Franšízor má byť ako tréner
Kto je potenciálnym držiteľom franšízy DepilConcept?
Ideálnym kandidátom na franšízanta spoločnosti DepilConcept je osoba, ktorá má skúsenosti s prácou na plný úväzok, a ktorá je zvyknutá niesť za svoju prácu plnú zodpovednosť. Musí tiež pochopiť, koľko práce by malo byť venovanej rozvoju spoločnosti, a vedieť, že nič nie je zadarmo. DepilConcept má záujem o spoluprácu s podnikateľmi, ktorí už prevádzkujú vlastnú firmu, ale chýbajú im určité znalosti a podpora pre úspech.
Ako fungujete v úlohe franšízora pre svojich partnerov v rámci kozmetického priemyslu?
Myslím, že vo franšízingu je to ako vo športe. Franšízor má byť tréner, ktorý vzdeláva šampiónov, jeho prácou je pomáhať hráčom uspieť v danej disciplíne. Tiež takto pristupujeme v našom podnikaní k obchodným aktivitám. Franšízantom vždy vysvetlíme a ukážeme čo je potrebné, čo majú urobiť, kde sa môžu zlepšiť, alebo v čom potrebujú ešte trénovať.
Na druhú stranu poskytujeme tiež pomoc tam, kde sú potrebné špecializované znalosti trhu a väčšie investície, ako je napríklad marketing, budovanie a podpora značky ako takej. Podobne ako tí najlepší športovci dostávajú za svoje výkony medaile, cenou pre franšízantov v prípade úspechu je predovšetkým zisk, ktorý generuje ich podnik. Existuje ale i ďalší rozmer podpory zo strany centrály, dobrý franšízor sa často spozná v horších časoch a pri problémoch.
Čo to presne znamená?
Predpokladáme, že dobrý franšízor by mal pomáhať svojim franšízantom v rôznych situáciách a to i v tých, ktoré nie sú popísané v zmluve. To neznamená, že bude vychádzať v ústrety napríklad neochotným a lenivým franšízantom, existujú však výnimočné situácie, kedy je pomoc potrebná viac ako inokedy. Nedávno napríklad jeden z našich franšízantov ukončil spoluprácu so zamestnancom, s ktorého pracou nebol dlhodobo spokojný, a s ním sa vzbúrili ďalší ľudia z personálu, takže pobočka sa ocitla vo veľkých problémoch. Inokedy sa stane, že sa franšízant ocitne v extrémne zložitej životnej situácii, a je nútený napríklad z rodinných dôvodov svoje podnikanie ukončiť.
Môže franšízor v takej situácii niečo urobiť?
Všetko závisí na tom, koľko chcete urobiť. My sme sa rozhodli pomôcť v maximálnej možnej miere. Pripravili sme záchranný plán a delegovali do problematickej franšízy vlastných ľudí - manažéra a kozmetológa, ktorí udržali v salóne požadovanú úroveň služieb a ziskov. Tiež sme zorganizovali a zaplatili marketingovú kampaň za účelom prilákania nových zákazníkov.
Výsledkom týchto aktivít bolo získanie a preškolenie nových zamestnancov, udržanie príjmov umožňujúcich pokrytie nákladov na prevádzku, a zaistenie kontinuity služieb zákazníkom. Celá akcia trvala približne 4 týždne. Uskutočnili sme všetko na vlastné náklady, z pohľadu celej franšízovej siete sa nám takýto prístup oplatí.
Je ale iste nemožné očakávať, že franšízor osobne zachráni každú krachujúcu franšízu...
To je síce pravda, v podobných výnimočných situáciách však dobrý franšízor vždy pomôže. Mal by ku svojim franšízantom cítiť povinnosť a zodpovednosť, ktorá prekračuje i rámce franšízovej zmluvy.
Aké sú podľa vás najdôležitejšie rysy dobrého franšízanta?
Musí byť uvedomelý. Rozhodnutie o založení vlastného podniku musí byť premyslené. Prevádzkovateľ franšízy nemôže sám upravovať systém, alebo selektívne spracovávať know-how franšízora. Franšízový systém sa skladá z mnohých osvedčených obchodných postupov, ktorých použitie zaisťuje úspech, ale vyžaduje pritom dôslednú implementáciu a denný výkon špecifických činností, s čím franšízant musí súhlasiť.
Vo vašom odbore je tiež veľká konkurencia. Existuje stále priestor pre nové kozmetické salóny?
Na poľskom trhu pôsobia desiatky tisícov kozmetických salónov, predovšetkým malých, fungujúcich na stálej podpore pravidelných a verných zákazníkov. Väčšina z nich je prevádzkovaná osobami spojenými s kozmetikou, ktoré často tiež poskytujú liečbu, no nemajú však žiadne obchodné skúsenosti. Existuje napríklad presvedčenie, že najdôležitejšie je pre salóny rozšírenie služieb, pretože je náročné zarábať na živobytie z úzkej špecializácie.
V skutočnosti je to naopak. Salóny, ktoré by ponúkali všetky kozmetické služby, dnes vôbec na trhu neexistujú. Naši klienti sú stále vzdelanejší a tiež náročnejší. Očakávajú rozsiahle odborné znalosti, v našich salónoch vyžadujú liečebné postupy na najvyššej úrovni, ktoré sú v súlade s najnovšími trendmi a znalosťami v oblasti kozmetológie, tiež moderné zariadenie, ktoré takéto kozmetické zákroky umožňujú.
Prečítaj články
Značka Naturhouse u nás pôsobí už zhruba 15 rokov. Za tú dobu otvorila aj s pomocou franšízantov 35 výživových poradní. Kto sa môže stať majiteľom ďalších franšíz?
Franšízová sieť DepilConcept už má svojho master-franšízanta pre Slovensko. Okrem jednej pobočky, chce dalšie rozšíriť do miest s viac ako 30 tisíc obyvateľmi.
„Naše tržby vzrástli výrazne nad úroveň pred pandémiou, hovorí Alexandre Duque Lourenço, člen výkonnej rady franšízové sítě DepilConcept.
Záujemcovia o podnikanie pod značkou DepilConcept si môžu vybrať, koľko investujú do štartu svojho nového podnikania. Je možné začať na 18 600 Eur.
Značka Naturhouse ponúka franšízantom 2 typy pobočiek podľa lokalít, v ktorých pôsobí. Koľko je potrebné investovať do rozbehnutia podnikania?
Najčítanejšie
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?