Potenciál na Slovensku
V súčasnej dobe pôsobí na slovenskom viac než 120 franchisových konceptov. Štvrtinu z nich tvoria pôvodom tuzemskej značky. Najviac konceptov rozvíjajúcich sa formou franchisingu nájdeme mimo oblasti gastronómie najmä v oblasti služieb , zdravej výživy a fitness. Siete rozvíjajúce sa prostredníctvom franchisových licencií sú však zastúpené aj napríklad predajne potravín, kozmetiky, odevov, alebo realitnej siete či agentúry ponúkajúce rôzne systémové riešenia pre firmy a podnikateľov. "Prítomnosť rôznych značiek a ponuka franchisových konceptov je u nás pestrá a porovnateľná so štruktúrou obsadenie segmentov v európskom priemere. Kvantitatívne však európskych ukazovateľov vo využívaní franchisingu na slovenskom zatiaľ nedosahujeme,“ hovorí Jozef Šétaffy, prezident Slovenskej franchisingovej asociácie.
Dôvodom tejto situácie môže byť aj niekoľko problémov, ktoré môžeme na tuzemskom trhu identifikovať. Jedným z faktorov limitujúcich rozvoj franchisingového podnikania na Slovensku je nedostatočná kapitálová vybavenosť podnikateľov, najmä v prípade finančne nákladnejších konceptov a licencií. "Tento problém by mohli pomôcť riešiť banky, ktoré by štát podporil samostatnými rozvojovými fondmi a zárukami. Avšak banky by k tomu, aby sa do financovania tohto odboru podnikania týmto spôsobom pustili, potrebovali, aby bola táto forma podnikania uznaná, teda formalizovaná štátnou legislatívou. Slovenské právo však franchising ako spôsob podnikania oficiálne nepozná," upozorňuje Jozef Šétaffy s tým, že práve legislatívna úprava by rozvoji franchisingu na Slovensku veľmi pomohla.
Hoci počet tuzemských franchisových konceptov nedosahuje takej výšky ako v krajinách s vyspelým franchisovým trhom, lze podľa Slovenskej franchisingovej asociácie v blízkej dobe práve v tejto oblasti očakávať intenzívny rozvoj. "Práve v tomto smere u nás registrujeme hneď niekoľko slovenských sietí , ktoré doteraz nepristúpili na formalizáciu svojho podnikania formou franchisingu," dopĺňa Jozef Šétaffy.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...