Len výzvy vás posunú dopredu
V Libanone ste so svojou tvorbou prerazili v neľahkej dobe občianskej vojny. Ako sa Vám to podarilo?
Keď som v Libanone začínala, tak to bolo v období krutej vojny. Prišla som tam na začiatku 80. rokov s akademickým výtvarným titulom z odboru sklárstva, ale i odevného výtvarníctva. Veľmi ma vtedy podporili média, ktoré zaujala moja odvaha etablovať sa na trhu v tejto krízovej situácii. Veľmi rýchlo sa informácie o mojom snažení rozkríkli. Média ma natáčali, realizovali sme rozhovory, často som sa objavila na titulných stranách rôznych magazínov a časopisov.
Vedeli ste hneď od začiatku, že chcete tvoriť pre tých najbohatších zákazníkov?
Keď som odišla na Blízky východ, všetci mi hovorili, že najväčšie „terno“ je dostať sa k tým najbohatším ľuďom do ich palácov. To sa teda stalo takým mojim hnacím motorom. Bola to moja méta, dostať sa k nim a hlavne si overiť, či by som ich svojou tvorbou dokázala uspokojiť.
A podarilo sa…
Našťastie áno. Začala som robiť okrem iných šaty pre manželky architektov, ktorí pôsobili v Perzkom zálive. Jedna z nich ma vzala na módnu prehliadku, kde som spoznala manželku petrolejového magnáta, ktorej sa šaty veľmi zapáčili, a hneď začala zisťovať, kto ich navrhol. Od tej doby nemám čas sa prakticky ani napiť kávy. Pozvala ma totiž do Perzkého zálivu, kde ma vzala do prvého paláca. A to bol v podstate začiatok kolotoča, do ktorého som sa dostala a ktorý sa stále točí ďalej.
Libanon však nebol na začiatku miestom, kde ste chceli po odchode z Československa pôsobiť, však?
Máte pravdu. S manželom sme pôvodne chceli ísť do Saudskej Arábie. Moje československé vízum mi vstup do tejto krajiny však neumožnilo. Museli sme teda zostať v Libanone.
A zostali ste tam i po páde „železnej opony“…
Áno, v Libanone sa mi veľmi páčilo. Fascinovalo ma, že je to úplne iná krajina s inou kultúrou ako Československo. My sme taký malý špecifický „rybníček“. V krajinách, kde sa dnes pohybujem, teda na Blízkom východe, je väčší konzum, čomu zodpovedá i správanie tamojších ľudí. Je tam veľmi časté, že ženy, ktoré sa u mňa obliekajú, si šaty obstarajú, oblečú si ich na seba a potom ich darujú. Oveľa častejšie obmieňajú šatník. Často sa nad tým zamýšľam a vždy prídem k názoru, že u nás to takto s najväčšou pravdepodobnosťou fungovať nikdy nebude. Sme inak vychovaní. Tomu som sa hlavne myšlienkovo musela prispôsobiť a vďaka umeniu improvizácie, ktoré mi je vlastné, sa mi to podarilo.
Je umenie improvizácie pre módneho návrhára dôležité?
Podľa môjho názoru je úplne nevyhnutné, je základom úspechu. Človek, ktorý chce v tejto brandži niečo dosiahnuť, sa nesmie báť a musí sa vedieť pozrieť na zdanlivo obyčajnú vec a vďaka svojim schopnostiam ju povýšiť na niečo zvláštne, atraktívne. Je to práve kreativita, ktorá sa dnes vo svete cení. S tým súvisí i moje celoživotné motto – „Dokázať povýšiť zdanlivo nezlučiteľné na atraktívne“.
„Zakladám si na tom, že som schopná svojim zákazníčkam vyjsť v ústrety. Nechcem ich nechať odísť s tým, že si neprišli na svoje, že neboli omráčené. Nemôžem ich nechať odísť smutné, s nejakým zlým pocitom. Musíme byť schopní reagovať na ich priania, čo je podľa mňa základom úspechu.“
Čo ďalšie musí človek, ktorý chce uspieť v módnej brandži, mať?
V prvom rade si musí uvedomiť, že ide o tvrdý biznis, v ktorom sa točia veľké peniaze. Ostrejšie lakte sú teda nevyhnuté. Dôležitá je tiež túžba neustále sa posúvať, hľadať nové cesty, premýšľať nad tým, čo a ako urobiť po novom. V momente, kedy zaspíte na vavrínoch, je koniec a môžete to „zabaliť“. Držím sa toho, že sa nesmiem uspokojiť s tým čo je a že mi ľudia hovoria, že je to dobré. Chcem ísť stále ďalej.
Ako to u vás vyzerá v praxi?
Snažím sa čo najviac využívať možnosti, ktoré mi dnešný svet a technológie ponúkajú. Slovo nemožné pre mňa neexistuje. Nenechám sa zastaviť. Keď narazím na nejakú prekážku, hľadám riešenie, ako sa s ňou pobiť. Sama si napríklad vyrábam látky tak, aby mi vyhovovali. S pomocou mojej stážistky sa mi napríklad podarilo preniesť moje ručne spracované motívy prostredníctvom digitálnej tlače. Stále som totiž premýšľala, ako by sa mi to mohlo podariť tak, aby som mala látku potlačenú podľa mojich predstáv. Vyhľadali sme taliansku firmu, ktorá na internete sľubovala prenesenie umeleckého diela pomocou tlače na látku. A tak som tam vyzbrojená svojimi návrhmi vyrazila. Spoločne s inžiniermi som teda preniesla moje motívy na látky rôznych materiálov. Zistila som, že človek musí ísť s dobou, stíhať jej tempu a musí vedieť reflektovať na jej veľmi náročné požiadavky.
Celý rozhovor nájdete v magazíne Vlastní firma FRANCHISING 02/2017.
Prečítaj články
Turecká odevná franšíza so zameraním na milovníkov originálnej mestskej módy má za sebou 30 rokov skúseností. Na Slovensku je otvorenie prvej franšízy výzvou.
Stačí zaistiť priestor s veľkosťou minimálne 50 m2, mať finančné prostriedky na jeho premenu a zariadenie a môžete začať podnikať. Napríklad so spodnou bielizňou.
Presadiť sa v módnej brandži je v súčasnosti veľmi ťažké. Riešením pre tých, čo s tým chcú začať, môže byť franšíza, napríklad značky Esotiq.
Spodná bielizeň, pyžamá, plavky aj kozmetiku – to všetko nájdu zákazníci v predajniach Esotique & Henderson. Na Slovensku chce uspieť vďaka franšíze.
Franšízantova znalost lokality, ve které působí, je přínosem pro celou franšízovou síť. Právě tak to vidí vedení poskytovatel licence Ekotopánky.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Populárne na fóre
在线定制达特茅斯学院毕业证【Q微1954292140】办理Dartmouth毕业证『做美国达特茅斯学院文凭毕业证成绩单仿制』Dartmouth学历制作证书伪造假毕业证假文凭假学历 DartmoDiploma Transcript
...
办理美国硕士学历制作ASU硕士文凭硕士毕业证【Q微1954292140】仿制雅典州立大学硕士毕业证美国ASU硕士文凭美国硕士学历毕业证学位认证 Athens State UniversityDiploma Transcript
...
办理UT-Austin文凭『Q◆微551190476』办理德克萨斯大学奥斯汀分校【学历认证】线上★毕业证+成绩单/做留信网认证(可查)线上快速操作,诚信经营
...
假毕业证书购买办理博尔顿大学毕业证书 改图毕业证【Q微1954292140】【Bolton毕业证+Bolton成绩单+Bolton文凭】英国博尔顿大学毕业证,英国Bolton文凭,BoltonDiploma Transcript
<P>《假毕业证书购买办理博尔顿大学毕业证书...
办理澳洲朴茨茅斯大学毕业证Q/微信551190476◆办理各国各大学文凭(世界名校一对一专业服务)◆可以提供钢印、水印、烫金、激光防伪、凹凸版、版大学毕业证
...
加拿大圣弗朗西斯泽维尔大学回国买文凭就业『Q◆微★551190476』制作,购买成绩单,购买假文凭,购买假学位证/做留信网认证(可查)录取通知书、Offer
...
学位证书网上查询《伯明翰城市大学offer录取通知书》【Q微1954292140】《BCU学位证修改成绩单》毕业证书设计Diploma Transcript
...
新版文凭购买]做加拿大文凭/【QQ/WeChat:551190476】办理加拿大阿卡迪亚大学学位证书毕业证成绩单@制作加拿大◆可以提供钢印、水印、烫金、激光
...