Nová krv v podnikaní

Myslia dopredu
Myslia dopredu / Dobrou správou pre majiteľov firiem, ktorí sa rozhodli využiť pre marketingovú komunikáciu svojich produktov a služieb dnešných influencerov, je fakt, že bloggeri a youtuberi o svojich „projektoch“ premýšľajú v dlhodobom horizonte. Zakladajú si najmä na dlhodobej spolupráci. Ak o spolupráci s bloggermi či youtubermi uvažujete, nie je sa kam ponáhľať. Dôkladne si vyberajte, zistite si o nich čo najviac. Rozhodujúce, okrem počtu ich fanúšikov, by malo byť publikum, ktoré chcete zasiahnuť.
31.08.2018
Komunikácia mladej generácie, ktorá predstavuje veľkú kúpnu silu, sa stále častejšie presúva na sociálne siete ako Youtube, Facebook alebo Snapchat. Prináša to aj zmeny v podnikaní.
 

Veľa tých, ktorí sa dnes v kyberpriestore sociálnych sietí pohybujú, začali písať svoje vlastné blogy a natáčať videa, ktoré na sieť „zavesujú“. Cieľom je, aby sa nimi zdieľané príspevky dostali k čo najväčšiemu počtu ľudí, z ktorých sa ideálne stanú ich fanúšikovia. Tí tento obsah vyhľadávajú kvôli zábave, ale tiež kvôli zháňaniu informácií a inšpirácie. Z niektorých bloggerov a youtuberov sa dnes stávajú celebrity ovplyvňujúce a udávajúce trendy. A práve to predstavuje zaujímavú informáciu pre firmy, ktoré sa snažia svojimi službami a produktmi osloviť nových zákazníkov vo virtuálnom priestore. Poďme ju naplno využiť.

Podľa výsledkov prieskumu Blogbarometr 2015 agentúry Donath Business & Media k najpopulárnejšej téme blogov patrí krása a kozmetika. Zaoberá sa ňou takmer 40 % bloggerov, ktorí sa do prieskumu zapojili. Na ďalších priečkach sa umiestnilo „blogovanie“ o móde, štýle a obliekaní, ktorým sa venuje 32 % sledovaných blogov, nasleduje ho s 31 % cestovanie a s 30 % varenie. Vzhľadom na uvedené témy iste nikoho neprekvapí, že v blogovaní sú aktívne hlavne ženy. Tvoria približne 80 % bloggerov. Blogujú aj muži  a ich doménou sú technológie, technika alebo politika.   

Obojstranne výhodná spolupráce

Na propagáciu svojich príspevkov tuzemskí bloggeri a youtuberi využívajú sociálne siete. Hlavne Facebook, Instagram, Twitter, YouTube a Pinterest. Viac ako pätina blogerov, ktorí sa zapojili do prieskumu Blogobarometr 2015, plánuje svoje blogy propagovať na ďalších sociálnych sieťach. Propagujú sa aj na webe alebo v tlačových médiách.

Veľkú výhodou pre firmy, ktoré by chceli využiť “služby” bloggerov na marketing svojich produktov, je fakt, že spolupráca s firmami a bloggermi nie je často vôbec proti zdravému rozumu. Ako ukázal prieskum Blogbarometr 2015, v sledovanom roku vzrástla chuť firiem využívať českú blogosféru medziročne o tretinu. Spoločnosti si dnes rady vyberajú bloggerov, ktorých využívajú ako „influencerov“. Tým zasielajú zdarma svoje produkty a na oplátku chcú, aby ich využili napríklad vo svojich receptoch, článkoch či videách. Pre firmy to predstavuje pomerne lacnú a veľmi účinnú formu reklamy so širokým dosahom. Niekedy sú odmenou bloggerom len dané produkty, ale ak sú bloggeri slávni a veľmi sledovaní, dostávajú často aj finančnú odmenu, ktorá sa môže pohybovať až v tisícoch a pri video blogoch (vlogoch) až desať tisícoch eur.

Výber po úvahe

Podľa vyššie spomenutého prieskumu pribúdajú firmy, ktoré využívajú blogy a vlogy ako marketingové kanále. Bloggeri si ale často zachovávajú objektivitu a venujú sa propagácii značiek, ktoré majú radi, alebo otvorene zoznamujú svojich fanúšikov  so svojimi každodennými zákazníckymi skúsenosťami. Rozhodne sa vyhnite propagácii vášho produktu cez falošné pozitívne recenzie. To by vôbec neprospelo. Blogger by stratil dôveru svojich fanúšikov a tiež dosah na odberateľov kanála.

Pre úspech spolupráce je dôležité hlavne venovať čas výberu vhodného bloggera. “Bohužiaľ, veľa bloggerov nevie, kedy prestať a ich blogy či vlogy vyzerajú ako zmes rôznych reklám. Výsledok môže pôsobiť skôr negatívne a producent takýchto príspevkov môže strácať sledujúcich,“ upozorňuje na určité problémy, ktoré medzi niektorými bloggermi panujú, Ivana Jindřichová, foodbloggerka Cat & Cook. Aj ona sa v rámci svojej produkcie rozhodla spolupracovať s firmami, ale jasné pravidlá si nastavila hneď na začiatku. „Stanovila som si, že ak sa rozhodnem s nejakou firmou spolupracovať, musí to byť firma, ktorú dlhodobo používam a s jej výrobkami a filozofiou stopercentne súhlasím,“ doplňuje Ivana Jindřichová s tým, že výsledkom jej stratégie bol výber štyroch značiek, s ktorými nadviazala spoluprácu.

Firmy by mali zvoliť hlavne takého bloggera a youtubera, ktorý zaujme ich cieľovú skupinu. Napríklad, ak kozmetická značka vyššej cenovej kategórie pošle svoje produkty štrnásťročnej bloggerke, pôsobí to nevhodne a nemá to pre firmu ani správny efekt. Žiadaným publikom v tomto prípade budú skôr ženy v strednom a vyššom veku, nie tínedžeri. Preto pri výbere bloggera najskôr porovnajte, či sa zhodujú vaše cieľové skupiny. Tiež sa uistite, že vám vyhovuje kvalita, v akej daný blogger svoj obsah produkuje na svojom kanáli i ako komunikuje na sprievodných kanáloch a sociálnych sieťach.

 Veľa foriem spolupráce

Najrozšírenejšou formou spolupráce s influencermi je umiestenie vašich bannerov na ich weboch. Ďalšou obľúbenou formou je tzv. barterová spolupráca, kedy influencer hodnotí váš výrobok a ten je zároveň jeho odmenou za prácu. Dobre pôsobia aj súťaže, tzv. giveaway, kedy firmy bloggerom či vloggerom venujú produkty pre ich fanúšikov. Veľkej popularite sa tešia tiež tutoriály, a to najmä v oblasti varenia a domácich prác. Ide o krátke videa, ktorá krok po kroku diváka zoznámia s tajomstvom prípravy jedla alebo výroby rôznych darčekov, dekorácií, alebo ďalších vecí. Tieto krátke videá tvoria „nezávislí“ youtuberi, ale na svoju propagáciu ich využívajú aj firmy  - napríklad obchodná sieť Tesco, Marks&Spencer, alebo značka sirupov Jupí.

Ak budete sledovať marketingové kroky nových startupov a veľkých franšíz, na spoluprácu s bloggermi a propagáciu youtuberov stopercentne narazíte. Je to nástroj, ktorý môže vášmu produktu veľmi pomôcť a ak sa vám podarí nadviazať spoluprácu, tak vás táto moderná forma reklamy s veľkým dosahom nemusí  stáť veľa peňazí.