Karel Janeček: Úspech si vyžaduje odvahu
Podnikateľ, sponzor, bojovník proti korupcii. Ktoré z týchto označení Vás momentálne najviac vystihuje?
Musím povedať, že v podstate dnes ani jedno z nich. Je pravda, že som veľkú časť života a energie venoval firme RSJ, ale teraz už je to úplné minimum, robím pre ňu konzultácie, takže označenie podnikateľ sa vzťahuje na minulosť. Sponzor, pravda touto činnosťou sa zaoberám veľmi, ale to, čo robím nepovažujem za činnosť sponzora. A bojovník proti korupcii... aj tomuto sa venujem, ale opäť iba okrajovo. Bojom proti korupcii sa teraz zaoberajú najmä odborníci Nadačného fondu proti korupcii. Som síce predsedom správnej rady, ale tým skutočným „bojom“ trávim čas minimálne.
Je teda nejaké nové označení, ktoré momentálne charakterizuje Vašu činnosť?
Najdôležitejší je a najviac ma zamestnáva projekt zmeny volebného systému, ktorého cieľom je zlepšenie demokracie nielen u nás. Ako však charakterizovať moju činnosť jedným slovom... Môže to znieť trochu sebaisto, ale považujem sa za človeka, ktorý má vízie, ktorý je vizionár. Ale určite sa dá nájsť aj iné označenie.
Do akej miery ovplyvňovali či ovplyvňujú Vaše záľuby Vaše podnikanie?
Musím povedať, že veľmi. Všetko, čo som celý život robil, bolo súčasne do vysokej miery aj mojou záľubou. Samozrejme, s úspechom je spojená aj istá miera odriekania, veľa práce. Dvakrát sme takmer ako firma skrachovali. To je dôkaz faktu, že človek musí istú mieru rizika podstúpiť a mať na to nervy. Biznis pre mňa bol z veľkej časti zábava a podarilo sa mi naplniť víziu, stať sa jedným z najväčších obchodníkov na svetových obchodných burzách.
Ste spolumajiteľom Centra súčasného umenia DOX v Prahe. Je to záľuba alebo biznis?
Určite to nie je biznis. Je to záľuba. K spolumajiteľstvu DOXu som sa dostal nielen vďaka tomu, že rád podporujem umenie, ale tiež kvôli problémom s vtedajším akcionárom Centra. Bolo potrebné nájsť nového akcionára a táto ponuka sa ku mne dostala. Veľmi rád som ju prijal.
Prednášate na Matematicko-fyzikálnej fakulte Karlovej Univerzity. Stretávate sa so študentmi. Majú chuť podnikať? Vidíte u nich tieto ambície?
Ja myslím, že áno. Keď prednášam o spoločných témach na univerzite, študenti sa pýtajú najmä na to. Určite majú chuť podnikať. Nemôžem však povedať, či je ich chuť podnikať väčšia dnes alebo napríklad pred 15 rokmi. Je teda veľa študentov, ktorých to zaujíma, sú ambiciózni, chcú v živote niečo dokázať a to je dôležité.
Celý rozhovor nájdete v magazíne Vlastní firma FRANCHISING 02/2014.
Prečítaj články
Lukáš Hejlík je českej verejnosti známy predovšetkým ako herec. V poslednej dobe ho však čím ďalej viac zamestnávajú jeho podnikateľské projekty spojené s divadlom i gastronómiou.
Financie sú veľmi perspektívny odbor. Rieši je každý, preto sa v nich ukrýva veľký potenciál a možnosť stať sa veľmi úspešným, hovorí generálny riaditeľ a spolumajiteľ spoločnosti Partners, investor a v neposlednom rade majiteľ siete My Food Market Petr Borkovec.
Podnikanie v Českej republike je relatívne bezpečné, ale pomalé. To si mysli lekár, podnikateľ a televízny moderátor Roman Šmucler.
Podnikateľské začiatky nie sú vždy ružové. Svoje o tom vie aj Martin Wallner a Tomáš Huber, zakladatelia a majitelia spoločnosti Mixit.
Biznis sa má robiť seriózne, poctivo a aspoň s trochou nadhľadu. Nepríjemné podnikateľské prostredie nikomu neprospieva, myslí si Karel Svoboda, majiteľ spoločnosti TOI TOI, sanitárne systémy.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...