Sme trend-setteri zdravej výživy

Špecifikom UGO je naša pôsobenie vo vlastných prevádzkach (Freshbary, Šalátovňa), ale aj mimo nich, v širokej sieti maloobchodných partnerov, kde ponúkame UGO fľašticky paskalizovaných ovocných a zeleninových štiav. K tomu sa počas tohto roka pridajú aj balené šaláty pod značkou UGO, hovorí development director Lukáš Prauss
06.04.2018
UGO má v SR a ČR 84 pobočiek, polovica z ich je v rukách franšízantov. O podmienkach spolupráce i trendoch v zdravej výžive hovorí development director UGO Lukáš Prauss.
 

Váš odbor na trhu rastie raketovou rýchlosťou. Ako sa zmenila konkurencia za tých viac ako 10 rokov vašej existencie?
Presne to je 13 rokov. A konkurencia sa zmenila veľmi. Narástla, profesionalizuje sa. Je ale potrebné povedať, že dramaticky rastie aj počet zákazníkov, ktorí hľadajú potraviny a občerstvenie zdravého životného štýlu. Už dávno to nie je otázka iba najväčších miest. Máme veľmi úspešné pobočky v niekoľkých okresných mestách a krajské už sú u nás samozrejmosťou práve vďaka neustále stúpajúcemu záujmu o zdravý životný štýl.

Samozrejme to vie aj konkurencia, pred ktorou sa snažíme byť neustále krok v pred tým, že zákazníkom ponúkame produkty a služby, ktoré priebežne obmieňame, inovujeme a ktoré konkurencia neponúka. Sledujeme svetové trendy v odbore a priebežne ich zapájame do našej ponuky.

V čom je podľa vás UGO ako značka najsilnejší?
UGO je už zavedená, silná značka, s ktorou majú zákazníci spojený zdravý životný štýl. Zákazníci majú v UGO dôveru a poznajú nás. Vďaka profesionalite a bohatým skúsenostiam nášho development tímu, ktorý sa stará výhradne o potreby UGO franšízantov, má nový franšízant silnú oporu už v začiatkoch svojho podnikania.

Máte v ponuke dva druhy predajní - Freshbar a Šalátovňu. Ktorý z týchto konceptov sa teší aktuálne väčšej obľube a dopytu?
Univerzálnejší je menší koncept UGO Freshbarov. Tie vyžadujú aj nižšiu vstupnú investíciu a takmer žiadne vstupné skúsenosti zo strany záujemcu. Požadujeme "iba" potrebný entuziasmus. Dopyt zo strán záujemcov však prichádza na oba typy konceptov. V budúcnosti však očakávame väčší záujem o UGO Šalátovňu, pretože vnímame rastúci potenciál reštaurácií zdravého životného štýlu.

Hľadáte ďalších franšízantov? Prípadne v akých lokalitách?
Áno, hľadáme priebežne. Máme niekoľko vytipovaných miest v Bratislave, Hradci Králové a Ostrave, kde je už UGO úspešný. Radi by sme našli nových franšízantov, ktorí by mali záujem zdieľať naše vízie a hodnoty práve v týchto lokalitách. Priebežne vyhľadávame a analyzujeme ďalšie lokality na Slovensku a v Česku, ktoré by smer radi ponúkli potenciálnym franšízantom. Ponúkame tiež možnosť prevzatia niektorých už otvorených a fungujúcich pobočiek pre prevod na franšízu.

Vaši franšízanti majú podľa požiadaviek zdielať hodnoty a vízie franšízora. Čo konkrétne tým myslíte?
UGO Freshbary môže prevádzkovať človek, ktorý nemá skúsenosti z gastroprevádzky. Oveľa dôležitejšie je pre nás, aby prevádzku viedol s nadšením, rozumel a poznal prednosti UGO produktov, a celkovo sa orientoval v oblasti zdravého životného štýlu. Máme niekoľkoročné skúsenosti, že najlepšie sa darí tým franšízantom, ktorí sú sami zástancami zdravého životného štýlu. Ich prístup k vedeniu pobočky UGO je totožný a sú spoľahlivý. Samozrejmosťou je, že sám franšízant chápe svoju osobnú účasť na prevádzke pobočky ako nevyhnutú pre úspešnú spoluprácu.

A naše vízie? Ponúkať zdravé a chutné občerstvenie, ktoré si môžu naši zákazníci vychutnať bez výčitiek. Ponúkame totiž kvalitné jedlo a nápoje bez kompromisov. Inšpirujeme sa svetovými trendami vo výžive a zapájame ich do našej ponuky, aby si náš zákazník pochutil a mal možnosť pravidelne skúšať niečo nové. Jednoducho, aby pre neho občerstvenie bolo príjemným UGO zážitkom.

Ako dlho obvykle trvá príprava na otvorenie novej pobočky UGO?
Franšízant je vďaka sérii školení pripravený viesť pobočku a efektívne hospodáriť do dvoch mesiacov. Počas príprav pobočky venujeme veľa energie a úsilia na zaškolenie franšízanta. Doba tohto školenia sa môže líšiť podľa profilu a skúseností franšízanta. Školenie je pre nás základným stavebným kameňom budúcej úspešnej spolupráce.

Aké najčastejšie problémy vás pritom stretávajú?
Prvá fáza dohody úvodného financovania býva dlhšia ale aj tu franšízantom pomáhame pri jednaniach s finančnými inštitúciami. V prípade UGO Freshbarov sa väčšinou nestretávame so žiadnymi zásadnými problémami. V prípade UGO Šalátovní, ktoré sú plnohodnotnými reštauráciami, je samozrejme legislatíva trochu náročnejšia. Ak je vytipovaný priestor už skolaudovaný, väčšinou nenastávajú žiadne významné zdržania.

IMG:10183:

Výhodou je, že za sebou máme stavbu více než 60 Freshbarů a 20 Salaterií, tak už víme, jak na to. Nevyhýbá se nám složitá situace na trhu práce, ale i zde poskytujeme v počátcích franšízové spolupráce významnou podporu, tvrdí Lukáš Prauss.

Odmietate veľa záujemcov o franšízy? Prípadne prečo najčastejšie?
Máme prepracovaný niekoľkostupňový systém vyhodnocovania franšízantov. Koncept UGO Šalátovňa je kvôli náročnosti vedenia prevádzky reštaurácie o niečo náročnejší ako UGO Freshbar. Kandidáti musia spĺňať určité podmienky, ktoré sú dopredu jasne stanovené, a vždy ich na rokovaniach komunikujeme. Pokiaľ však niekoho odmietame aj napriek tomu, že spĺňa nároky na UGO Franšízanta, nastáva táto situácia najčastejšie z dôvodu nejednotných hodnôt a vízií UGO.

V tomto nepoľavíme. V prípade, že sme pre danú lokalitu vybrali vhodnejšieho záujemcu (lokálna pôsobnosť a podobné faktory), zostáva záujemca v našej databáze a aktívne pre neho hľadáme inoú vhodnú prevádzku/lokalitu.

Menili ste nejako zásadne podmienky franšízovej spolupráce napríklad podľa požiadaviek trhu?
Zásadne sme podmienky nemenili, ale aktuálne vďaka tomu, že sieť rastie, ponúkame výhodné podmienky franšízy aj úspešným zamestnancom UGO, ktorí prejavia záujem o franšízu. Ako jedny z prvých tiež ponúkame možnosť otvorenia Fresbaru vo franšíze, v ktorej ale poplatok franšízant začína odvádzať až v momente dosiahnutia prevádzkového zisku. Tento model je obojstranne výhodný a určite ho chceme zachovať aj v budúcnosti.

Majiteľom UGO je spoločnosť Kofola, ktorá sa teší veľkej obľube aj preto, že ju na Slovensku vnímajú ako známu značku. Myslíte si, že sa UGO môže stať podobný príkladom v oblasti zdravého stravovania?
Dúfame, že UGO už je trend-settrom v tejto oblasti a zároveň dúfame, že sa nám bude naďalej dariť držať krok so svetovými trendami v zdravej výžive.