Na čo sa pýtať franšízora

Ideálne sú pre zisťovane podrobných informácií o konceptoch veľtrhy a výstavy, kde majú jednotlivé značky svojich zástupcov, ktorí návštevníkov zoznámia s podmienkami spolupráce. I tam je ale dobré vedieť na čo sa pýtať.
11.01.2018
Päť najdôležitejších otázok, na ktoré by ste sa mali opýtať, keď uvažujete o franšízingu a chcete sa stať franšízantom zavedenej značky.
 

Predtým, ako sa rozhodnete stať súčasťou franšízovej spoločnosti, je nutné mať čo najviac informácií o podnikateľskom koncepte, ktorý prezentujú. Napriek tomu, že sa to môže javiť ako samozrejmosť, veľká časť záujemcov o franšízy robí práve túto elementárnu chybu - a to napriek tomu, že zástupcovia jednotlivých franšízových značiek tieto informácie k dispozícii majú, a sú tiež pripravení zoznámiť s konceptom svojich potenciálnych franšízantov. Tí sa obvykle informujú na webových stránkach firiem, či v tlači a ďalších médiách. Lenže to práve nestačí.

Pokiaľ máte vážny záujem o franšízu, ako prvé si musíte zaistiť potrebné financie. Ak ich nemáte z vlastných zdrojov, zaistite si prístup k základnému potrebnému kapitálu napríklad cez bankové služby. Až druhým krokom by malo byť vyplnenie formulára so žiadosťou o viac informácií o franšíze. Veľmi dôležitým okamihom je prvý telefonický kontakt s franšízorom či zástupcom konkrétnej spoločnosti.

Pripravte sa na veľké množstvo otázok, pretože franšízor sa bude snažiť zistiť váš skutočný záujem o podnikanie a vašu pripravenosť vrátane potrebných financií. Počas prvej diskusie môžete i vy ako záujemca o franšízu zistiť, či je franšízový koncept vhodný práve pre vás, čo vás po vstupe do siete čaká, i aké výhody vám spolupráca s danou značkou prinesie. I vy sa budete môcť rozhodnúť na základe reálnych očakávaní a požiadaviek na oboch stranách.

Týchto 5 otázok by ste však mali svojmu potenciálnemu franšízorovi položiť vždy. Bez ohľadu na odbor či vaše skúsenosti a požiadavky:

  1. Ako dlho je značka prítomná na trhu a ako dlho funguje ako franšízová sieť?
    Niekedy firma úspešne funguje desaťrokov, ale s franšízingom iba začína. To je dobré viedieť.
  2. Ako dlho pracuje značka na svojej franšízovej ​​sieti?
    Vo franšízovom svete je dlhodobá prevádzka siete veľmi dôležitým prvkom. Pokiaľ vo firme dlhodobo funguje napríklad franšízový manažér, presne už vie, ako čo funguje a čo rozhoduje o úspechu či neúspechu jednotlivých franšíz a franšízantov.
  3. Aké sú najdôležitejšie funkcie franšízantov v konkrétnej sieti?
    Odpoveď vám pomôže zistiť, čiste schopní stať sa súčasťou franšízovej siete.
  4. Ako dlho trvá proces sprevádzkovania franšízy a čo všetko obnáša?
    Znalosť týchto dvoch vecí vám pomôže vytvoriť si vlastný podnikateľský plán vrátane napríklad zaistenia vhodného úveru na kúpu licencie.
  5. Keby som bol váš príbuzný, čo by ste mi o franšíze povedali?
    Podstatou tejto otázky je získať od franšízora maximum informácií, teda i také, ktoré ostatní uchádzači nedostanú, i osobný pohľad na vec. Čím viac budete vedieť, tým samozrejme lepšie.