04.01.2018

Čajová franšíza ako investícia

Markéta Puzrlová bola štátnou úradníčkou, keď sa rozhodla postaviť sa na vlastné nohy. Ako franšízantka nemeckej značky TeaGschwendner sa cíti voľná a slobodná.

Markéta Puzrlová sa stala franšízantkou nemeckej siete čajovní pred 3 rokmi, s firmou TeaGschwendner ale spolupracovala v oblasti veľkoobchodu už od roku 2011. Špecializovaný obchod s čajom v Prahe na Vodičkovej ulici otvorila v septembri 2014, prípravy na zahájenie prevádzky trvali tri roky. Ako sama hovorí, spoločnosť TeaGschwendner bola pre ňu láskou na prvý pohľad, takže vytrvala.

Foto TeaGschwendner

I keď je podnikanie niekedy tvrdé, nemenila by som, hovorí Markéta Puzrlová

"TeaGschwendner som poznala z Nemecka. Už tam ma presvedčila predovšetkým vysoká kvalita výrobkov a služieb, ktoré sa na jednom z najnáročnejších trhov sveta ponúkajú zákazníkovi," spomína na svoje začiatky. Vyštudovala germanistiku, potom dva roky pôsobila v Jablonci nad Nisou ako úradníčka v štátnej správe. Medzitým ale hľadala vhodný podnikateľský koncept, vďaka ktorému by sa mohla postaviť na vlastné nohy.

Potom, čo našla možnosť obstarať si franšízu nemeckej značky TeaGschwendner, dospela k záveru, že čaj je pre ňu presne tým produktom, s ktorým sa bude môcť pri podnikaní stotožniť. A že značka prezentuje spôsob obchodovania, ktorý jej osobnosti bude sedieť. "Iný franšízový koncept som nezvažovala, vybrala som si TeeGschwendner," hovorí. Zo začiatku mala problém zohnať priestory v Prahe 1, ktoré by boli na dobrom mieste a za prijateľný nájom. Nakoniec sa "usadila" v centre českej metropole.

Zvykať si na riziko, že zákazníci neprídu

Problémy mala tiež s marketingom a PR, v tomto smere jej pomohla nemecká centrála. "Keď vstupujete na trh s neznámou značkou, vždy sa musíte pripraviť na problémy. Firma TeeGschwendner bola pred pár rokmi na českom trhu v podstate neznáma. To sa dnes hlavne medzi milovníkmi čaju, ktorí dbajú na kvalitu, podarilo zmeniť. Centrála TeeGschwendner dodáva dobré, štandardné služby, franšízant musí sám vedieť, čo potrebuje a nesie podnikateľské riziko," vysvetľuje Markéta Puzrlová.

Na riziko si musela zvykať i ona sama. Priznáva, že nie je súťaživý typ, a v podnikaní je to niekedy v neprospech. Získala ale slobodu a voľnosť. Ako matka dvoch detí si dnes môže sama organizovať čas ako sama uzná za vhodné. "Jediný pán je zákazník. I keď je to niekedy tvrdé, nemenila by som," tvrdí. Svoju franšízu považuje za dobrú investíciu. "Každý franšízant je v podstate menší či väčší investor, ktorý vkladá do značky peniaze a značke ich tým “zapožičiava. Od banky som si peniaze ale nepožičiavala.," hovorí s tým, že investície tohto druhu sa vracajú pomaly, návratnosť sa počíta v rokoch.

Napriek tomu si franšízing chváli. "Franšíza môže byť výhodná v tom, že sú rozdelené úlohy. V našom prípade nákup čaju, certifikácia BIO, celá administratíva spojená s dovozom potravín z tretích krajín, kontrolu kvality a akosti, to všetko rieši nemecký partner. My sa sústredíme na predaj a na obchod," vysvetľuje. I preto sa musí v odbore neustále vzdelávať.

"Český milovník čaju vie oceniť dobrý a kvalitný čaj. Vie posúdiť, čo mu ponúkate, či je cena prijateľná a aký máte sprievodný servis. Za to všetko je potom ochotný i platiť," hovorí pani Puzrlová. A dodáva, že Česi sú z úrovne produktov, služieb i interiéru špecializovanej predajne čajov nadšení.

Zdieľaj článok

Komentáre na fórum

0
Čajová franšíza ako investícia

K tomuto článku nie je zatiaľ komentár. Váš bude prvý.

Fórum 5 téma, 5 komentáre

chcete viac?

newsletter Franchising.sk

If you see this, leave this form field blank