Franšízing v Číne: pre aj proti
Nemožnosť používať pôvodný či anglický názov značky a firmy, alebo neustála regulácia a kontroly zo strany štátnych inštitúcií. Franšízový trh v Číne má mnohé špecifiká, na ktoré by sa mal pripraviť každý podnikateľ, ktorý uvažuje o expanzii na hlavný ázijský trh. Franšízing v Číne prešiel za posledných 15 rokov dlhú cestu, ešte v 90. rokoch neexistovalo v tamojšej reči ani jedno slovné označenie pre tento špecifický obchodný model (používal sa výraz obchodný reťazec). Veľká zmena nastala v Číne v roku 1997, kedy vláda založila franšízovú asociáciu The China Chain Store and Franchise Association (CCFA), aby mohla regulovať rastúci franšízový trh v krajine.
Čínská asociácia má momentálne 900 členov, ktorí vlastnia 180 tisíc franšízových pobočiek po celej Číne. Celkovo tam pôsobí takmer 5 000 franšízových značiek. V roku 2010 franšízový trh v Číne generoval už 300 miliard dolárov, čo bolo zhruba 13 % celkového maloobchodného predaja v krajine. Predaje najlepších 120 franšíz v Číne dosiahli v tom roku hodnotu 52,4 miliardy dolárov. I to je jeden z dôvodov, prečo za licenciu na prevádzkovanie franšízy v Číne záujemci zaplatia aj 50 tisíc dolárov, a keď sa pripočíta poplatok za územnú exkluzivitu, hodnota môže v prípade Šanghaja presiahnuť aj milión dolárov za jednu jedinú franšízu. Obchodný potenciál najľudnatejšej krajiny sveta láka aj mnohých európskych obchodníkov, preniknúť na čínsky trh však nie je vôbec jednoduché.
Pravidlo 2 + 1 a potvrdenie o podnikaní
Súčasný termín pre franšízing zahrňuje v Číne obchodné formáty (tiež ako v USA) aj dohody o distribúcii produktov. Ďalej môže byť v rámci franšízingu v Číne licencované právo na nehmotné duševné vlastníctvo (sem patrí napr. obchodné tajomstvo alebo patentovaná technológia, spadajúca pod definíciu povolenie), ak franšízant zaplatí za prevádzkovanie podnikania pod zavedenou značkou poplatok, a majiteľ značky dodržuje v sieti jednotný prvádzkový režim. Práve duševné vlastníctvo je v Číne stále problematickým pojmom, vymáhateľnosť práva je v tomto ohľade veľmi slabá. V roku 2006 napríklad musela svoje logo aj názov firmy chrániť počas súdneho sporu spoločnosť Starbucks.
Čínske zákony stanovujú podmienky pre otvorenie prvých franšízových pobočiek v rámci obchodných sietí. Poskytovateľ franšízy musí podľa nich vlastniť "zrelý obchodný model a byť preukázateľne schopný poskytovať franšízantovi dlhodobé obchodné vedenie, technickú podporu, obchodné školenia a ďalšie služby". Musí vlastniť aspoň dve predajne priameho predaja a musí podnikať v krajine dlhšie ako rok (tzv. pravidlo 2 + 1). Od zahraničného franšízora sa priamo nevyžaduje, aby sa obchody s priamym predajom nachádzali v Číne. Musí ale poskytnúť potvrdenie o podnikaní (vrátane čínskeho prekladu) od notárskeho úradu a miestneho čínskeho veľvyslanectva alebo konzulátu.
Niektoré spoločnosti poskytujú podobne ako u nás licencie menším firmám, ktoré následne zakládajú ich ďalšie franšízy. Najviac ich pôsobí v predaji potravín. Takto sa do každého tretieho väčšieho čínskeho mesta dostala napr. značka Papa John, rovnako expanduje v Číne KFC. Problém býva aj s personálom. Franšízy sa často sretávajú s ťažkosťami pri hľadaní miestnych manažérov, ktorí by mali skúsenosti s prevádzkou firmy. Výdaje na školenia sú vysoké, tiež ako miera fluktuácie výkonných pracovníkov, ktorí po absolvovaní tréningu odcházajú za lepším zárobkom. Rozvoj značiek v Číne zťažuje aj kultúrna rozmanitosť jednotlivých častí a ich veľkosť. Podnikatelia zriedka kedy prerastú hranice jedného regiónu. Franšízor musí spravovať viac licencií, čo vyžaduje viac času a energie ako v iných veľkých krajinách, ako je napríklad Indonézia.
Prečítaj články
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
Street food s možnosťou zostaviť si misku z čerstvých a zdravých surovín Bratislavčanov baví. Teraz sa franšíza rozrastá aj do ďalších miest a ponúka podnikat aj novým záujemcom.
Popularita kebabu je v posledných rokoch v strednej Európe veľká. Grilované kurčatá tu zase majú tradíciu. Práve na to vsádza franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
Najčítanejšie
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Populárne na fóre
Jsjsjjs
(+966505195917) Where to buy Abortion pills in middle east?(+966505195917) Abortion pills in al Farwaniyah, Kuwait |abortion pills in Al Asimah, Kuwait |(+966505195917)abortion...
Amitumu
Amina
+256754810143 $$ SPIRITUAL QUICKEST DEATH SPELL / REVENGE SPELL CASTER IN AUSTRALIA, NORWAY, ITALY, POLAND, SWEDEN *$$ DEATH SPELLS/ MARRIAGE SPELL CASTER REVIEW, WITCHCRAFT, PSYCHIC, MAGIC FORUM, BLACK MAGIC IN UK, BELGIUM - POTRAVINY A ZDRAVIE
+256754810143 $$ SPIRITUAL QUICKEST DEATH SPELL / REVENGE SPELL CASTER IN AUSTRALIA, NORWAY, ITALY, POLAND, SWEDEN *$$ DEATH SPELLS/ MARRIAGE SPELL CASTER REVIEW, WITCHCRAFT,...
Arby’s bude mať divoké krídla
Mam to rat
McDonald´s členom SFA
dobry den ako je to vlastne s kupou licencie na mcdonalds na slovensku? lebo na cechach su o tom clanky ale tu neviem ci je to vobec mozne ? dakujem