Franšízy zachraňujú Coca-Colu
Americká spoločnosť Coca-Cola podľa aktuálnych analýz v 3. Štvrťroku medziročne zvýšila zisk o 38 % na 1,45 miliardy dolárov. Za zlepšením stojí predovšetkým zníženie výrobných nákladov, zvyšujúci sa dopyt po limonáde Sprite, čaji a káve. A tiež po nízkokalorických nápojoch, vďaka ktorým sa Coca-Cole podarilo prekonať podielom na trhu svojho najväčšieho konkurenta PepsiCo, ktorý podľa analytikov zaostáva za súčasnou jednotkou i v oblasti marketingu. Vojnu o populárnu čiernu limonádu nakoniec zrejme rozhodne tzv. refranšízing, ktorý Coca-Cole opätovne umožnil kľúčové zníženie nákladov v nezávislých stáčiarňach.
Celkové a predajné náklady Coca-Coly sa medziročne znížili podľa agentúry Reuters o 20 %, zatiaľ čo náklady na predané tovary klesli o 18 %. Jedna z vôbec najznámejších značiek sveta ustúpila od franšízingu v roku 2010, kedy svoje franšízové výrobne začala skupovať s tým, že ich chce v budúcnosti prevádzkovať ako materské. Po troch rokoch reorganizácie sa ale vrátila ku svojmu tradičnému obchodnému modelu. Jej partneri získavajú používateľské práva na technológiu výroby nápojov a možnosť vlastného riadenia limonádovej továrne.
Priekopníčka franšízových tovární
Výrobne majú tiež na starosti dodávku do maloobchodnej siete v príslušnom regióne. Vedenie spoločnosti si od návratu k franšízovému systému sľubovalo práve znížení nákladov na údržbu a skladovanie distribučnej siete, pri ktorom si firma súčasne zachováva prísnu kontrolu plnenia fliaš jednotlivých výrobní. Ako uviedol viceprezident Coca-Coly pre inovácie a podnikanie David Butler, franšízing značke umožnil stať sa globálnym lídrom, a pritom zostať súčasne významnou lokálnou značkou.
Coca-Cola bola založená v roku 1886 v štáte Tennessee, prvú franšízovú licenciu predala už v roku 1899. Nápoj bol od začiatku predávaný vo forme sirupu, a limonádu s obsahom kofeínu (a vtedy tiež ešte i bezkokainového výťažku koky) z neho vyrábali až maloobchodníci. V čele spoločnosti stál vtedy farmaceut Asa Griggs Candler, ktorý následne predal prvú licenciu na plnenie fliaš iba za jeden dolár, a uspokojil sa s výrobnými právami a receptúrou na sirup. V súčasnosti združuje Coca-Cola 275 menších brandov, ktorých výrobky sú stále súčasťou jej portfólia.
Prečítaj články
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...