Nechajte si poradiť!
Téma franchisingu sa v poslednej dobe stala zaujímavou pre mnoho spoločností uvažujúcich o expanzii. Čo považujete za hlavný dôvod tohto trendu?
Definovať ten hlavný dôvod je pomerne zložité. Viacmenej jedným z nich môže byť i to, že firmy odhalili výhody, ktoré rozvoj na báze franchisingu nesporne má. Došlo im, že v určitých momentoch môže byť táto cesta expanzie pre ne aj finančne výhodnejšia. Franchising totiž v prvej rade umožňuje majiteľovi franchisového konceptu rozširovať jeho distribučné kanály a v dôsledku toho posilňovať vlastnú pozíciu na danom trhu bez nutnosti väčších investícií. Rovnako tak je pre spoločnosti veľmi lákavá možnosť získať ďalší zdroj príjmu v podobe odmien, ktorých vyplatenie predstavuje jednu zo základných povinností ich franchisového partnera. Ďalším lákadlom je určite šanca na zníženie niektorých nákladov. Hlavne tých spojených s prevádzkovaním jednotlivých pobočiek.
Akých chýb by sa podnikatelia, ktorý sa rozhodnú vytvoriť franchisové siete bez rád profesionálov mohli dopustiť?
Základom každého úspešného podnikania je mať detailne premyslený obchodný zámer. Vždy je treba myslieť na to, že je nevyhnutné vytvoriť ucelenú koncepciu týkajúcu sa celej franchisovej siete. A to spolu s finančnou analýzou ako pre poskytovateľov licencie, tak tiež pre príjemcov - franchisantov. Ďalším veľmi dôležitým krokom je potom mať všetky body tých najmenších detailov upravené v zmluve. Často sa v praxi stretávame s franchisovými zmluvami, ktoré sú mnohokrát pre franchisora, teda poskytovateľa licencie veľmi nevýhodné. Tomu by sa konzultáciou s poradcom dalo predísť. Je treba si uvedomiť, že franchising nie je v slovenskom právnom poriadku nijak špeciálne upravený. Je teda treba, aby zmluva bola profesionálne spísaná a postihla všetky špecifika franchisového podnikania. Nie je nič horšie, ako prichádzať na nedostatky v zmluve v už rozbehnutom podnikaní.
S čím všetkým môžete vy, ako spoločnosť PROFIT system, potenciálnym franchisorom pomôcť?
Škála služieb, ktoré naša spoločnosť poskytuje existujúcim i potenciálnym franchisorom je široká. PROFIT system sa špecializuje na prípravu franchisových konceptov, hlavne na prípravu podnikateľského zámeru, franchisovej zmluvy a prevádzkovej príručky. Náš servis však pri rozbehnutí franchisového podnikania nekončí. Podporujeme franchisorov a majiteľov franchisových systémov v získavaní franchizantov a rozvoji pripraveného systému.
Môžete uviesť príklady spoločností, ktorým ste s ich franchisovými projektmi pomáhali?
Skupina PROFIT system pôsobí na trhu od roku 1998. Za túto dobu spolupracovala s viac než 300 klientmi - franchisori a prevádzkovatelia partnerských systémov, a to v ČR aj zahraničí. Našou nespornou výhodou je totiž fakt, že sa môžeme oprieť o skúsenosti našich zahraničných partnerov. Ak máme byť konkrétny, do portfólia zákazníkov spoločnosti patrí napríklad poľská pobočka GE Money Bank, fasfoodová sieť Subway, alebo Yves Rocher. Čo sa týka poradenstva na tuzemskom trhu, môžeme spomenúť napríklad koncepty ako Expreska, Little things for Little People, The Little Gym, Bematech, alebo Angus Burger. S expanziou do zahraničia sme pomáhali napríklad predajcovi bazénov Albinox, ktorý sa rozhodol rozvíjať svoj biznis prostredníctvom franchisingu vo Francúzsku.
Je o poradenské služby v súčasnej dobe na trhu záujem ak prihliadneme k faktu, že sa firmy v súčasnej dobe snažia znižovať čo najviac svoje náklady?
Musím povedať, že áno. Spoločnosti si totiž uvedomujú, že zle nastavený systém by pre ne znamenal väčšie výdaje ako tie, ktoré za profesionálny servis zaplatia poradenskej spoločnosti.
Prečítaj články
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
„Pri vstupe na nový trh, musíte dôkladne analyzovať, či vaše pravidlá budú fungovať aj v iných krajinách,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
Ako sa vyvíja franšízing v súčasnej ekonomickej a politickej situácii? Vyhliadky na rok 2024 sme prebrali s Markom Halfarom z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Najčítanejšie
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Samostatné podnikanie v neznámych vodách sa mi oplatilo, tvrdí franšízant Marcel Šurka. Pod konceptom značky 1. Day dnes vedie prevádzku v Banskej Bystrici.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...