Zlatá éra franšízingu nekončí
V priebehu tohto roka by malo vzniknúť v USA celkovo 760 tisíc nových franšízových pobočiek. Zamestnanosť v oblasti franšízingu by sa mala v Spojených štátoch zvýšiť o 3,7 % na 8,1 milióna pracovníkov a HDP franšízových sietí sa podľa predpovedi zvýši o 6,1 % na 451 miliárd dolárov ročného obratu. Zatiaľ čo v roku 2017 franšízový trh rástol pomerne pomaly, tento rok by mal svoje tempo rastu zrýchliť na 1,9 %, predpovedala IFA. Dôvodom je lepší prístup podnikateľov ku kapitálu, stále rastúca dôvera spotrebiteľov, a tiež nové zákony, ktoré v zámorí umožňujú začínajúcim podnikateľom znížiť svoj daňový základ podľa výšky príjmu až o 50 %.
Franšízový priemysel rastie nie iba v USA, svoje skvelé časy zažíva vďaka rastúcej ekonomike aj v Európe. Všeobecne sa stretáva s čím ďalej drahšou pracovnou silou - nárast platov spôsobil rekordnú zamestnanosť. Práve tá je ale tiež dôvodom, prečo stále viac ľudí po celom svete volí ako alternatívu zamestnania založenie vlastnej spoločnosti. Najrýchlejšie rastúcim segmentom je momentálne podľa počtu franšíz oblasť služieb, ktorá by mala i naďalej americkému franšízovému trhu dominovať. Vo franšízingu totiž pribudlo počas posledných 10 rokov veľa skúsených manažérov, ktorí sa vyhýbajú tradičným oblastiam, ako je gastronómia a maloobchod.
Služby pre seniorov dominujú novým značkám
Boom tento rok zažívajú napríklad služby pre seniorov. V zámorí momentálne pôsobí 90 franšízových sietí, ktoré sa špecializujú práve na túto oblasť, ich priemerný vek je 8 rokov. Americkí seniori preferujú domácu starostlivosť franšízových značiek aj preto, že si prajú dožiť doma, uviedla nadácia Franchise Education & Research International Association. Populácia v celosvetovom meradle starne, teda je možné predpokladať, že tento segment porastie i v nasledujúcich rokoch aj na starom kontinente.
Pre franšízing nastali ekonomicky priaznivé časy aj v u nás. "Franšízing v SR posledných 10 rokov stále rastie a rozvíja sa. Nie raketovým tempom, ale postupne. Veľa franšízorov tiež už svoju sieť konsoliduje a upevňuje," hovorí poradkyňa PROFIT system franchise services Lenka Nováková. Slovensko vďaka vysokému tempu hospodárskeho rastu doháňa vyspelé krajiny západnej Európy, rastú mzdy i dôchodky, a ľudia viac míňajú. Nezamestnanosť je najnižšia za poslednú dekádu. Najviac nových sietí vzniká stále v oblasti gastronómie, franšízing čím ďalej častejšie využívajú na expanziu tiež realitné spoločnosti. Najväčším trendom je ale rýchle a zdravé stravovanie a chudnúce programy.
Stále viac franšízantov tiež vlastní a prevádzkuje viacero pobočiek svojich sietí. S trendom tzv. multi-unit franšízingu prišiel do strednej Európy i nárast počtu firiem, ktoré využívajú na expanziu investorov. Atraktivita v tomto smere tiež rastie. "V porovnaní s Európou sme stále vo vývoji ako v postoji a prístupe franšízantov, tak aj v poskytovaní zázemia a podpory siete v praxi zo strany franšízorov. V posledných dvoch rokoch vzniká viac a viac lokálnych franšíz rôznych odborov, čo len trend rastúceho franšízingu potvrdzuje. Úspešné zahraničné koncepty u nás však majú stále na trhu svoju dôležitú úlohu, pretože sú to práve väčšinou ony, kto stanovia úroveň kvality fungovania siete. Ich zabehnuté a overené pravidlá môžu byť inšpiráciou pre našich lokálnych a začínajúcich franšízorov," dodáva Lenka Nováková.
Prečítaj články
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
V Bruseli sa udeľovali ceny Európskej federácie franšíz. Zo značiek, ktoré mieria na náš trh, získali ocenenie Mail Boxes Etc.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...