Úspech závisí na aktivite franšízanta
Je pravdou, že franšízové podnikanie prináša franšízantovi iba minimálne riziká?
Už som toto tvrdenie pár krát počula, ale bohužiaľ musím povedať, že to tak úplne neplatí. Franšíza dokáže riziko neúspechu v podnikaní znížiť už na samotnom začiatku. Kúpou franšízovej licencie sa franšízant dostáva k už osvedčenému know-how, ktoré mu poskytovateľ sprístupní. Vďaka tomu sa môže vyvarovať chýb, ktoré podnikatelia robia na začiatku a ktoré ich často stoja veľa času a tiež financií. Ak si teda podnikateľ vyberie franšízový koncept, dostáva na štarte do rúk hotový a overený model predaja. Ale je iba na ňom, ako s poskytnutými informáciami, nástrojmi a skúsenosťami franšízora naloží. Garantovať úspech jeho pobočky mu totiž nedokáže takmer nikto. Všetko ide ruka v ruke s franšízantovou aktivitou. Je to franšízant, kto by mal rozvíjať aktívne svoj biznis, aby dosiahol také výsledky, ktoré očakáva. To za neho nikto neurobí.
Franšízové licencie nie sú zadarmo, niekedy je ich cena pomerne vysoká. Čo všetko franšízant získava ich kúpou?
Okrem už spomínaného know-how (spracovaného aj vo forme franchisového manuálu), franšízant získava veľmi často vizualizáciu a projekt, ako by mala vyzerať jeho prevádzka. To je dôležité ak si vyberie franšízu pôsobiacu v odbore gastronómie či maloobchodu. Dôležitou súčasťou franšízového balíčku, ktorý si franšízant obstaráva, sú tiež vstupné školenia, ktoré sú často poskytované nie iba franšízantovi, ale tiež jeho zamestnancom. Často tiež získa prístup k informačnému či platobnému systému, ktorý mu zjednoduší ďalšie procesy fungovania v sieti. Ďalšou výhodou, ktorú franšízant získava, je možnosť získať hotové marketingové materiály a ťažiť z celoštátneho marketingu, ktorý franšízor realizuje pre celú sieť. Úlohou franšízanta je propagovať svoje podnikanie v lokalite, v ktorej pôsobí. A to v súlade s pravidlami a odporučeniami, ktoré získa od poskytovateľa licencie.
Aká je najčastejšia doba návratnosti vstupnej investície pre franšízanta?
Rýchlosť návratu investície je samozrejme ovplyvnená niekoľkými faktormi a tiež sa líši podľa toho, v akom odbore franšíza pôsobí. Môže to byť v horizonte jedného roka pri menej nákladných franšízach, ale tiež v horizonte niekoľkých rokov. Z praxe často vidíme, že priemerne to je okolo 3 rokov s tým, že franšízová zmluva je najčastejšie podpisovaná na 5 rokov.
Ak sa rozhodnem, že začnem podnikať ako franšízant. Ako by som mala postupovať?
V prvom rade je potrebné zamyslieť sa nad tým, v akom odbore chcete podnikať. Aj keď vo franšízingu často nie je podmienkou mať skúsenosti priamo v danom odbore, je vhodné zamerať sa na to, čo vám je blízke alebo v čom môžete uplatniť svoje znalosti, schopnosti a skúsenosti. Zvážiť je potrebné to, čo vás bude baviť, ale tiež to, či je podnikanie v tejto oblasti ziskové – s ohľadom na situáciu na zvolenom lokálnom trhu či konkurencii. Nechcete predsa podnikať v brandži, v ktorej je veľmi náročné presadiť sa a zarobiť. S tým súvisí aj prieskum trhu, ktorý by ste si mali urobiť. Zistiť, či je po vašom produkte alebo službe vo vašom regióne dopyt. Potom už môžete pristúpiť k tomu, že sa pozriete na ponuku franšízových licencií, napríklad v našom Katalógu franšíz, prečítate si články a rozhovory, a zistíte, ktoré značky hľadajú partnerov práve vo vašom regióne. Tých potom môžete smelo osloviť. Obvykle nasleduje poskytnutie dodatočných informácií a osobná schôdzka, na ktorej vám franšízor koncept a jeho fungovanie predstaví, a vy budete mať šancu ho oboznámiť so svojimi predstavami.
A čo financie?
To je ďalšia dôležitá oblasť, na ktorú je potrebné sa zameraťna začiatku. Vstup do franšízového podnikania niečo stojí a zisky neprídu väčšinou hneď. Stanovte si teda, koľko chcete, a hlavne môžete do svojho podnikania na začiatku investovať. A to vrátane tzv. finančného vankúša na začiatku podnikania. Áno, je dobré byť pripravený na to, že si možno budete musieť trochu utiahnuť opasok, ale je nezmysel riskovať celý svoj majetok. Franšízor by vám mal predstaviť finančné modelové predpoklady a zoznámiť vás so vstupnými investíciami. Pred rozhodnutím zakúpenia franšízovej licencie by ste mali byť oboznámení s finančnou náročnosťou daného podnikania a podľa toho sa tiež rozhodnúť. Franšízing znižuje riziko neúspechu, ale nikdy ho úplne neeliminuje.
Na čo sa mám poskytovateľa pýtať? Aké informácie od neho mám chcieť?
Okrem informácií o financiách, zmluve a podmienkach sa určite zaujímajte o to, aké skúsenosti má poskytovateľ licencie s podnikaním, v ktorom pôsobí a s jeho franšízovým rozvojom. Dôležité tiež je, aby ste sa dozvedeli viac o jeho ďalších plánoch – chcete teda vedieť, koľko franšízantov chce na trhu mať, ako je to s konkurenciou medzi nimi. Opýtajte sa, ako je to s územnou exkluzivitou v rámci franšízovej zmluvy, zaujímajte sa o zázemie firmy - akú podporu vám franšízor ponúka v priebehu podnikania. Často napovie už samotná pripravenosť franšízora poskytnúť napr. finančné predpoklady, zmluvnú dokumentáciu, či má pripravený manuál a pod. Veľmi často tiež odporúčame, aby sa záujemcovia o licencie opýtali na kontakt na súčasných franšízantov, s ktorými by si mohli o fungovaní v rámci siete pohovoriť. Aj vo franšízovom podnikaní totiž platí príslovie: „Dôveruj, ale preveruj!“
Prečítaj články
„Pri vstupe na nový trh, musíte dôkladne analyzovať, či vaše pravidlá budú fungovať aj v iných krajinách,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
Ako sa vyvíja franšízing v súčasnej ekonomickej a politickej situácii? Vyhliadky na rok 2024 sme prebrali s Markom Halfarom z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...