Raňajky šampiónov a hra o čas

V Evropě i USA
V Evropě i USA / Doménou fast-foodov sa stáva ranné menu aj preto, že hektický spôsob života núti ľudí na ďalšie šetrenie času, ktoré im rýchle občerstvenie môže pomôcť zaistiť. Ľudia raňajkujú stále častejšie cestou do práce. Potreba tohto "okamžitého uspokojenia nutných potrieb" bude podľa odborníkov v spoločnosti aj do budúcnosti stále silnejšia.
Piatok
07.09.2018
Raňajky sú pre fast-foody novou výzvou. Po McDonald’s a Subway ich ponúkajú aj ďalšie franšízové značky ako KFC, Bageteria Boulevard či Ugo.
 

Takmer tretina nekonzumuje svoje raňajky doma, do práce si ich nosí 21 % ľudí, ďalších 6 % raňajkuje z dôvodu šetrenia času cestou na pracovisko. Aj to je dôvod, prečo sa prvé jedlo dňa ocitlo v centre záujmu najväčších franšízových fast-foodových sietí na svete. Ponúkajú rýchle riešenie a tiež sa snažia ponuku rozširovať, takže si zákazníci môžu vybrať napr. sladkú alebo slanú variantu. Pred pár dňami pridali raňajky do ponuky KFC, Starbucks či Pizza Hut. Plošne ich sieť začala v menu ponúkať najskôr v Maďarsku a Poľsku, a na oboch trhoch mali veľký úspech.

KFC testuje raňajky v reštauráciách už od mája 2013, masové rozšírenie nastalo však až teraz. Konkurenčný McDonald´s ponúka špeciálne raňajkové menu už od roku 2007, najväčší úspech majú pokrmy z vybraných vajec. Na špeciálnu ponuku láka hosti tiež Subway alebo Bageterie Boulevard, jej zavedení uvažuje tiež Burger King či Ugova čerstvá šťava.

Gastronomická Popoluška

Ešte pred pár rokmi boli raňajky považované v gastronómii za nízkopríjmový trh s neveľkými ziskami, fast-foodové reťazce im však dokázali vdýchnuť nový život, a začať na nich zarábať. Pionierom v tomto smere bol najmä McDonald’s, ktorému sa aj vďaka tejto ponuke podarilo zastaviť pokles počtu zákazníkov a vrátiť sa späť ku globálnemu rastu. Hlavným dôvodom rastúcej popularity raňajkových menu je najmä ich cena - patria medzi najlacnejšiu časť ponuky fast-foodov, v McDonald’s je ranné menu zhruba o polovicu lacnejšie, ako je obedňajšie. Časť hostí zvolí radšej cenovo dostupnejšiu variantu, a príde sa najesť už pred 11. hodinou, kedy raňajky z ponuky v reštauráciách miznú.

Raňajky sú  podľa analýz jediným segmentom gastronómie, ktorý za posledné 3 roky vykazuje stále rast - počet obedov a večerí skonzumovaných v reštauráciách v globálnom meradle podľa štúdie NPD Group klesá (i následkom ďalšieho veľkého trendu, ktorým sú online objednávky a rozvoz jedla domov). Príčiny môžu byť ale aj psychologické, tvrdí v USA Today profesor behaviorálnej ekonómie na Cornellovej univerzite David Just: "Raňajky  sú reálne najdôležitejším pokrmom dňa. Výdatné a komfortné jedlo je ráno považované za správny a zdravý spôsob, ako začať svoj deň. Raňajky sú na rozdiel napríklad od večere akýmsi jedlom bez pocitu viny."