5 zásad franšízingu

Za jeden koniec
Za jeden koniec / Pred každým dôležitým rozhodnutím si uvedomte, že bude mať dopad na franšízantov a zvážte následky plánovaných zmien pre celú sieť.
Štvrtok
27.09.2018
Predstavujú základ, na ktorom je postavený každý úspešný franšízový systém. Ak budete dodržiavať týchto 5 zásad, vaša značka bude prosperovať a sieť rásť.
 

Od vzniku franšízingu existujú konštanty, ktoré sa nikdy nezmenili a ktoré je možné nazvať základnými princípmi obchodovania pod zavedenou značkou. Ak sa franšízy riadia týmito zásadami, môžu si byť isté, že ich systém bude rásť a prosperovať. Majitelia franšízových sietí, franšízori i franšízanti by preto mali vynaložiť snahu na vybudovanie a rozvíjanie svojej franšízy na základe týchto 5 jednoduchých zásad:

1. Informujte o výhodách franšízovej spolupráce

Pri marketingu a predaji franšízových licencií buďte úprimní a vyhnite sa vytváraniu falošných očakávaní. Vždy informujte o koncepte a prevádzke siete pravdivo, aj keď to môže znamenať stratu potenciálneho partnera. Zamerajte sa pri tom na výhody spolupráce s vašou značkou. V opačnom prípade získate iba kandidáta na franšízanta, ktorý bude uvažovať v zajatí nerealistických cieľov, alebo si naopak nebude veriť, čo nie je vhodný štart podnikania.

2. Učte nových franšízantov

Všetci noví franšízanti by mali prejsť školením, ktoré ich zoznámi s prevádzkou franšízovej siete aj ich vlastnými pobočkami. Niektoré mladé značky kvôli úspore investícií vstupné školenia neponúkajú, čo býva  často chybou. Je lepšie počkať s otvorením novej franšízy a jej majiteľa aj personál na štart dostatočne pripraviť ako sa spoliehať na ich obchodný talent. 

3. Zaistite, aby franšízanti prosperovali

Pri budovaní novej franšízy aj celej franšízovej siete musíte vytvárať systém, ktorý zaručí franšízantom finančný prospech. Spoločnosti, ktoré predávajú licencie a vyžadujú poplatky za používanie neprosperujúcej značky, likvidujú svojich franšízantov už dopredu, a odsudzujú ich k neúspechu. Tiež tým poškodzujú značku ako takú a dobré meno. Aj vo franšízingu je prvotným cieľom podnikania obživa a finančný zisk.

4. Stanovte si spôsob merania ich úspechu

Vyhodnoťte finančnú výkonnosť franšízy na základe podnikateľských plánov. Bez znalosti výkonu franšízantov bude ťažké – možno nemožné - zistiť, ako dobre funguje celý koncept. Bez prehľadu o úspechu a neúspechu pobočiek nebudete mať k dispozícii ani informácie potrebné na dôležité strategické rozhodnutia.

5.  Zamyslite sa nad dlhodobým ziskom a krátkodobými výhodami

Pred každým dôležitým rozhodnutím si uvedomte, že bude mať dopad na franšízantov, a zvážte následky plánovaných zmien pre celú sieť. Nie každý franšízant je schopný dosiahnuť vytúžený úspech, za ich neúspech nesú zodpovednosť aj franšízori a majitelia sietí. Vytýčte im  dlhodobé ciele a poskytnite čo najlepšie podmienky pre - v ideálnom prípade - rýchly úspech. Zakladateľ franšízovej siete McDonald's Ray Kroc hlásal: "Čím viac ľuďom pomáham uspieť, tým som sám úspešnejší.