5 zásad franšízingu
Od vzniku franšízingu existujú konštanty, ktoré sa nikdy nezmenili a ktoré je možné nazvať základnými princípmi obchodovania pod zavedenou značkou. Ak sa franšízy riadia týmito zásadami, môžu si byť isté, že ich systém bude rásť a prosperovať. Majitelia franšízových sietí, franšízori i franšízanti by preto mali vynaložiť snahu na vybudovanie a rozvíjanie svojej franšízy na základe týchto 5 jednoduchých zásad:
1. Informujte o výhodách franšízovej spolupráce
Pri marketingu a predaji franšízových licencií buďte úprimní a vyhnite sa vytváraniu falošných očakávaní. Vždy informujte o koncepte a prevádzke siete pravdivo, aj keď to môže znamenať stratu potenciálneho partnera. Zamerajte sa pri tom na výhody spolupráce s vašou značkou. V opačnom prípade získate iba kandidáta na franšízanta, ktorý bude uvažovať v zajatí nerealistických cieľov, alebo si naopak nebude veriť, čo nie je vhodný štart podnikania.
2. Učte nových franšízantov
Všetci noví franšízanti by mali prejsť školením, ktoré ich zoznámi s prevádzkou franšízovej siete aj ich vlastnými pobočkami. Niektoré mladé značky kvôli úspore investícií vstupné školenia neponúkajú, čo býva často chybou. Je lepšie počkať s otvorením novej franšízy a jej majiteľa aj personál na štart dostatočne pripraviť ako sa spoliehať na ich obchodný talent.
3. Zaistite, aby franšízanti prosperovali
Pri budovaní novej franšízy aj celej franšízovej siete musíte vytvárať systém, ktorý zaručí franšízantom finančný prospech. Spoločnosti, ktoré predávajú licencie a vyžadujú poplatky za používanie neprosperujúcej značky, likvidujú svojich franšízantov už dopredu, a odsudzujú ich k neúspechu. Tiež tým poškodzujú značku ako takú a dobré meno. Aj vo franšízingu je prvotným cieľom podnikania obživa a finančný zisk.
4. Stanovte si spôsob merania ich úspechu
Vyhodnoťte finančnú výkonnosť franšízy na základe podnikateľských plánov. Bez znalosti výkonu franšízantov bude ťažké – možno nemožné - zistiť, ako dobre funguje celý koncept. Bez prehľadu o úspechu a neúspechu pobočiek nebudete mať k dispozícii ani informácie potrebné na dôležité strategické rozhodnutia.
5. Zamyslite sa nad dlhodobým ziskom a krátkodobými výhodami
Pred každým dôležitým rozhodnutím si uvedomte, že bude mať dopad na franšízantov, a zvážte následky plánovaných zmien pre celú sieť. Nie každý franšízant je schopný dosiahnuť vytúžený úspech, za ich neúspech nesú zodpovednosť aj franšízori a majitelia sietí. Vytýčte im dlhodobé ciele a poskytnite čo najlepšie podmienky pre - v ideálnom prípade - rýchly úspech. Zakladateľ franšízovej siete McDonald's Ray Kroc hlásal: "Čím viac ľuďom pomáham uspieť, tým som sám úspešnejší."
Prečítaj články
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
V Bruseli sa udeľovali ceny Európskej federácie franšíz. Zo značiek, ktoré mieria na náš trh, získali ocenenie Mail Boxes Etc.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...