Čistá bielizeň, čistý zisk

Celosvetový trend / Pranie bielizne vo verejných práčovniach je už niekoľko desaťročí bežné, a to hlavne v západných krajinách. V súčasnosti sa však tento trend rozširuje do celého sveta a zdá sa, že svoje miesto si nachádza aj v krajinách strednej a východnej Európy.
Pondelok
01.04.2019
Sieť samoobslužných práčovní LG Laundry Launch mala svoju európsku premiéru v Chorvátsku. Teraz chce franšízami obsadiť aj Slovensko.
 

Nedostatok času, menšie bývanie a rastúce ceny elektriny. Práve na tieto faktory ovplyvňujúce náš každodenní život sa snažia reagovať hneď niekoľké franšízové siete. Patrí medzi ne aj tá, za ktorou stojí svetoznámy výrobca elektroniky, značka LG. Pred niekoľkými rokmi vytvorila koncept samoobslužných práčovní LG Laundry Launch. Prvá pobočka bola otvorená v roku 2012 v New Yorku, o tri roky neskôr vznikla prvá práčovňa tejto siete v Európe. Pilotná prevádzka bola otvorená v chorvátskom hlavnom meste Zadar, a to vďaka spoločnosti Bright World, ktorá sa stala držiteľom master-franšízovej licencie a je zodpovedná za rozvoj siete v jadranskom regióne.

Počas niekoľkých mesiacov zahájila v Zadare prevádzku aj prvá franšízová pobočka. O rok neskôr bola firma Bright World menovaná franšízorom pre všetky krajiny strednej a východnej Európy. „K tomuto kroku sme dospeli na základe úspešného vstupu na chorvátsky trh, kde sme boli veľmi aktívny. Zorganizovali sme sériu vzdelávacích seminárov pre záujemcov o podnikanie pod našou značkou. Na základe toho sme boli presvedčení, že sme pripravení prevziať zodpovednosť za rozvoj siete v celom regióne CEE,“ vysvetľuje Mario Martinek, majiteľ spoločnosti Bright World.

Rozvoj franšízovej siete sa ukázal ako správny krok aj mimo chorvátsky trh. V roku 2017 master-franšízant Bright World podpísal franšízovú zmluvu na otvorenie pobočky LG Laundry Lunch v Podgorici, hlavnom meste Čiernej Hory. V nasledujúcom roku bola podpísaná regionálna franšízová zmluva pre Srbsko, kde začala nedlho potom fungovať pobočka v Belehrade. „S niekoľkými pobočkami, ktoré sa osvedčili v rámci testovania na rôznych trhoch, vidíme, že táto zisková a cenovo dostupná franšíza, má potenciál pre rozvoj aj vo všetkých ostatných krajinách strednej a východnej Európy,“ hovorí Martinek.

Rýchly návrat investície

Pre záujemcu o franšízu je dobrou správou, že prevádzkovanie pobočky nezaberie veľa ich času. Je teda pomerne jednoduché obstarať si franšízu ako doplnok k inému podnikaniu. Koľko je potrebné  do rozbehnutia pobočky LG Laundry Launch investovať? Tí, čo by chceli otvoriť samoobslužnú práčovňu so štyrmi práčkami, štyrmi sušičkami a elektronickým meničom peňazí, si musia pripraviť zhruba 20 tisíc eur, z čoho 16 tisíc pôjde na financovanie technológií a zvyšné 4 tisícky na úpravu vnútorného dizajnu pobočky. Práčovňa s dvoma  pračkami, dvoma sušičkami a žehliacou doskou, franšízanta vyjde 12 tisíc eur. Ako poskytovateľ licencie upozorňuje, na začiatku je potrebné disponovať uvedenými finančnými prostriedkami a tiež mať k dispozícii krátkodobé likvidné prostriedky, ktoré zaistia počiatočnú prevádzku novo otvorenej pobočky. „S návratom investície môže majiteľ franšízy počítať v priebehu 12 mesiacov,“ dopĺňa Martinek.

Najdôležitejšou úlohou franšízového partnera je nájsť vhodný priestor. Ten by mal mať minimálne 30 m2 a mal by sa nachádzať v atraktívnej lokalite. Vzhľadom na to, že v práčovni je možné vyprať a usušiť aj rozmernú bielizeň, ako sú napríklad lôžkoviny či perové bundy, sú ideálnym miestom pre prevádzku LG Laundry Launch rezidenčné oblasti, študentské internáty alebo ubytovne. Skvelou voľbou však môžu byť aj turistické strediská, kde môžu služby samoobslužnej práčovne využívať majitelia ubytovacích zariadení či turisti. „Naša spoločnosť záujemcom o licencie okrem už spomenutého zariadenia poskytne tiež pomoc pri výbere vhodného miesta, zariadení interiéru a tiež s údržbou strojov,“ dopĺňa Mario Martinek s tým, že franšízanti získajú tiež marketingovú podporu.

Domáce práce s kávou v ruke

Ako Martinek upozorňuje, v prvých piatich rokoch sú chyby na prístrojovom zariadení pobočky kryté poistením či zárukou. Jediné náklady, s ktorými musí franšízant počítať, sa týkajú nájmu, poistenia, energie, vody a čistiacich prostriedkov. Práčovňa  funguje 24 hodín, a to bez nutnosti prítomnosti akéhokoľvek zamestnanca. Stačí tak napríklad zamestnať iba na čiastočný úväzok pracovníka, ktorý sa bude starať o čistotu pobočky a pravidelnú údržbu. 

Cieľom spoločnosti LG bolo nie iba vybudovať sieť práčovní, ale tiež vytvoriť pre užívateľov príjemné prostredie. Preto v pobočkách LG Laundry Lunch majú zákazníci prístup na internet, môžu sledovať televíziu, majú k dispozícii kávovar. „Vďaka tomu už nie je potrebné pranie bielizne v práčovni považovať za stratu času, ale za spôsob, ak voľný čas tráviť. Vidím to ako ďalší dôvod, prečo k nám ľudia  prídu a vrátia sa,“ dodáva Mario Martinek.


„Lacný“ štart podnikania / Budúceho franšízanta LG Laundry Launch nečaká žiadny vstupný alebo licenčný poplatok. Sú už zahrnuté do nákladov na obstaranie zariadenia.

Populárne na fóre