11.09.2017

3 trendy úspešných franšíz

Franšízingu nahrávajú trendy. Či ako poskytovateľovi licencií alebo franšízantovi, vstúpiť do franšízy sa aktuálne oplatí z viacerých dôvodov.

Veľa úspešných značiek a firiem sa rozvíja a rastie vďaka franšízingu, ktorého Mekkou sú Spojené štáty americké. Model franšízovej spolupráce jednotlivých pobočiek v sieti, ktoré vlastnia zmluvne viazaní obchodní partneri, umožňuje firmám poskytovať i v náročných podmienkach na trhu čo najkvalitnejšie a pritom cenovo dostupné služby a výrobky. Franšízingu nahrávajú niektoré aktuálne trendy, ktoré sa objavujú v biznise a obchode po celom svete.

Tohtoročná predpoveď Medzinárodnej franchisovej asociácie hovorila na začiatku roka o raste. Podľa predpovede by tento rok malo vzniknúť iba v USA ďalších 11, 5 tisíc nových franšízových spoločností.

Rastu franšízového trhu pritom značne nahráva dlhodobé zlepšenie spotrebiteľských výdajov a vyššia zamestnanosť. Vďaka nim by zisky franšízových sietí mali tento rok narásť medziročne o 5, 3 % oproti necelým 3 % v prípade celosvetového hospodárstva. Dosiahnuť by podľa odhadov mali až k 710 miliárd dolarov oproti 674 miliardám v roku 2016.

K rastu franšízingu tento rok pomáhajú predovšetkým 3 najväčšie trendy:

1. Vplyv generácie millennials

Aj keď všeobecne nie je tzv. generacia millennials pre svet obchodu žiadnym veľkým prínosom, vo franšízingu sa ich nezávislé myslenie uplatňuje s úspechom. Jasne totiž uprednostňujú firmy a podniky, ktoré sa neorientujú iba na finančný zisk, ale vyznávajú i ďalšie hodnoty ako je ochrana životného prostredia, podpora sociálne slabých, a podobne. Ako to súvisí s franšízingom? Majitelia licencií na podnikanie pod zavedenou značkou (alebo tiež franšízanti) sú vlastníci malých podnikov, ktorí musia myslieť a konať nezávisle a samostatne, aby medzi konkurenciou uspeli.

Franšízovú sieť vždy zjednocuje logo a rovnaká ponuka produktov, spôsob riadenia prevádzky sa často líši v jednotlivých prevádzkach. Jasne hovorí o schopnostiach a spôsobe vedenia ich šéfov. Generácia millennials v tejto oblasti vyniká i preto, že svoju prácu považuje za poslanie, berie ju smrteľne vážne. Akceptuje osobné vlastníctvo a práva, čo jej ako franšízantovi zasa pomáha pri komunikácii s centrálami franšízových sietí, ich požiadavky ako majiteľov firemného know-how väčšinou chápu a akceptujú. Mnohé štúdie už dokázali, že mladí odborníci sú efektívnejší a produktívnejší, ak je ich práca spojená s nesebeckým výsledkom.

2. Zmena spotrebiteľského chovania

Spolu s rastom ekonomiky a životnej úrovne obyvateľstva rastie tiež dopyť spotrebiteľov po produktoch zameraných práve na tzv. pridané hodnoty. Firmy v reakcii na tento trend začali byť vo veľkom priaznivcami charity, presadzujú svoju politiku ochrany životného prostredia, snažia sa o trvalo udržiteľný rozvoj i menšiu podporu spotrebiteľského správania. Aspoň to veľa z nich verejne deklaruje. Všimli ste si špeciálne akcie, kedy kúpou nejakého výrobku prispejete na dobročinné účely? Už "nešetríte" pri hromadných nákupoch na sadu hrncov alebo hračky pre deti, teraz má zákazníkom dobrý pocit z nákupu zosilnieť charita.​

Franšízové siete sú v tomto smere opäť ideálnym podnikateľským modelom. Centrálne štrukturované a riadené spoločnosti sú vždy menej pružné v prispôsobovaní sa situácii na trhu, čo sa týka i nového spotrebiteľského dopytu. Firemná štrúktura franšíz pri správnej komunikácii riadenia funguje v opačnom smere, kedy sa značky orientujú na záujmy obyvateľov miest a obcí, v ktorých pôsobia. Jasná lokalizácia služieb i dosahu charity je pritom významným rozdielom oproti veľkým firmám, ktorý ocenia pri spolupráci i ďalší obchodníci a spolupracujúci profesionály. Vďaka lokálnej sieti to dotiahnu franšízy v tomto smere opäť ďalej ako korporácie s násobne väčším kapitálom.

3. Nástup robotov a väčšia zodpovednosť

Do tretice majú franšízy prospech i z všeobecného strašiaka na trhu práce, teda automatizácie výroby. Použitie strojov a robotov síce zruší mnohé pracovné pozácie, nutne ale vytvorí nové úlohy pre manažérov a ľudí, ktorí zvládnu vykonávať funkcie náročné pre stroje: tvorivú prácu, spoluprácu a organizáciu. Franšízy v zložitej situácii vysokej zamestnanosti a súčasnom rušení pracovných miest opäť vytvárajú pracovné príležitosti tam, kde ľudia prácu potrebujú najčastejšie. Teda v menších mestách a obciach.

Pokus o centrálne riadenie rastúceho obchodu môže znížiť kvalitu služieb a poškodiť značku. Pokiaľ sa rozhodnete pre franšízing a nájdete tých správnych partnerov, môžete svoje podnikanie rozšíriť bez zbytočných chýb a kompromisov. Franšízový model je ideálny pre maximálne transparentné spoločnosti, ktoré sa otvorene hlásia k zodpovednosti za svoje pôsobenie na trhu, rovnako ako za svoje produkty. K tomuto trendu patrí tiež napr. informovanosť o tovaroch a ich výrobe či pôvode, čo sa týka napríklad potravín a ich zloženia. Franšízové siete vďaka jednotnej distribúcii a zásobovaniu (v oveľa menšej miere ako napríklad pri medzinárodných korporáciách) majú opäť široké možnosti spätnej kontroly, ale i zavedenia funkčných pravidiel.

Zdieľaj článok

Komentáre na fórum

0
3 trendy úspešných franšíz

K tomuto článku nie je zatiaľ komentár. Váš bude prvý.

Fórum 5 téma, 5 komentáre

chcete viac?

newsletter Franchising.sk

If you see this, leave this form field blank