Zlaté kruhy na špici

Reštaurácie vládnu franšíze / Do popredia rebríčkov najväčších franšízových konceptov neodmysliteľne patria tie z oblasti gastronómie. Nie je tomu inak ani v prípade toho, ktorý zostavil magazín Entrepreneur. Veď v prvej desiatke nájdeme hneď sedem gastronomických značiek.
Pondelok
28.01.2019
Časopis Entrepreneur zverejnil rebríček TOP 200 franšíz z USA a Kanady, ktoré hľadajú partnerov aj za hranicami týchto krajín. Veľa z nich nájdeme aj na Slovensku. Ktoré sú v prvej desiatke?
 

Franšízing je súčasťou stratégie medzinárodného rozvoja mnohých úspešných reťazcov. Aj keď nie vo všetkých krajinách ľudia pojem franšíza poznajú, môžete sa vsadiť, že sa dennodenne stretávajú so spoločnosťami, ktoré práve vďaka predaju franšízových licencií na tamojších trhoch podnikajú. Na svete je iba málo tých, ktorí nič nepočuli o pôvodom amerických sieťach McDonald´s, KFC alebo Subway, ktoré vďaka franšíze prekročili prah domáceho trhu. Magazín Enterpreneur vybral a zoradil tie najväčšie z nich.

Prvenstvo medzi globálne pôsobiacimi franšízovými konceptmi obhájil fastfoodový gigant McDonald´s. Na domácom americkom trhu sa môže pochváliť viac ako 13 tisícmi franšízových pobočiek. Za hranicami USA ich však nájdeme oveľa viac – takmer 21 300. Druhé miesto obsadil reťazec supermarketov 7-Eleven, ktorého história siaha až do Dallasu v roku 1927. Mimo amerického trhu má viac ako 56,5 tisíc franšízových pobočiek. Tretie miesto patrí sieti reštaurácií značky KFC, ktorá má v USA viac ako 4 tisíc franšíz a okrem toho aj ďalších takmer 16,8 tisíc franšízových prevádzok po celom svete.

Európska stopa

Štvrté miesto patrí sieti pizzerií Pizza Hut, o ktorej sa hovorilo v minulom roku na európskom trhu najmä v súvislosti s udelením franšízovej licencie španielskej skupine Telepizza Group, ktorá prebrala zodpovednosť za jej rozvoj na území Latinskej Ameriky (bez Brazílie), Karibiku, Španielska, Portugalska a Švajčiarska. Vďaka tomuto partnerstvu by malo v priebehu 10 rokov vzniknúť 1 300 nových pobočiek pod hlavičkou Pizza Hut, čím by sa zväčšila jej už  hustá sieť, ktorá má už viac ako 9 tisíc franšíz mimo územia USA. Ako spoločnosť uvádza, stále hľadá partnerov napríklad v regióne východnej Európy.

Na piatom mieste skončila franšíza Subway. Jej mimoamerická franšízová sieť má viac ako 25 tisíc pobočiek. Šieste miesto v tomto prestížnom rebríčku obsadila na Slovensku pomerne neznáma značka Kumon Math & Reading Centers. Na americkom trhu však nie je táto sieť zameraná na výučbu matematiky a čítanie žiadnym nováčikom. Založená bola už v roku 1954 a franšízing na svoj rozvoj používa už 61 rokov. Za ten čas sa jej podarilo preniknúť z USA do 50 krajín celého sveta. Na konci minulého roka fungovalo viac ako 24 tisíc franšízových pobočiek. Z európskych krajín sa momentálne snaží preraziť v Poľsku, Taliansku, Belgicku alebo Holandsku.

Siedma sa umiestnila  realitná sieti RE/MAX, ktorá má na domácom americkom trhu 3 777 franšízových pobočiek. Okrem tohto trhu ich nájdeme v 4 200 krajinách a to aj u našich susedov v Českej republike. Prvú desiatku uzatvárajú gastronomické značky Dairy Queen (8), Dunkin´(9) a Baskin-Robbins (10).

Tento „špecializovaný“ výber je zostavený z každoročného zoznamu 500 najúspešnejších amerických franšízových značiek Enterpreneuer 2018 Franchise 500. Preto, aby boli značky do tohto výberu zaradené, je potreba, aby hľadali nových franšízantov mimo územia Spojených štátov a mali už najmenej päť zavedených franšízových prevádzok v zahraničí. Pri hodnotení je dôraz na veľkosť zahraničnej siete a tiež jej rast. Vďaka zohľadneniu ďalších relevantných ukazovateľov ako sú potrebné investície, franšízové poplatky, miera podpory franšízantom, veľkosť systému, tempo rastu, finančná sila a stabilita systému, vzniká rebríček najväčších franšízových značiek zameriavajúcich sa na globálnu expanziu.


Úspech na trhu / Slovenský trh je pre americké franšízy už dlhú dobu atraktívny. Nie je teda sa čomu čudovať, že veľa značiek z rebríčku 2018 Top Global Franchise nájdeme aj u nás. Ďalšie z nich sa snažia o vstup na náš trh.