Moc drahý nezáujem

Broaster Chicken investoval do marketingovej kampane v roku 2013 veľa peňazí. Bohužiaľ nakoniec expanziu do Česka a na Slovensko vzdal.
Pondelok
09.02.2015
Vysoké poplatky za master-franšízovú licenciu odrádzajú podnikateľov. Zahraničné firmy by sa tak mali zamyslieť, ako ich nastaviť.
 

Rad zahraničných firiem už v minulosti avizovala svoj záujem o vstup na slovenský trh. Dodnes však ich prevádzy u nás nenájdeme. Často to nie je tým, že by o ich služby či produkty nebol záujem zo strany zákazníkov, alebo že by ich podmienky neboli pre slovenských podnikateľov splniteľné. Dôvod je oveľa prozajičtější - peniaze.

Mnoho zahraničných firiem, ktoré chcú preniknúť na slovenský alebo aj český trh pomocou master-franšízovej licencie, za ňu nastaví podobné poplatky do všetkých krajín, bez toho aby si uvedomovali, že každý trh je špecifický a nemôžu nastaviť rovnakú cenu napríklad pre Nemecko, Česko či Slovensko . Veľa franšízových konceptov zo zahraničia si takto už vylámali zuby.

Príkladom môže byť gastronomický koncept Broaster Chicken, ktorý chcel u nás aj v Českej republike expandovať. Za master-franšízovú licenciu požadoval 400 tisíc eur. Aj vďaka tomu bohužiaľ firma nedokázala žiadneho master-franšízanta nájsť a expanziu nakoniec vzdala. Podobne v Českej republike dopadla aj portugalská spoločnosť NBRAND s konceptom upratovacích prác House Shine. Investíciou 5 miliónov korún podnikateľa nenadchla.

Vysoké master-franšízové poplatky si účtujú predovšetkým firmy z USA a západnej Európy. Aj napriek tomu, že zníži svoj poplatok na základe menších trhov ako je nielen Česko, ale aj Slovensko, Maďarsko či Rumunsko, stále ho udržiavajú na vysokej úrovni. To vedie k nezáujmu nielen podnikateľov, ale aj firiem sa do takého podnikania pustiť. "V zahraničí franšízový koncept funguje, ale to neznamená, že bude mať dôveru aj u nás. Preto do takých vysokých súm investori nejdú a skôr sa zameriavajú tiež na domáce koncepty," dodáva Adam Rezek z poradenskej spoločnosti PROFIT system.

V takýchto prípadoch môže zahraničným spoločnostiam pomôcť iný druh spolupráce s tuzemskou firmou či podnikateľmi ako master-franšízing. Franšízor môže využiť napríklad joint venture alebo vybudovať v krajine, kam chce expandovať, regionálnu franšízovú centrálu (dcérsku firmu) a realizovať stratégiu expanzie na trhu týmto spôsobom. Na predaj master-franšízovej licencie môže prejsť až po posilnení svojej pozície. Podobne sa u nás rozvíjajú firmy Starbucks, KFC či Burger King.