Zlatá éra franšízingu nekončí

Práve teraz je vhodná doba, kedy vstúpiť do franšízingu a začať podnikať pod zabehnutou značkou.
05.04.2018
Franšízový priemysel v Spojených štátoch už 8. rokov po sebe rastie, darí sa mu i v Európe. Tento rok by mal svoj rast ešte zrýchliť.
 

V priebehu tohto roka by malo vzniknúť v USA celkovo 760 tisíc nových franšízových pobočiek. Zamestnanosť v oblasti franšízingu by sa mala v Spojených štátoch zvýšiť o 3,7 % na 8,1 milióna pracovníkov a HDP franšízových sietí sa podľa predpovedi zvýši o 6,1 % na 451 miliárd dolárov ročného obratu. Zatiaľ čo v roku 2017 franšízový trh rástol pomerne pomaly, tento rok by mal svoje tempo rastu zrýchliť na 1,9 %, predpovedala IFA. Dôvodom je lepší prístup podnikateľov ku kapitálu, stále rastúca dôvera spotrebiteľov, a tiež nové zákony, ktoré v zámorí umožňujú začínajúcim podnikateľom znížiť svoj daňový základ podľa výšky príjmu až o 50 %.

Franšízový priemysel rastie nie iba v USA, svoje skvelé časy zažíva vďaka rastúcej ekonomike aj v Európe. Všeobecne sa stretáva s čím ďalej drahšou pracovnou silou - nárast platov spôsobil rekordnú zamestnanosť. Práve tá je ale tiež dôvodom, prečo stále viac ľudí po celom svete volí ako alternatívu zamestnania založenie vlastnej spoločnosti. Najrýchlejšie rastúcim segmentom je momentálne podľa počtu franšíz oblasť služieb, ktorá by mala i naďalej americkému franšízovému trhu dominovať. Vo franšízingu totiž pribudlo počas posledných 10 rokov veľa skúsených manažérov, ktorí sa vyhýbajú tradičným oblastiam, ako je gastronómia a maloobchod.

Služby pre seniorov dominujú novým značkám

Boom tento rok zažívajú napríklad služby pre seniorov. V zámorí momentálne pôsobí 90 franšízových sietí, ktoré sa špecializujú práve na túto oblasť, ich priemerný vek je 8 rokov. Americkí seniori preferujú domácu starostlivosť franšízových značiek aj preto, že si prajú dožiť doma, uviedla nadácia Franchise Education & Research International Association. Populácia v celosvetovom meradle starne, teda je možné predpokladať, že tento segment porastie i v nasledujúcich rokoch aj na starom kontinente.

Pre franšízing nastali ekonomicky priaznivé časy aj v u nás. "Franšízing v SR posledných 10 rokov stále rastie a rozvíja sa. Nie raketovým tempom, ale postupne. Veľa franšízorov tiež už svoju sieť konsoliduje a upevňuje," hovorí poradkyňa PROFIT system franchise services Lenka Nováková. Slovensko vďaka vysokému tempu hospodárskeho rastu doháňa vyspelé krajiny západnej Európy, rastú mzdy i dôchodky, a ľudia viac míňajú. Nezamestnanosť je najnižšia za poslednú dekádu. Najviac nových sietí vzniká stále v oblasti gastronómie, franšízing čím ďalej častejšie využívajú na expanziu tiež realitné spoločnosti. Najväčším trendom je ale rýchle a zdravé stravovanie a chudnúce programy.

Stále viac franšízantov tiež vlastní a prevádzkuje viacero pobočiek svojich sietí. S trendom tzv. multi-unit franšízingu prišiel do strednej Európy i nárast počtu firiem, ktoré využívajú na expanziu investorov. Atraktivita v tomto smere tiež rastie. "V porovnaní s Európou sme stále vo vývoji ako v postoji a prístupe franšízantov, tak aj v poskytovaní zázemia a podpory siete v praxi zo strany franšízorov. V posledných dvoch rokoch vzniká viac a viac lokálnych franšíz rôznych odborov, čo len trend rastúceho franšízingu potvrdzuje. Úspešné zahraničné koncepty u nás však majú stále na trhu svoju dôležitú úlohu, pretože sú to práve väčšinou ony, kto stanovia úroveň kvality fungovania siete. Ich zabehnuté a overené pravidlá môžu byť inšpiráciou pre našich lokálnych a začínajúcich franšízorov," dodáva Lenka Nováková.