Len výzvy vás posunú dopredu
V Libanone ste so svojou tvorbou prerazili v neľahkej dobe občianskej vojny. Ako sa Vám to podarilo?
Keď som v Libanone začínala, tak to bolo v období krutej vojny. Prišla som tam na začiatku 80. rokov s akademickým výtvarným titulom z odboru sklárstva, ale i odevného výtvarníctva. Veľmi ma vtedy podporili média, ktoré zaujala moja odvaha etablovať sa na trhu v tejto krízovej situácii. Veľmi rýchlo sa informácie o mojom snažení rozkríkli. Média ma natáčali, realizovali sme rozhovory, často som sa objavila na titulných stranách rôznych magazínov a časopisov.
Vedeli ste hneď od začiatku, že chcete tvoriť pre tých najbohatších zákazníkov?
Keď som odišla na Blízky východ, všetci mi hovorili, že najväčšie „terno“ je dostať sa k tým najbohatším ľuďom do ich palácov. To sa teda stalo takým mojim hnacím motorom. Bola to moja méta, dostať sa k nim a hlavne si overiť, či by som ich svojou tvorbou dokázala uspokojiť.
A podarilo sa…
Našťastie áno. Začala som robiť okrem iných šaty pre manželky architektov, ktorí pôsobili v Perzkom zálive. Jedna z nich ma vzala na módnu prehliadku, kde som spoznala manželku petrolejového magnáta, ktorej sa šaty veľmi zapáčili, a hneď začala zisťovať, kto ich navrhol. Od tej doby nemám čas sa prakticky ani napiť kávy. Pozvala ma totiž do Perzkého zálivu, kde ma vzala do prvého paláca. A to bol v podstate začiatok kolotoča, do ktorého som sa dostala a ktorý sa stále točí ďalej.
Libanon však nebol na začiatku miestom, kde ste chceli po odchode z Československa pôsobiť, však?
Máte pravdu. S manželom sme pôvodne chceli ísť do Saudskej Arábie. Moje československé vízum mi vstup do tejto krajiny však neumožnilo. Museli sme teda zostať v Libanone.
A zostali ste tam i po páde „železnej opony“…
Áno, v Libanone sa mi veľmi páčilo. Fascinovalo ma, že je to úplne iná krajina s inou kultúrou ako Československo. My sme taký malý špecifický „rybníček“. V krajinách, kde sa dnes pohybujem, teda na Blízkom východe, je väčší konzum, čomu zodpovedá i správanie tamojších ľudí. Je tam veľmi časté, že ženy, ktoré sa u mňa obliekajú, si šaty obstarajú, oblečú si ich na seba a potom ich darujú. Oveľa častejšie obmieňajú šatník. Často sa nad tým zamýšľam a vždy prídem k názoru, že u nás to takto s najväčšou pravdepodobnosťou fungovať nikdy nebude. Sme inak vychovaní. Tomu som sa hlavne myšlienkovo musela prispôsobiť a vďaka umeniu improvizácie, ktoré mi je vlastné, sa mi to podarilo.
Je umenie improvizácie pre módneho návrhára dôležité?
Podľa môjho názoru je úplne nevyhnutné, je základom úspechu. Človek, ktorý chce v tejto brandži niečo dosiahnuť, sa nesmie báť a musí sa vedieť pozrieť na zdanlivo obyčajnú vec a vďaka svojim schopnostiam ju povýšiť na niečo zvláštne, atraktívne. Je to práve kreativita, ktorá sa dnes vo svete cení. S tým súvisí i moje celoživotné motto – „Dokázať povýšiť zdanlivo nezlučiteľné na atraktívne“.
„Zakladám si na tom, že som schopná svojim zákazníčkam vyjsť v ústrety. Nechcem ich nechať odísť s tým, že si neprišli na svoje, že neboli omráčené. Nemôžem ich nechať odísť smutné, s nejakým zlým pocitom. Musíme byť schopní reagovať na ich priania, čo je podľa mňa základom úspechu.“
Čo ďalšie musí človek, ktorý chce uspieť v módnej brandži, mať?
V prvom rade si musí uvedomiť, že ide o tvrdý biznis, v ktorom sa točia veľké peniaze. Ostrejšie lakte sú teda nevyhnuté. Dôležitá je tiež túžba neustále sa posúvať, hľadať nové cesty, premýšľať nad tým, čo a ako urobiť po novom. V momente, kedy zaspíte na vavrínoch, je koniec a môžete to „zabaliť“. Držím sa toho, že sa nesmiem uspokojiť s tým čo je a že mi ľudia hovoria, že je to dobré. Chcem ísť stále ďalej.
Ako to u vás vyzerá v praxi?
Snažím sa čo najviac využívať možnosti, ktoré mi dnešný svet a technológie ponúkajú. Slovo nemožné pre mňa neexistuje. Nenechám sa zastaviť. Keď narazím na nejakú prekážku, hľadám riešenie, ako sa s ňou pobiť. Sama si napríklad vyrábam látky tak, aby mi vyhovovali. S pomocou mojej stážistky sa mi napríklad podarilo preniesť moje ručne spracované motívy prostredníctvom digitálnej tlače. Stále som totiž premýšľala, ako by sa mi to mohlo podariť tak, aby som mala látku potlačenú podľa mojich predstáv. Vyhľadali sme taliansku firmu, ktorá na internete sľubovala prenesenie umeleckého diela pomocou tlače na látku. A tak som tam vyzbrojená svojimi návrhmi vyrazila. Spoločne s inžiniermi som teda preniesla moje motívy na látky rôznych materiálov. Zistila som, že človek musí ísť s dobou, stíhať jej tempu a musí vedieť reflektovať na jej veľmi náročné požiadavky.
Celý rozhovor nájdete v magazíne Vlastní firma FRANCHISING 02/2017.
Prečítaj články
Turecká odevná franšíza so zameraním na milovníkov originálnej mestskej módy má za sebou 30 rokov skúseností. Na Slovensku je otvorenie prvej franšízy výzvou.
Stačí zaistiť priestor s veľkosťou minimálne 50 m2, mať finančné prostriedky na jeho premenu a zariadenie a môžete začať podnikať. Napríklad so spodnou bielizňou.
Presadiť sa v módnej brandži je v súčasnosti veľmi ťažké. Riešením pre tých, čo s tým chcú začať, môže byť franšíza, napríklad značky Esotiq.
Spodná bielizeň, pyžamá, plavky aj kozmetiku – to všetko nájdu zákazníci v predajniach Esotique & Henderson. Na Slovensku chce uspieť vďaka franšíze.
Franšízantova znalost lokality, ve které působí, je přínosem pro celou franšízovou síť. Právě tak to vidí vedení poskytovatel licence Ekotopánky.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
毕业证“文凭”成绩单Q◆微551190476“办理”不来梅大学●毕业证●成绩单●购买真实【留信认证】一比一复刻在读证明,录取通知书制作 ,★各类英文材料(学
...
修改文本成绩单@文凭制作『Q◆微551190476』 讨论澳洲埃里森山大学毕业证,学士学位认证,留信认证,使馆认证,回国证明办MAU成绩单。线上办理留信认证
修改文本成绩单@文凭制作『Q◆微551190476』...
交流讨论南十字星大学假【毕业证+成绩单】【文凭】Q微551190476回国购买毕业证就业,线上购买*根据学校原版1:1 制作,做留信网认证(可查)线上快速
交流讨论南十字星大学假【毕业证+成绩单】【文凭】Q微551190476回国购买毕业证就业,线上购买*根据学校原版1:1 ...
快速★订做★萨尔不吕肯大学大学★文凭咨询Q★微★551190476购买国外文凭”毕业证“制作成绩单,海外学位证书出售/定制海外成绩单证书#假冒国外毕业**文
...
需要国外迪肯大学Deakin文凭证书,毕业材料Q微551190476 做[学历证书】 偽造学校原版文凭证书 ,一手代辦毕业证成绩单 原版1:1精仿毕
需要国外迪肯大学Deakin文凭证书,毕业材料Q微551190476 做[学历证书】 偽造学校原版文凭证书 ,一手代辦毕业证成绩单 ...
买美国学历。办USA毕业证成绩单『Q★微★551190476』出售芝加哥大学毕业证||成绩单||做文凭证书,做留信网认证(可查)WSE认证{全套留学回国必备
...
快速★订做★墨西哥大学★文凭咨询Q★微★551190476购买国外文凭”毕业证“制作成绩单,海外学位证书出售/定制海外成绩单证书#假冒国外毕业**文凭原版1
...
毕业证成绩单,学历证书,学历文凭『Q◆微551190476』 办理澳洲皇后大学毕业证,制作,购买成绩单,购买假文凭,购买假学位证,制造假国外大学文凭、肆业证
毕业证成绩单,学历证书,学历文凭『Q◆微551190476』...