Kódex diktuje aj lojálnosť
Etický kódex EFF nemá žiadnu zákonnú právomoc. Mal by mať ale okrem iného vplyv na postupy pre tvorbu franšízových sietí v Európe i napríklad na rozhodovanie vnútroštátnych súdov alebo regulačných orgánov, ktoré sa na EFF môžu obracať pri rozhodovaní v právnych sporoch, týkajúcich sa franšízingu.
Samoregulačný mechanizmus v posledných rokoch kritizovali niektorí odporcovia s tým, že nejednotnosť nie iba právnych podmienok v Európe značne brzdí rozvoj franšízingu ako takého. Práve možné riziko väčšej nadnárodnej regulácie franšízingu viedla európskou asociáciu k úprave kódexu.
Zmeny sa týkajú predovšetkým niekoľkých zásadných oblastí:
- Zdôrazňuje sa, že kódex je dohovorom medzi viacerými stranami, a že sa týka franšízorov a tiež franšízantov. Reaguje tým na kritiku, že sa málo zaoberal právom a povinnosťami franšízantov.
- Členovia EFF kladú väčší dôraz nie iba na prijatie, ale tiež na podporu národného etického kódexu a na zaistenie toho, aby bol verejne dostupný.
- Väčší dôraz je kladený tiež na tzv. zásadu dobrej viery, ktorá sa týka vzťahu medzi franšízormi a franšízantmi. Britské právo napríklad neuznáva všeobecnú povinnosť dobrej viery a nedávne súdne pokusy ju ustanoviť v zákone ako povinnú súčasť franšízových dohôd boli odmietnuté alebo obmedzené. Kódex však novo kladie väčší dôraz práve na túto povinnosť. Strany majú podľa neho riešiť sťažnosti a spory v dobrej viere v bezprostredných rozhovoroch a jednaniach vedených v duchu priateľstva a poctivosti.
- Od franšízorov sa požaduje, aby jednoznačne zaručili franšízantovi právo využívať prevedené alebo sprístupnené know-how, udržovať a rozvíjať ho.
- Definícia know-how bola upravená. Z informácií, ktoré boli "nevyhnutné" sú momentálne informácie, ktoré sú "významné a užitočné". Tento krok má odrážať praktickú realitu mnohých franšízových systémov.
- Od franšízorov sa vyžaduje, aby na poli franšízingu pôsobili po dobu najmenej jedného roka, aby dodržovali a rozvíjali know-how, odovzdávali ho, vyžadovali spätnú väzbu od svojich franšízantov, a pomáhali pri rozvoji franšízové trhu. Franšízor musí propagovať príslušnú značku.
- Franšízori musia uznať franšízantov ako samostatných podnikateľov, a nemôžu ich priamo či nepriamo riadiť rovnako ako svojich zamestnancov.
- Franšízor je povinný franšízantom bezvýhradne umožniť prevádzku podnikania, poskytnúť im detailné informácie o komunikácii vo vnútri aj vonku firmy (napríklad internete), rovnako má povinnosť ich zoznámiť so svojou obchodnou politikou.
- Franšízanti podliehajú tiež ďalším povinnostiam. Musia "lojálne spolupracovať" so svojimi franšízormi a ďalšími franšízantmi, musia byť zodpovední za svoje vlastné činy, za vlastný personál i financovanie vlastného podnikania.
Prečítaj články
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
Najčítanejšie
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...