Franšíza na sladko
Koncept La Donuteria vyvíjali jeho majitelia vo Veľkej Británii. Za 3 roky svojho fungovania sa stal druhou najväčšou sieťou špecializujúcou sa na ručnú výrobu donatov v celej Európskej únii. Aktuálne vedenie siete otvára nové pobočky vo Viedni, Innsbrucku, Budapešti a Mníchove, vďaka čomu by sa mala La Donuteria stať jednotkou v Európe. Väčšina slovenských miest je v súčasnosti už obsadená. Pobočky v nich už zahájili svoju prevádzku, prípadne sú vo fáze prípravy na otvorenie.
„Aktuálne hľadáme skôr záujemcov o franšízu zo Slovenska, ktorí žijú alebo pracujú v zahraničí a radi by si tam otvorili prevádzku La Donuteria. Nezáleží na tom, či v Rakúsku, Nemecku, Maďarsku, Poľsku, Taliansku, Holandsku, Belgicku alebo v škandinávskych krajinách,“ hovorí majiteľ konceptu Peter Straňák s tým, že niekoľko partnerstiev je už vo fáze realizácie. Sú to napríklad pobočky v mestách ako Salzburg, Mníchov alebo Kodaň. „Vidíme tu obrovský potenciál a peknú podnikateľskú príležitosť na trhu, pretože kvalitnejšie donatérie v týchto mestách zatiaľ chýbajú,“ dopĺňa.
Záujemcovia o franšízovú licenciu sa, tiež ako v prípade každej inej franšízy, musia pripraviť na počiatočnú investíciu, ktorá však pri La Donuteria v porovnaní s inými gastronomickými konceptmi, nie je až tak závratná. Pohybuje sa v rozmedzí 20 až 35 tisíc eur. Okrem potrebného know-how, vrátane školení v starostlivosti o zákazníkov a predaji, pokrýva náklady spojené s dizajnovými úpravami a zariadením predajne a kuchyne. Zahrnutý je v tom aj vstupný poplatok za franšízovú licenciu a tiež zásoby na prvý mesiac prevádzky.
Ako upozorňuje Peter Straňák, franšízanti sa môžu tešiť na veľmi zaujímavé zisky, ktoré sa v prípade pobočiek v menších mestách pohybujú obvykle medzi 3 až 5 tisícmi eur mesačne, vo väčších mestách v rozmedzí 5 až 10 tisíc eur. Vďaka tomu sa franšízanti dočkajú pomerne rýchleho návratu vynaloženej počiatočnej investície. Franšízantom sa okrem príjmov z prevádzky pobočky ponúka aj ďalšia možnosť, ako zvyšovať tržby. A to napríklad predajom firemným zákazníkom, účasťou na street-food, hudobných a športových akciách alebo tiež spoluprácou s cateringovými, svadobnými alebo eventovými agentúrami.
Turisti aj študenti
Na otvorenie pobočky La Donuteria je podľa vedenia siete ideálne mesto so spádovou oblasťou okolo 50 tisíc obyvateľov. Výhodou je samozrejme ak ide o mesto so živým cestovným ruchom, prípadne vyšším počtom mladých ľudí a študentov. Práve oni totiž tvoria veľkú časť zákazníkov.
A aký by mal byť franšízant La Donuteria? „Okrem toho, že by mal mať k dispozícii dostatok financií na zahájenie podnikania pod našou značkou, mal by mať aj vášeň pre sladké, kvalitu a excelentný zákaznícky servis,“ hovorí Peter Straňák s tým, že od franšízantov očakávajú aj ochotu aktívne sa zapojiť do každodennej prevádzky pobočky a tiež, že budú schopní viesť a motivovať svoj tím na dosiahnutie úspechu.
Typickými záujemcami o franšízovú licenciu sú zamestnanci či manažéri väčších firiem, ktorí chcú opustiť svoje zamestnanie, kde pracovali od deviatej do piatej, a rozbehnúť vlastné podnikanie. Vedenie firmy však pozoruje veľký záujem zo strany ľudí mladších ako 30 rokov, ktorí pred vstupom do zamestnania preferujú vlastné podnikanie. Láka ich voľnosť, nezávislosť, možnosť byť sám sebe šéfom, pracovať od začiatku pre seba, a nie pre iných. Chcú robiť to, čo majú radi.
Kvalita na prvom mieste
La Donuteria si zakladá na tom, že zákazníkom ponúka handmade domáce donaty z prvotriednych surovín, bez použitia náhrad. Tiež preto si pripravujú vlastný karamel, náplne a krémy. Čokoládu vozia z Belgicka, maliny z Nemecka a vanilku až z Madagaskaru. „Všetko si robíme sami, v takomto prístupe sme unikátni. Veľa konkurentov sa spolieha na tretie strany a produkty z polotovarov iba finalizuje. Robíme niečo, čo nikto iný nerobí. Preto naše donatky chutia ako od babičky,“ prezradzuje Peter Straňák.
V pobočkách tejto značky si na svoje prídu aj milovníci kávy. Vychutnať si môžu čerstvo praženú výberovú kávu, ktorú špeciálne pre La Donuteriu pražia na mieru v jednej z najlepších pražiarní v strednej Európe tak, aby senzoricky a chuťovo čo najviac umocnila zážitok zo sladkého a donatov. Ponuku dopĺňajú domáce limonády, drinky dovážené priamo z USA, Mexika, Thajska, a tiež vína, mušty, Rosé a Prosecco.
Prečítaj články
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
Street food s možnosťou zostaviť si misku z čerstvých a zdravých surovín Bratislavčanov baví. Teraz sa franšíza rozrastá aj do ďalších miest a ponúka podnikat aj novým záujemcom.
Popularita kebabu je v posledných rokoch v strednej Európe veľká. Grilované kurčatá tu zase majú tradíciu. Práve na to vsádza franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.