupiny PROFIT system franchise services.
Každý franšízový koncept má vlastný spôsob expanzie do zahraničia. Je možné stanoviť 5 najčastejších postupov. Ktorý je pre vás ten pravý?
Školenie je jednou z najdôležitejších súčastí franšízového balíčku. Noví franšízanti by sa vďaka nemu mali naučiť, ako úspešne podnikať pod zavedenou značkou.
Najčítanejšie

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.