Nové značky, noví franšízanti

Úspech a stabilita
Úspech a stabilita / Všetkým našim čitateľom a záujemcom o podnikanie by som rád v roku 2019 poprial veľa úspechov v hľadaní toho pravého franšízového konceptu, ktorý im splní sen o rozbehnutí vlastného podniku. Franšízovým značkám prajem, aby sa pri hľadaní franšízantov stretávali iba s kandidátmi, vďaka ktorým budú môcť budovať stabilnú a prosperujúcu sieť.
Pondelok
31.12.2018
Ako sa tento rok darilo sieťam na franšízovom trhu? Ktoré koncepty našli svojich prvých franšízantov? To všetko prezradil v rozhovore Marek Halfar, riaditeľ spoločnosti PROFIT system.
 

Aký bol rok 2018 na slovenskom franšízovom trhu?
Franšízový trh tento rok nezaznamenal žiadne dramatické zmeny. Záujem konceptov o rozvoj prostredníctvom franšízingu stále trvá, čo je pre celý trh veľmi dobrá správa. Tlak na kvalitu konceptov zo strany potenciálnych franšízantov firmy núti, aby franšízový spôsob expanzie využívali v momente, kedy sú na to reálne pripravené. Iba tak totiž môžu byť efektívne, profitabilné a prinášať zisk aj franšízovým partnerom. V mnohom tento rok naviazal na rok 2017, najmä v tých najhlavnejších trendoch. Na trhu nájdeme dostatok franšízových sietí, ktoré majú korene na Slovensku. Stále tiež platí, že Slovenská republika je atraktívna pre zahraničné franšízové systémy, ktoré tu vidia potenciál.

Ktoré koncepty mali v tomto roku svoju premiéru?
Medzi značky, ktoré počas tohto roka našli na Slovensku svojich prvých franšízantov, patria napríklad tradičný český výrobca interiérových dverí a zárubní Solodoor, futbalová škola Socatots alebo maďarský výrobca prístrojov​ polarizovaného svetla Polarisol. Vieme tiež hneď o niekoľkých spoločnostiach, ktoré majú pre svoj rozvoj pripravený spracovaný franšízový koncept a momentálne sú vo fáze hľadania prvého partnera. Aby som bol konkrétny, ide napríklad o koncept Garantovaný nájom alebo franšíza v nezvyčajnej oblasti s názvom Papilonia, ktorá ponúka licencie pre vybudovanie a prevádzkovanie motýlích domov. Na slovenský trh snaží preniknúť tiež napríklad francúzska módna značka Pierre Cardin, sieť Body Chef, ktorá pôsobí v oblasti diétneho cateringu, reťazec v oblasti luxusného balenia darčekov a predaja materiálu pre darčekové balenie Giftisimo alebo spoločnosť Ship Center poskytujúca zásielkové služby a profesionálnu polygrafickú tlač.

Je možné odhaliť nejaké trendy, vďaka ktorým môže franšízová sieť očakávať úspech?
Ako som už hovoril, dôležitá je pripravenosť franšízového konceptu. Hlavne u zahraničných značiek, ktoré sa chcú na našom trhu presadiť, je dôležité, aby si uvedomili, že aj keď už prostredníctvom franšízy pôsobia v iných krajinách, každý trh, na ktorý vstupujú, je niečím špecifický. A na to by mali byť pripravení. Dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje úspech či neúspech každého franšízového konceptu, sú jeho franšízanti. Všetkým značkám, ktoré takto expandujú, by som poradil, aby si svojich budúcich partnerov, ktorým zveria do rúk svoje meno, starostlivo vyberali. A to aj na úkor rýchlej expanzie. V podnikaní sa totiž spontánne rozhodnutia nevyplácajú a platí to aj pre predaj franšízových licencií. Rýchly výber franšízanta totiž môže poskytovateľovi licencie v budúcnosti urobiť veľa vrások na čele.

Čo čaká franšízový trh v budúcom roku?
Trúfam si odhadovať, že bude aj naďalej rásť. Potenciál trhu je pre firmy rozširujúce svoje pobočkové siete prostredníctvom franšízantov stále vysoký. Neznamená to však, že na ňom tkvie každý. Výhodu budú mať originálne dobre spracované koncepty, ktoré ponúkajú atraktívne podnikanie pre svojich budúcich partnerov. Vzhľadom na situáciu na tuzemskom pracovnom trhu, ktorá je ovplyvnená veľmi nízkou mierou nezamestnanosti, je možné predpokladať, že tiež ako majú firmy ťažkosti s nájdením vhodných zamestnancov, nebude jednoduché rýchlo nájsť ani vhodných franšízantov. S tým by mali majitelia franšízových sietí počítať, nemalo by ich to však výrazne znepokojovať. Sen o vlastnom podnikaní má stále veľa ľudí, čo potvrdzujú aj prieskumy. Až dve pätiny súčasných zamestnancov totiž uvažujú o zmene a rozbehnutí svojho vlastného podnikania. A práve franšíza im môže pomôcť s budovaním vlastnej budúcnosti. Vďaka nej sa môžu vyvarovať niektorým chybám a problémom, s ktorými sa každý začínajúci podnikateľ skôr či neskôr stretne. So skúseným partnerom po boku to pre nich bude jednoduchšie.

Ako sa darilo spoločnosti PROFIT system a čo plánujete v roku 2019?
Pre PROFIT system bol rok 2018 plný práce. Tiež ako v predchádzajúcich rokoch. Okrem iného  sa nám podarilo spustiť nový moderný dizajn nášho portálu Franchising.sk, ktorý funguje vo všetkých krajinách, kde PROFIT system pôsobí. Okrem SR a Česka tiež v Poľsku, Maďarsku, Chorvátsku, Litve, Lotyšsku, Rusku, Ukrajine, Slovinsku, Srbsku, Dubaji, Rumunsku. Som presvedčený, že nám modernejší vzhľad pomôže osloviť viac čitateľov a záujemcov o franšízové podnikanie a tak ďalej pomáhať franšízam s hľadaním ich budúcich franšízantov. V roku 2019 spustia fungovanie portály v Macedónsku a tiež v Taliansku. A čo sa ďalších plánov týka, niečo sa určite rysuje, ale to si zatiaľ nechám pre seba. Sledujte spravodajstvo na portáli Franchising.sk alebo sa zaregistrujte k Newsletteru a včas sa všetko dozviete.