Franšízor má byť tréner, ktorý vzdeláva šampiónov, jeho prácou je pomáhať hráčom uspieť v danej disciplíne, hovorí Mariusz Włochkowski, franšízor portugalského systému DepilConcept, ktorý v Poľsku zdomácnel. 40 salónov z celkového globálneho počtu 104 prevádzkuje DepilConcept práve tam.
03.04.2018
Športovci vyhrávajú medaile, prácu franšízantov zhodnocuje zisk. Je to ich odmena, hovorí Mariusz Włochkowski, úspešný franšízor portugalskej spoločnosti DepilConcept.
 

Kto je potenciálnym držiteľom franšízy DepilConcept?
Ideálnym kandidátom na franšízanta spoločnosti DepilConcept je osoba, ktorá má skúsenosti s prácou na plný úväzok, a ktorá je zvyknutá niesť za svoju prácu plnú zodpovednosť. Musí tiež pochopiť, koľko práce by malo byť venovanej rozvoju spoločnosti, a vedieť, že nič nie je zadarmo. DepilConcept má záujem o spoluprácu s podnikateľmi, ktorí už prevádzkujú vlastnú firmu, ale chýbajú im určité znalosti a podpora pre úspech.

Ako fungujete v úlohe franšízora pre svojich partnerov v rámci kozmetického priemyslu?
Myslím, že vo franšízingu je to ako vo športe. Franšízor má byť tréner, ktorý vzdeláva šampiónov, jeho prácou je pomáhať hráčom uspieť v danej disciplíne. Tiež takto pristupujeme v našom podnikaní k obchodným aktivitám. Franšízantom vždy vysvetlíme a ukážeme čo je potrebné, čo majú urobiť, kde sa môžu zlepšiť, alebo v čom potrebujú ešte trénovať.

Na druhú stranu poskytujeme tiež pomoc tam, kde sú potrebné špecializované znalosti trhu a väčšie investície, ako je napríklad marketing, budovanie a podpora značky ako takej. Podobne ako tí najlepší športovci dostávajú za svoje výkony medaile, cenou pre franšízantov v prípade úspechu je predovšetkým zisk, ktorý generuje ich podnik. Existuje ale i ďalší rozmer podpory zo strany centrály, dobrý franšízor sa často spozná v horších časoch a pri problémoch.

Čo to presne znamená?
Predpokladáme, že dobrý franšízor by mal pomáhať svojim franšízantom v rôznych situáciách a to i v tých, ktoré nie sú popísané v zmluve. To neznamená, že bude vychádzať v ústrety napríklad neochotným a lenivým franšízantom, existujú však výnimočné situácie, kedy je pomoc potrebná viac ako inokedy. Nedávno napríklad jeden z našich franšízantov ukončil spoluprácu so zamestnancom, s ktorého pracou nebol dlhodobo spokojný, a s ním sa vzbúrili ďalší ľudia z personálu, takže pobočka sa ocitla vo veľkých problémoch. Inokedy sa stane, že sa franšízant ocitne v extrémne zložitej životnej situácii, a je nútený napríklad z rodinných dôvodov svoje podnikanie ukončiť.

Môže franšízor v takej situácii niečo urobiť?
Všetko závisí na tom, koľko chcete urobiť. My sme sa rozhodli pomôcť v maximálnej možnej miere. Pripravili sme záchranný plán a delegovali do problematickej franšízy vlastných ľudí - manažéra a kozmetológa, ktorí udržali v salóne požadovanú úroveň služieb a ziskov. Tiež sme zorganizovali a zaplatili marketingovú kampaň za účelom prilákania nových zákazníkov.

Výsledkom týchto aktivít bolo získanie a preškolenie nových zamestnancov, udržanie príjmov umožňujúcich pokrytie nákladov na prevádzku, a zaistenie kontinuity služieb zákazníkom. Celá akcia trvala približne 4 týždne. Uskutočnili sme všetko na vlastné náklady, z pohľadu celej franšízovej siete sa nám takýto prístup oplatí.

Je ale iste nemožné očakávať, že franšízor osobne zachráni každú krachujúcu franšízu...
To je síce pravda, v podobných výnimočných situáciách však dobrý franšízor vždy pomôže. Mal by ku svojim franšízantom cítiť povinnosť a zodpovednosť, ktorá prekračuje i rámce franšízovej zmluvy.

Aké sú podľa vás najdôležitejšie rysy dobrého franšízanta?
Musí byť uvedomelý. Rozhodnutie o založení vlastného podniku musí byť premyslené. Prevádzkovateľ franšízy nemôže sám upravovať systém, alebo selektívne spracovávať know-how franšízora. Franšízový systém sa skladá z mnohých osvedčených obchodných postupov, ktorých použitie zaisťuje úspech, ale vyžaduje pritom dôslednú implementáciu a denný výkon špecifických činností, s čím franšízant musí súhlasiť.

Vo vašom odbore je tiež veľká konkurencia. Existuje stále priestor pre nové kozmetické salóny?
Na poľskom trhu pôsobia desiatky tisícov kozmetických salónov, predovšetkým malých, fungujúcich na stálej podpore pravidelných a verných zákazníkov. Väčšina z nich je prevádzkovaná osobami spojenými s kozmetikou, ktoré často tiež poskytujú liečbu, no nemajú však žiadne obchodné skúsenosti. Existuje napríklad presvedčenie, že najdôležitejšie je pre salóny rozšírenie služieb, pretože je náročné zarábať na živobytie z úzkej špecializácie.

V skutočnosti je to naopak. Salóny, ktoré by ponúkali všetky kozmetické služby, dnes vôbec na trhu neexistujú. Naši klienti sú stále vzdelanejší a tiež náročnejší. Očakávajú rozsiahle odborné znalosti, v našich salónoch vyžadujú liečebné postupy na najvyššej úrovni, ktoré sú v súlade s najnovšími trendmi a znalosťami v oblasti kozmetológie, tiež moderné zariadenie, ktoré takéto kozmetické zákroky umožňujú.