Generácia Z zrýchľuje svet
V obchode a súkromnom podnikaní pomaly dospieva nová mladá generácia, nazývaná Generace Z. Ide o mladých ľudí narodených po roku 1990, ktorí vyžadujú iné štandardy, aké platili doteraz. Vyrástli už v dobe, kedy internet bol samozrejmosťou ich životov, a väčšina z nich ho používa neustále a všade, kam zavíta. Žije on-line a v rýchlom tempe, používa na komunikáciu Facebook a Twitter, ktoré v ich časoch naberajú na dôležitosti. Vo svete franšíz sa veľmocou pre Generáciu Z stáva Kanada.
Medzinárodná asociácia franchisingu (IFA) vyhlásila víťaza medzinárodnej Veľkej ceny NextGen 2017 pre podnikateľa vo veku 27 - 31 rokov, ktorým sa stala riaditeľka franšízovej siete MakerKids Jennifer Turliuk. Víťazný projekt ceny NextGen 2017 si kladie za cieľ byť priekopníkom vo vzdelávaní. Franšízy spoločnosti MakerKids poskytujú v Kanade mimoškolské programy pre deti, ktoré sa chcú vyznať v digitálnom svete. Špeciálne voľnočasové programy učia deti technologickým zručnostiam ako je programovanie, a robotika.
Skôr ako konzumovať majú túžbu poznávať
Práve to sú odbory, ktoré nastupujúcu generáciu zaujímajú najviac. Zatiaľ čo predchádzajúcu Generáciu Y formovala sloboda a technologická vyspelosť, Generace Z vyrástla z prístupu k informáciám a virtuálnemu životu na internete. Lákavé lukratívne zamestnania, ich zástupcovia chcú byť úspešní a prospešní. Chcú isť s dobou, skôr ako konzumovať majú túžbu poznávať. Dôraz kladú na rodinu a odpočinok. Pod ich vplyvom dochádza k ešte väčšej globalizácii, ktorá so sebou prináša trend lokálnych výrobkov. Zatiaľ, čo v dobe automatizácie priemyselnej výroby odbory zanikajú, IT spolu s Generáciou Z stále rastú. Svet biznisu a podnikanie ale menia i tým, že časť firemného marketingu sa vďaka ich záujmu presúva na internet. Predstavujú významnú kúpnu silu.
Medzinárodná franšízová sieť Puzzle Room vlastní 9 virtuálnych miestností, ktorých názvy sa dajú prispôsobovať lokálnym podmienkam, rovnako ako aplikáciu na tablety, vďaka ktorej je možné hrať únikové hry i vo verejnom priestore.
Tohto faktu sa snažia využiť i franšízové siete. Napríklad britská spoločnosť Eazi-Apps, ktorá je úspešným medzinárodným producentom a dodávateľom mobilných aplikácií a webových stránok. Využívaním mobilného webu pomáha klientom získavať nových zákazníkov a zvyšovať tržby i pojem o značke. Majiteľom licencie pre ČR a SR je spoločnosť Latz Trade s. r. o. z Košíc. „Pôsobením v oblasti IT sa franšízant stane súčasťou odvetvia, o ktoré je na trhu záujem. Môže využívať svoje schopnosti, byť užitočný pre iných podnikateľov, a zároveň byť pánom svojho času,“ hovorí developer aplikácií pre smartphony a master-franšízant Ladislav Gubeliny.
Programátori sú dnešnými rockovými hviezdami
Koncept Puzzle Room vznikol z nápadu preniesť počítačovú hru do reality. Okrem Prahy prevádzkuje tzv. únikové hry i vo švajčiarskom Curichu a v Brazílii. Ako hovorí zástupkyňa konceptu Puzzle Room v Kristína Benkovičová, počet záujemcov o nové franšízy rastie rovnako rýchlo, ako pribúda po svete únikových hier. Ocenenému kanadskému projektu MakerKids sa v ČR asi najviac podobá Logiscool, kde vysokoškolskí študenti učia deti zábavnou formou programovať a vytvárať počítačové hry.
Prvá škola Logiscool vznikla v januári 2014 v maďarskom meste Budaörs, a dnes má stále sa rozrastajúca franšízová sieť viac ako 30 pobočiek v 4 krajinách vrátane ČR. Ťaží zo skutočnosti, že dopyt po IT odborníkoch stále stúpa. Firmy sa už neobídu bez hardwarových a softwarových špecialistov. „Svet okolo nás je stále viac digitálny a programátori sú tvorcami tohto digitálneho vesmíru. Ako povedal will.i.am z kapely Black Eyed Peas: Programátori sú dnešnými rockovými hviezdami!” tvrdí Gyula Csitári, spoluzakladateľ programátorskej školy Logiscool.
Prečítaj články
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
V Bruseli sa udeľovali ceny Európskej federácie franšíz. Zo značiek, ktoré mieria na náš trh, získali ocenenie Mail Boxes Etc.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...