4 chyby, ktoré zničia váš podnikateľský sen
Zabudnite na tvrdenia, že franšízing je istota. Vlastníctvo firmy a prevádzkovanie akéhokoľvek podnikania je tvrdá práca a premena investícií na dlhodobý zisk vyžaduje úsilie aj čas. Štruktúra franšízových sietí poskytuje ich členom isté výhody, bez spolupráce a kontroly ale nikdy nepríde k ich reálnemu využitiu. Nákup franšízy vás nenaučí ako riadiť vlastnú firmu, investície z vás ešte neurobia úspešného podnikateľa. Ba práve naopak, ak podľahnete hneď v prvom roku eufórii z rýchleho a úspešného štartu, môže vám rýchlo dôjsť dych.
Naučiť sa riadiť podnikové financie a investovať, či viesť vlastný tím a vytvoriť si podnikateľský plán, to všetko bude vyžadovať osobnú snahu a aktivitu. Podnikanie na základe franšízovej licencie neodstraňuje vašu osobnú zodpovednosť za každodenný chod a prosperitu vlastnej firmy. Ak chcete zaistiť, aby vaša franšíza dlhodobo fungovala a zarábala, nesmiete zabúdať na základné pravidlá a zásady franšízingu. Bez nich sa totiž nikdy nestanete fungujúcim ozubeným kolieskom v spokojne tikajúcom strojčeku. Dajte si pozor predovšetkým na 4 najčastejšie chyby, ktoré robia noví majitelia franšízových pobočiek. Poradíme vám, ak sa im vyhnúť.
1. Nespoliehajte sa výhradne na svoje inštinkty
Láska na prvý pohľad, pri ktorej až počas vzťahu spoznávate povahu a vlastnosti svojho partnera, v podnikaní väčšinou nefunguje - čo však neznamená, že nemôžete mať svoju firmu a značku zo srdca radi. Pred tým, ako sa rozhodnete vstúpiť do obchodného vzťahu, mali by ste objekt svojho záujmu dobre poznať, rovnako ako podmienky a pravidlá vzájomnej spolupráce. A to obzvlášť ak si obstarávate franšízu, ktorá je súčasťou už fungujúcej obchodnej siete.
Rovnaké je to v podnikaní s inštinktami - je dobré ich nestratiť, ale zároveň im nemožno úplne podliehať. Mohlo by sa vám inak stať, že zle odhadnete mieru rizika, a urobíte chyby, ktoré budú mať pre vás katastrofálne následky. Snažte sa ako podnikatelia stát pevne nohami na zemi, a maximum svojich rozhodnutí činiť na základe reálnych poznatkov, faktov a skúseností. Začnite sa priateliť s číslami. Snívanie sa samozrejme nezakazuje, len pozor na tvrdé pády, po ktorých je vždy ťažšie znova sa postaviť. Odvaha riskovať sa môže zvrhnúť na zbytočný hazard.
2. Zaistite si dopredu dostatočné financie
Čím viac peňazí do podnikania investujete, tým väčšie sú vaše šance na stály príjem i v budúcnosti. Ak pre obstaranie a prvotnú prevádzku franšízy nezískate dostatočnú finančnú sumu, a napriek tomu do podnikania vstúpite, budú na vás čakať ťažké časy, ale pravdepodobne vám tiež uniknú príležitosti na získanie výhodného postavenia na trhu aj v rámci celej siete. Iná firma (či franšíza) si bude môcť dovoliť napríklad drahú reklamu, a počas pár dní vás prekoná sedemmíľovými krokmi. Ani pôžička tento problém úplne nerieši, pretože splátky banke budú dlhodobo zaťažovať váš firemný rozpočet.
Mnohí začínajúci podnikatelia nad touto radou mávli rukou a spoliehali sa na šťastie v podobe vysokých príjmov či vlastnú výnimočnosť. Tým si však nevedomky namaľovali úplne inú budúcnosť, ako o akej pôvodne snívali. Bez vstupného kapitálu nie je možné zahájiť chod žiadneho podniku, a tiež firma nemôže žiť napríklad z jedného nákupu tovaru celý polrok. Prekážku v podobe potrebných financií skutočne nemožno obísť ani podliezť, tak to radšej vôbec neskúšajte. Pravdepodobnosť následných strát - a nie iba finančných - je veľmi vysoká.
3. Počkajte si na ideálnu lokalitu
S rastúcou konkurenciou sa stáva alfou i omegou úspechu lokalita a umiestenie franšízovej pobočky. Aj pritom platí, že zdanlivo prijateľný kompromis môže vyústiť vo fatálnu chybu. Z pohľadu majiteľov franšízových sietí je práve zlý výber miesta a priestorov najčastejším dôvodom, prečo sa s franšízantom na podpise zmluvy nakoniec nedohodnú. Dobre vedia, prečo tak činia. Nie že centrále hneď oznámite svoju voľbu či rozhodnutie, dajte si čas na rozmyslenie. Aktuálna situácia spôsobila, že niektorí franšízanti čakajú na uvoľnenie priestorov alebo miesta iným nájomcom. Je určite lepšie otvorenie franšízy o pár mesiacov odsunúť, ako ustúpiť z prísnych požiadaviek na jej umiestenie. Aj preto, že túto chybu je možné spätne napraviť len veľmi ťažko, ak vôbec.
Pre franšízové siete, ktoré sa špecializujú na maloobchodný predaj, bývajú ideálnym miestom veľké obchodné centrá, ale ani toto pravidlo nemusí platiť za všetkých okolností. Základnou podmínkou je v tomto smere predovšetkým dobrá viditeľnosť sídla firmy či obchodu. Zastrčená pobočka – aj keď v rámci OC - má menšiu šancu uspieť, ako obchod či reštaurácia na hlavnom námestí, okolo ktorej prejdú počas dňa (aj opakovane) tisícky potenciálnych zákazníkov. Odlišné je aj ich zloženie a záujmy, do obchodních centier ľudia často smerujú už za konkrétnym nákupom, na ulici je tak paradoxne jednoduchšie zaujať ich pozornosť a osloviť ich niečim novým. Určite sa poraďte s centrálou či majiteľom celej siete, aj napriek tomu že to výslovne nevyžadujú.
4. Nezabudnite, že ste súčasťou franšízovej siete, v ktorej pôsobia ďalší podnikatelia
Najčastejšou chybou franšízantov je ignorovanie osvedčených postupov a know-how majiteľov franšízovej značky. S kúpou licencie si franšízanti nekupujú iba právo podnikať pod zavedenou značkou, ale priamo sa zaväzujú plniť spoločné pravidlá. Ak podmienky spolupráce neberú dostatočne vážne, opäť tým znižujú svoju šancu na dlhodobú prosperitu. Značka a jej reputácia majú franšízu ochraňovať. Čím viac sa jej majiteľ odchyľuje od predpísaných stratégií, operácií, marketingu, školení a služieb, tým pravdepodobnejšie bude mať s ich prevádzkou problémy. Prečítajte si opakovane svoju franšízovú zmluvu aj manuál, a pokúste sa pre porovnanie získať aj informácie o ďalších franšízových pobočkách v sieti.
Zistite si tiež, ako vyzerá vzorová franšízová zmluva, čo obsahuje, aké bývajú obvyklé prevádzkové náklady, obraty, zisky, príčiny neúspechu. Snažte sa čo najlepšie pochopiť, čo sa od vás v rámci siete očakáva, aby ste mohli tieto očakávania rýchlo a úspešne splniť. Nebojte sa v prípade potreby privolať na pomoc právnika alebo iného špecialistu na franšízing. S jeho pomocou sa vám skôr podarí vyjednať si úpravu podmienok podľa vašich individuálnych potrieb a možností k spokojnosti oboch strán. V záujme majiteľov franšízových sietí je, aby všetci franšízanti mali rovnaké podmienky a právomoc, a všetci boli úspešní. Berte v úvahu ich potreby, ak budú spokojní oni, bude sa lepšie dariť aj ich franšízam.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Samostatné podnikanie v neznámych vodách sa mi oplatilo, tvrdí franšízant Marcel Šurka. Pod konceptom značky 1. Day dnes vedie prevádzku v Banskej Bystrici.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...