Prianie aj potreba v jednom

Na vrchole
Na vrchole / Prvým miestom na zozname 500 najúspešnejších franšíz v USA v tomto roku sa pýši reťazec kávy a šišiek Dunkin'.
Piatok
13.03.2020
Časopis Entrepreneur zostavil 500 najúspešnejších amerických franšíz. Analýza ukazuje, že podnikanie spojené s jedlom je aj naďalej medzi najžiadanejšími franšízami.
 

Uvedenú analýzu franšíz sprevádzala aj jedna takmer „filozofická otázka“: Kupujú si podnikatelia franšízu, ktorá spĺňa prianie alebo potreby zákazníka? Nedá sa pochybovať o tom, že každé podnikanie je v podstate založené na tom, aby vyhovelo určitému prianiu či potrebe zákazníka alebo klienta; franšízové podnikanie však musí byť v tomto ohľade oveľa striktnejšie. Hlavne je nutné, aby mali franšízy nastavený premyslený a regulovateľný obchodný systém, t. j. stratégiu podnikania, ktorú je možné opakovane použiť nie raz, ale desaťkrát, stokrát i tisíckrát s predvídateľným a žiaducim úspechom. A to, či je v podnikaní dominantné uspokojenie prianí alebo potrieb zákazníkov, nie je v tomto prípade tak podstatné. Čo teda vlastne vyplýva z tohto zoznamu 500 najúspešnejších franšíz podľa časopisu Entrepreneur?

Hľadanie dobrého jedla

Najpočetnejšou kategóriou franšíz na tomto zozname je gastronómia, čo asi nikoho neprekvapí. Viac ako pätina hodnotených franšíz súvisí teda s jedlom. Napriek tomu, že  je jedlo hlavnou ľudskou potrebou, táto kategória, ktorú uvádza analýza listu Entrepreneur, sa zároveň vzťahuje k jednému konkrétnemu prianiu. McDonald's, Sonic Drive-In, Culver's a ďalšie gastronomické značky doslova súťažia o to, kto ponúka ten najžiadanejší hamburger. A keďže ľudia budú chcieť  vždy dobré a chutné jedlo, gastronomické franšízy budú vždy medzi tými najvyhľadávanejšími podnikateľskými príležitosťami (ako sa uvádza v analýze listu). To dokladá aj zoznam franšíz – na vrchole, medzi prvou desiatkou najúspešnejších ich je 7 práve z kategórie gastronómie. A ak analyzujeme ďalej, tak nájdeme 25 franšíz spojených s jedlom v prvej stovke.

Na druhú stranu je však vidieť, že celkový počet gastronomických franšíz, v porovnaní s minuloročným zoznamom, je o niečo nižší; tento rok bolo hodnotených 103 franšíz, minulý rok to bolo 120. Tento rok  je zastúpených 86 reťazcov rýchleho občerstvenia, minulý rok to bolo 94. Klasické reštaurácie s plným servisom sú tu tiež, ale nájdeme ich v horšej pozícii – tento rok sa ich v hodnotení umiestnilo iba 9, čo je o polovicu menej ako v minulom roku. Podľa záveru časopisu Entrepreneur však zníženie počtu hodnotených franšíz v tejto kategórii nie je ukazovateľom nejakého problému, ale odkazuje na rast druhej najväčšej kategórie, ktorá bola zastúpená – k sektoru údržby. A práve to je kategória, ktorá primárne neplní prianie, ale je previazaná s potrebami.

Uspokojenie potrieb zákazníkov

Najrôznejšie služby či už z hľadiska opráv, upratovania, renovácií alebo aj starostlivosti o zeleň a trávniky – to všetko sú typy podnikania, ktoré spadajú do kategórie servisu.  Rovnako ako ľudia budú chodiť do reštaurácií, tak budú neustále potrebovať rôzne služby firiem, ktoré dokážu vyriešiť akýkoľvek problém v domácnosti. Franšízanti podnikajúci v tejto kategórii majú vysoké predpoklady zvládnuť prípadnú krízu, majú podstatne nižšie náklady ako gastronomické franšízy. Napr. už v tom, že si mnohí z nich nemusia prenajímať kancelárske priestory, keďže všetko si môžu organizovať priamo z domu. V tohtoročnom zozname sa nachádza celkovo 70 spoločností z oblasti údržby, čo je oproti minulému roku o osem viac. Súčasne je potrebné dodať, že 14 z nich bolo vyhodnotené medzi stovkou najlepších franšíz.

Jedno miesto pre každého

Medzi dobre umiestnenými typmi podnikania vybočujú tie, venujúce sa osobnej starostlivosti, napr. kaderníctva či fitness kluby. Tohtoročný zoznam uvádza celkovo 22 fitness značiek. Na hodnotenie do zoznamu sa ich prihlásilo 60, a je zaujímavé, že išlo väčšinou o „mladé“ franšízy, teda spoločnosti, ktoré vznikli počas posledných piatich rokov. Ako sa ďalej v analýze uvádza, nárast počtu účastníkov trhu sa v nadchádzajúcich rokoch nevyhnutne zvýši a tým bude posilnený aj počet hodnotených franšíz v oblasti fitness.

Menším počtom franšíz je zastúpená oblasť zdravia a rekreácie. V kategórii zdravie je v zozname 9 franšíz, z toho 5 sa dostalo medzi prvých sto najlepších. Pri podrobnejšom pohľade na franšízy zamerané na rekreáciu je očividné, že túto skupinu podstatne ovplyvňujú zmeny a najrôznejšie trendy. Je vidieť zvýšený záujem o workshopy typu „urob si sám“, na rozdiel od rôznych kurzov maľovania, ktoré boli populárne ešte nedávno. Ďalším príkladom sú trampolínové či jump parky, ktorým sa stále dobre darí, ale aj tie sa vyvíjajú a často svoju súčasnú ponuku rozširujú o ďalšie atrakcie, ako sú motokáry alebo horolezecké steny.

Prianie alebo potreba?

Aj keď sa časy menia, niektoré veci zostávajú rovnaké. Ľudia budú chcieť vždy dobré jedlo, mať fungujúce okná, pokosené trávniky. Ľudia sa budú radi zabávať, skúšať nové atrakcie, objavovať ďalšie aktivity. Či už franšíza plní priania alebo potreby, jej úspešnosť bude závisieť, podľa záverov analýzy časopisu Entrepreneur, hlavne na schopnosti vyvíjať sa a prispôsobovať požiadavkám zákazníkov a premenám doby.

Veľa spoločností zaradených do tohto zoznamu nepatria medzi najúspešnejšie franšízové systémy na severoamerickom kontinente, ale sú to systémy, ktoré ovplyvňujú globálny franšízový trh, tým, že prekračujú svoje materské hranice. Niektoré značky vošli rýchlo v širokú známosť a už roky podnikajú aj na našom území – mezi jinými McDonald's (3. místo), KFC (24. Místo), Holiday Inn and Holliday Inn Express (36), RE/MAX (40), Hilton (101) a Subway (107).

10 najlepších franšíz roku 2020

  • Dunkin' (rýchle občerstvenie)
  • Taco Bell (rýchle občerstvenie)
  • McDonald's (rýchle občerstvenie)
  • Sonic Drive-Inn (rýchle občerstvenie)
  • The UPS Store (poštovno-kurierska služba, tlač, služby pre MSP)
  • Ace Hardware (predaj profesionálneho a hobby náradia, grilov)
  • Planet Fitness (fitness)
  • Jersey Mike'sSubs (rýchle občerstvenie)
  • Culver's (rýchle občerstvenie)
  • Pizza Hut (rýchle občerstvenie)

Úplný zoznam časopisu Entrepreneur Franchise 500 nájdete tu.