Nekopírujú sa len obri

Falošné webové stránky z Turecka sú na nerozoznanie od tých pravých. Mr. Kebab tak v súčasnosti pracuje na zmene ich designu.
Utorok
04.11.2014
Boj s napodobňovateľi značiek sa dnes netýka už len globálnych gigantov. Svoje o tom vie aj slovenská franchisová sieť Mr.Kebab. Bez toho, aby o tom vedela, má pobočku aj v Kórei.
 

Práve Kórejčania prejavili o koncept fastfoodov Mr. Kebab záujem v momente, keď bol franchisový systém vrátane manuálu ešte len v plienkach. „Kórejčania ma oslovili v čase, kedy bol franchisingový manuál Mr. KEBAB ešte len „v plienkach“. Vzhľadom k zodpovednosti voči značke a precíznosti, som ich požiadal o trpezlivosť. Neboli ochotní čakať a skopírovali všetko, čo našli na internete,“ objasňuje autor a majiteľ konceptu Mr. Kebab Ľubor Lelovits vznik "pobočky" v Soule.

Kórejský prípad však nie je jediným, s čím sa Mr.Kebab musel vysporiadať. S falšovaním značky, logá, webových stránok, oblečenia personálu i ďalších vizuálov má už skúsenosti z Turecka či susedného Maďarska. Hranice či kontinenty v tomto prípade nehrajú žiadnu úlohu. „Obchodná značka Mr. KEBAB je v Európskej únii chránená od roku 2006. Vďaka tomu sa môžem domôcť svojich práv aspoň v Maďarsku, kde tiež stojí jedna z mojich nelegálnych prevádzok. Priznám sa, že tomu celkom nerozumiem, ale do istej mieri mi to zároveň lichotí. Pravdepodobne to, čo som roky vymýšľal a doťahoval do detailov asi nebude zlé,“ prezrádza Lelovits.

Predísť dohadom

Ani napriek nepríjemnej skúsenosti sa majiteľ siete Mr. Kebab nevzdáva, a aj naďalej je presvedčený, že rozvoj prostredníctvom franchisingu má vďaka vysokej efektivite s rýchlym návratom investícií veľkú budúcnosť. Intenzívny záujem o licencie potom napovedá aj to, že franchisový spôsob rozširovania siete bude to pravé aj pre sieť Mr. Kebab.

Aby sme takýmto situáciám, ktoré sa, ako je vidieť, už netýkajú iba celosvetovo úspešných značiek, predišli, je potrebné venovať veľkú pozornosť registráciu ochrannej známky. "Ide o strategické rozhodnutie. Preto je potrebné ho riadne premyslieť, zvážiť aj budúci potenciál prihlasovanej značky vrátane jej prípadnej expanzie na zahraničné trhy. Musíme si uvedomiť, že dnešný svet, aj ten podnikateľský, je globálny a preto odporúčame mať tú najsilnejšiu ochranu, pre celý svet. Ako vidíme z prípadu Mr. Kebab, ochrana v rámci EÚ bohužiaľ nestačí. Keď je totiž koncept dobrý, všimnú si ho po celom svete," upozorňuje Gabriela Petrová z poradenskej spoločnosti PROFIT system.