Ako na medzinárodnú franšízu

Značka Mr. Kebab pripravovala medzinárodnú expanziu celých 12 rokov. "Od začiatku som si stanovil jasné kritéria, aby som si neskôr mohol dovoliť predávať licencie. Od roku 2005 prebiehali päť rokov pokusy a omyly, vychytávky technológií, vychytávky postupov prípravy produktov, vylepšovanie logistiky a podobne," hovorí zakladateľ Ľubor Lelovits.
Piatok
20.04.2018
Pri expanzii franšízy do zahraničia je nutné venovať pozornosť nie iba podnikateľskému modelu, ale predovšetkým vzťahom s franšízantmi.
 

V momente, kedy sa rozhodnete začať budovať medzinárodnú franšízovú sieť, budete počuť od väčšiny zúčastnených, že produkt vášho podnikania musí byť natoľko jedinečný a fenomenálny, že sa ho budú ostatní podnikatelia snažiť okopírovať (alebo aspoň napodobniť). To je samozrejme pravdivé tvrdenie, ale ani ten najlepší projekt a obchodný model nemá šancu na úspech, keď jeho hlavní aktéri nebudú navzájom spolupracovať a vyznávať rovnaké postoje v tých najdôležitejších otázkach. V prípade franšízovej siete je na dosiahnutie vytúžených cieľov nevyhnutne nutná koordinácia práce franšízantov a franšízora, či dokonca majiteľa celej spoločnosti.

V prípade medzinárodnej siete je pritom táto požiadavka ešte dôraznejšia, a jeho plnenie náročnejšie. Pokiaľ si ako majiteľ franšízovej značky zvolíte spoluprácu v cudzej krajine na základe zmluvy s master-franšízantom, mal by plnú zodpovednosť za rozvoj na príslušnom trhu niesť práve on. Dokážete mu zveriť do rúk imidž a budúcnosť značky na cieľovom trhu? I vzhľadom na pochopiteľné obavy a zdieľanie know-how je potrebné jeho výber dôkladne zvážiť, obzvlášť pokiaľ bude vyberať následne zahraničných franšízantov a komunikovať s nimi namiesto centrály.

Pri výbere franšízanta za hranicami domoviny preto neponáhľajte, na poli franšízingu jediný rok nič neznamená - slovenská značka fastfoodov Mr. Kebab sa napríklad pripravovala na expanziu do Českej republiky celých 12 rokov. Master-franšízovú licenciu získala v ČR po dlhých rokovaniach spoločnosť Czech Retail Franchising s.r.o. Petra Kutíka a Ondreja Šlechty, ktorí už spolupracujú so sieťou ovocných barov Fruitisimo.

Ukradnúť je možné zákazníkov, alebo celý trh

Vyberte si za franšízora takého človeka, ktorému maximálne dôverujete. Dajte si čas, aby ste mali šancu sa navzájom spoznať, a prediskutovať všetky aspekty spoločného podnikania. Buďte pritom dôkladný, systematický a vedomí si faktu, že v tomto smere nie je absolútne nič možné oklamať alebo vynechať. Pokiaľ budete spolupracovať s nesprávnymi ľuďmi, môže sa vám stať, že svoje podnikanie i pri najlepšej vôli a snahe stratíte. Prípadov, kedy "šikovnejší" podnikateľ opísal od svojho úspešného kolegu know-how, či iba časť podnikateľskej vízie, a tým mu zobral celý cieľový trh a zákaznícku skupinu, existuje veľa. Z pochopiteľných dôvodov sa o nich ale veľa nehovorí.

Pred medzinárodnou expanziou preskúmajte tiež cieľový trh a podmienky pre franšízing v danej krajine. Môže to znieť neuveriteľne, ale i napríklad v Taliansku alebo Španielsku je franšízový trh stále ešte vo fáze vývoja, a americké franšízové značky tam majú pomerne tvrdý život. Z toho je možné odvodiť, že rovnako ťažké to majú i iné medzinárodné franšízy. Je nezmysel investovať čas a úsilie do chystanej expanzie v krajine, ktorá franšízingu všeobecne nepraje. Prekvapivú skúsenosť má v tomto smere napríklad česká spoločnosť Fitness Food Menu. Minulý rok chcela expandovať do Poľska, vďaka ústretovejším zákonom ale uspela v Nemecku a Maďarsku.

Výrobný závod ako začiatok v Nemecku

V každom prípade sa pripravte na nutnú investíciu - bez nej sa franšízová sieť v zahraničí neuvedie v tom najlepšom svetle. V centrále by mal vzniknúť minimálne nový tím, ktorý sa bude o zahraničnú expanziu starať, a to bez ohľadu na to, či svojich franšízantov riadite sami, alebo ste licencie na ich koordináciu predali v jednotlivých krajinách masterfranšízantom či franšízorom. Mali by ste sa starať o medzinárodné vzťahy, obzvlášť ak máte pobočky už v niekoľkých štátoch a zaistiť, aby celá sieť zdieľala (i naďalej) spoločné vízie a plány bez ohľadu na štátne hranice. Niektoré siete majú v zahraničí okrem partnerov tiež vlastné zastúpenie a kanceláriu, iné otvárajú najskôr vlastné pobočky.

V Nemecku sa cez master-franšízantov rozširuje tiež fastfoodová značka Bageterie Boulevard. Prvú jednotku v Drážďanoch sprevádzkovala pôvodom česká spoločnosť ako vlastnú, a až následne ju odovzdala do rúk franšízantom. Bageteria Boulevard rozvíja fastfoodovú sieť už od roku 2003, kedy vznikla prvá reštaurácia, inšpirovaná Francúzskom a tamojšou gastronómiou. Aktuálne prevádzkuje 28 reštaurácií, z toho 21 franšíz. Za projektom stojí najväčší český výrobca bagiet Petr Cichoň a jeho spoločnosť Crocodille, ktorá v Nemecku vlastní výrobný závod. Expanzia značky BB smerom na západ teda bola logickým a očakávateľným krokom.