Vlastniť franšízu je stále náročnejšie

Neexistuje priestor pre koncepty, ktoré nie sú testované v reálnych tržných podmienkach, ktoré nie sú dobre organizované a pripravené. Preto by spoločnosť, ktorá chce nájsť partnera v Poľsku, mala byť veľmi skúsená a kompetentná, hovorí Grzegorz Morawski, šéfredaktor portálu Franchising.pl a časopisu Własny Biznes FRANCHISING
Pondelok
07.05.2018
Poľsko je pre franšízové firmy jedným z najlepších trhov v Európe. O dôvodoch a tamojších trendoch hovorí šéfredaktor poľského magazínu o franšízingu Grzegorz Morawski.
 

Ako by ste popísali súčasný stav franšízového trhu v Poľsku?
V posledných rokoch tento trh dosiahol plnú zrelosť. Do konca roka 2016 bolo v Poľsku registrovaných presne 1 171 franšízových systémov, čo je impozantný počet. Franšízové siete neustále rastú, i keď sa tempo rastu mierne znižuje. Vzniká stále veľa nových konceptov, poskytovatelia franšízových licencií sú stále lepšie pripravení a ochotní poskytovať komplexnú podporu svojim franšízovým partnerom.

Výsledkom je, že zahájenie franšízového podnikania je dnes považované za dobrú obchodnú príležitosť s väčšou pravdepodobnosťou úspechu. Vzhľadom na to, že sa trh rozvíja, tiež príjemcovia franšíz sú stále náročnejší, čo znamená, že poskytovatelia franšízy potrebujú oveľa viac skúseností.

Aké systémy aktuálne ovládajú poľský franšízový trh?
V posledných rokoch sú na trhu najrozvinutejšie gastronomické a módne franšízy. Najnovšie trendy zvyšujú tiež počty "pomalých reštaurácií", franšízových obchodov s elektronickými cigaretami, detských programovacích škôl, internetových podnikov. Jednou z najobľúbenejších franšízových značiek je v Poľsku reťazec pizzérií Biesiadowo, ktorý ponúka licenciu za pomerne nízku cenu. Pre reštaurácie s rozlohou 70 m2 potrebujú franšízanti asi 10 tisíc eur. Spoločnosť za dva alebo tri roky dokázala otvoriť po celej krajine 100 reštaurácií.

Vzhľadom na súčasný počet franšízových systémov, aké zahraničné koncepty majú šancu uspieť?
Pre veľa spoločností je poľský trh stále atraktívny, predovšetkým vďaka jeho veľkosti - v Poľsku dnes žije 39 miliónov ľudí, čo z neho robí deviatu najľudnatejšiu krajinu v Európe. Bez ohľadu na objem hospodárstva a obyvateľstvo je trh otvorený najmä podnikom z geograficky blízkych krajín a krajín s podobnými kultúrami. Občania strednej a východnej Európy sú vítaní ako klienti, ale tiež ako potenciálni príjemcovia franšízových licencií. Majú podobné návyky, zdieľajú rovnakú hodnotu, čo by im podnikanie v Poľsku malo zjednodušiť.

Aký je teda najlepší spôsob, ako vstúpiť na poľský trh?
Zahraničné koncesie predstavujú 20 % celkového franšízového trhu v Poľsku. Takmer 40 % franšízantov v Poľsku zastupujú zahraničné koncepty. Na začiatku sa väčšina poskytovateľov franšízy venuje samozrejme prieskumu trhu, pretože chcú vedieť, ako bude ich obchodný koncept prijatý v novom prostredí. Následne sa na základe zhromaždených údajov a názorov odborníkov rozhodujú, či vôbec vstúpia na poľský trh. Pokiaľ sú výsledky pozitívne, je vhodné hľadať franšízanta alebo partnera pre expanziu.

Sú v Poľsku populárne české franšízové koncepty?
Na poľskom trhu je 1,2 tisíca franšízových sietí. České koncepty predstavujú zhruba 3 % z nich. Franšízové značky z Českej republiky v posledných rokoch získavajú v Poľsku popularitu. Poľskí zákazníci si stále viac a viac všímajú spoločnosť ako je Konopna Farmacja (ponúka zdravotnícke produkty na báze konope) alebo Sunkins (Svet zdravia), čo je koncept výživového poradenstva. Pravdepodobne najrozšírenejšou franšízovou značou z Českej republiky v Poľsku bude vydavateľstvo Modrý Słon, ktorý tu pôsobí od roku 2003.

A naopak - zaujímajú sa poľské franšizové siete o český trh?
Česká republika je najdôležitejším zahraničným cieľom pre expanziu poľských franšíz. Podľa franšízovej štúdie PROFIT system v roku 2016 vstúpilo na českých trh 35 poľských spoločností so svojimi franšízovými značkami. Zastupovali rôzne odbory ako napr. vzdelanie (2plus2 Škola matematiky), móda (Gatta), detská móda (Coccodrillo) alebo dokonca automobilový priemysel (Lucart). Geografická blízkosť a kultúrna blízkosť robia z českého trhu ideálne miesto pre rozšírenie poľských konceptov. A samozrejme to platí i naopak.