S franšízou dostanete značku, ktorá funguje
Prvá otázka mieri na Vaše podnikateľské začiatky. Čo bolo tým hlavným impulzom? Kedy k tomu prišlo?
Bolo to v roku 2006, keď som pracoval v Londýne. Vtedy som videl príležitosť pre zaplnenie diery na trhu v systéme predaja pánskych košieľ. Nikto v tej dobe nemal v obchode viac ako 100 veľkostí košieľ a veril som, že by podobný koncept fungoval aj v Česku. Hlavný impulz prišiel až o 3 roky neskôr, keď sme sa s kolegami rozhodli, že by sme chceli opustiť prostredie veľkých korporátov a budovať niečo svoje.
Bolo privedenie značky T.M.Lewin do Česka Vaším prvým podnikateľským činom?
Nebolo. Počas štúdia na vysokej škole som založil firmu, ktorá predávala mobilné telefóny študentom. Bolo to v roku 1999, počas obdobia veľkého boomu telefónov, pretože si všetci vtedy kupovali svoj prvý mobil.
„Potenciálni záujemcovia o franšízu v oblasti hračkárstva a módy by mali predovšetkým robiť veci inak. Maloobchod už dávno nefunguje tak, že si otvoríte obchod v obchodnom centre a zarábate peniaze,“ hovorí bývalý bankér a podnikateľ Pavel Čmelík.
S akými prekážkami ste museli na začiatku podnikania bojovať?
Všeobecne to bola nedôvera rôznych subjektov. Nemohli sme zohnať obchodnú jednotku, pretože prenajímatelia si mysleli, že nemáme skúsenosti na to, aby sme mohli prevádzkovať retail a tiež veľmi neverili, že T.M.Lewin môže fungovať. Bankové financovanie bolo prakticky nedostupné a samozrejme nás prekvapila neuveriteľná byrokracia spojená s rôznymi povoleniami, registráciami, atď.
Čo Vás viedlo k tomu, že ste si k T.M.Lewin pribral ešte ďalšiu značku Barker?
Barker som poznal z Londýna, a keď nám zákazníci začali hovoriť, že by k anglickým oblekom chceli tiež anglické topánky, tak sme neváhali.
Aký veľký tím stojí za troma značkami? Riadi všetko iba jedna centrála?
Je nás asi 12 a všetko riadime z jedného miesta.
Čo bolo hlavným impulzom pre privedenie značky Hamleys do ČR?
Vyplýva to z našej stratégie. Budujeme retailovú spoločnosť, ktorá nie je špecialista na jedno odvetvie (napr. fashion), ale chceme mať v portfóliu rôzne atraktívne značky, ktoré oslovia dôležité cieľové skupiny. Deti sú samozrejme jedna z nich.
V prípade všetkých troch značiek, ktoré ste priviedol do ČR, spolupracujete ako franšízant. Čo vás na franšízingu láka?
Najväčšou výhodou franšízingu je skutočnosť že dostanete do ruky značku, ktorá funguje v ostatných krajinách. Nemusíte budovať žiadne produktové portfólio, strácať čas s vývojom a pokrývať celý hodnotový reťazec. Prakticky máte v rukách niečo, čo funguje a z 90 % je vašou chybou, keď nedokážete byť úspešní. My máme nadpriemerne schopný tím niekoľkých jednotlivcov, takže je prakticky nemožné, aby niektorá zo značiek nefungovala. My sa nikdy nepozeráme, či je trh nasýtený, alebo nie. Veríme, že dokážeme byť lepší ako ostatní a riadime sa heslom „Ak pôjde náš segment dolu, tak to zatvoríme ako poslední“.
Ako dlho trvala príprava franšízového konceptu Hamleys?
Podľa môjho názoru to bolo veľmi rýchle. Zmluvu sme podpísali za 3 mesiace, potom sme necelý rok hľadali správny priestor a za 4 mesiace sme postavili v Prahe Na příkope 14 jeden z najväčších obchodov s hračkami na svete.
Čo všetko bolo potrebné nastaviť? Je niečo, čo vás v tomto procese prekvapilo?
Pravdupovediac ma prekvapilo, ako rýchlo sme dokázali obchod postaviť a otvoriť. Niektorí odborníci predpokladali, že to zaberie o 12 mesiacov viac. Čo sa týka nastavení, tak sme asi polovicu procesov prevzali z Londýna a zostatok sme si prispôsobili lokálnym podmienkam.
Aké sú plány Hamleys na tento rok pre český trh? Môžu sa tešiť ďalšie mestá?
Jednáme s niekoľkými prenajímateľmi, ktorí majú o náš koncept záujem. Ďalšie obchody však budeme otvárať až v roku 2017.
Kedy plánujete otvorenie obchodov v krajinách, na ktoré máte licencie?
V roku 2017 by sme chceli otvoriť v Poľsku a Rakúsku.
Akým spôsobom plánujete rozvoj v Česku a ďalších krajinách?
Všetky obchody v našom regióne budeme vlastniť. O ďalších licenciách neuvažujeme.
Evidujete už teraz záujemcov o spoluprácu?
Áno, značný. Prenajímatelia pochopili, že Hamleys výrazne zvyšuje footfall centra a v kombinácii s exkluzivitou, ktorú ponúkame, im dáva konkurenčnú výhodu oproti ostatným prenajímateľom.
Ako by mal vyzerať ideálny franšízant konceptu Hamleys?
To sa musíte opýtať kolegov v Londýne, ale podľa môjho názoru by sa mal k rozvoju a prevádzke značky chovať, ako by bola jeho vlastná. Samozrejme by mal byť finančne silný, aby mohol sieť neustále rozširovať.
Aké sú požiadavky na priestory nového obchodu?
Je to veľmi flexibilné. Hamleys prevádzkuje niekoľko formátov – od travel, ktorý začína na 70m2 až po Hamleys World s niekoľkými tisícmi metrov.
Máte už vyhliadnutú ďalšiu značku, ktorú by ste radi priviedli na český trh?
Áno, máme ich už niekoľko, ale momentálne nemôžem povedať, ktoré to sú.
Máte osobnú skúsenosť s podnikateľským prostredím vo Veľkej Británii. Podniká sa tam lepšie ako u nás?
Zatiaľ sa podnikalo lepšie všade, kde som kedy bol. Bohužiaľ naši zákonodarcovia sa pozerajú na podnikateľov, ako na potenciálnych zlodejov, a tomu prispôsobujú zákony. Verím, že je čas sa na to pozrieť tak, že ľudia, ktorí podnikajú, dávajú ostatným prácu, platia zdravotné a sociálne poistenie, DPH a daň z príjmu. Štát by to mal týmto ľuďom zjednodušiť. V roku 2000 som si založil v Austrálii živnosť za 10 minút cez internet. Podnikať som mohol hneď a živnostenský list mi prišiel poštou za týždeň. Nepamätám si, že by som s niečím bežal k notárovi atď.
Práce máte skutočne veľa. Máte nejaké ďalšie podnikateľské aktivity?
Zatiaľ nie, ale chystám sa napísať knihu o našich skúsenostiach s podnikaním.
Ako oddychuje človek, ktorý pracuje 14-16 hodín denne?
Rovnako ako ten čo nič nerobí, len rozdiel je v tom, že iba raz za rok a nie každý deň (smiech). 2 týždne dovolenky vám dodajú energiu na celý rok. Dôležité je, aby vás to bavilo. Pokiaľ vás práca baví, tak je tých 14-16 hodín v poriadku. Nikdy nepochopím tých, ktorí zámerne nepracujú – musí byť veľmi frustrujúce prežiť jediný život, ktorý máte, a nevytvoriť pre spoločnosť žiadnu hodnotu.
Prečítaj články
„Pri vstupe na nový trh, musíte dôkladne analyzovať, či vaše pravidlá budú fungovať aj v iných krajinách,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
Ako sa vyvíja franšízing v súčasnej ekonomickej a politickej situácii? Vyhliadky na rok 2024 sme prebrali s Markom Halfarom z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...