Slovensko, krajina pre biznis

Bratislava je hlavným mestom Slovenské republiky a tiež hlavným centrom, kde franchisové koncepty otvárajú svoje prvé prevádzky.
Utorok
22.10.2013
Na Slovensku minulý rok pôsobilo viac ako 36 franchisových konceptov. Počet tých, ktorý tu chcú preraziť atakuje 20.
 

Slovenský franchisový trh ukazuje, že sa s ním musí počítať. Jeho veľká expanzia začína prichádzať, a to chcú využiť aj české franchisové koncepty. Pre tie sa Slovensko javí ako prvá krajina, kde chcú preraziť so svojimi výrobkami či službami. V roku 2012 podľa Reportu franchisového trhu, ktorý vydáva poradenská spoločnosť PROFIT system franchise services, pôsobilo na slovenskom trhu 36 českých franchisových systémov. Aktuálne o vstupu premýšľa viac ako 20 konceptov, ktoré fungujú na základe franchisy, prípadne partnerstva.

Vhodného master-franchisanta hľadá sieť fitnes štúdií Hany Bany, ktorá zatiaľ prevádzkuje jednu vlastnú pobočku v Bratislave. „Jednania sme viedli s niekoľkými záujemcami, tie však stroskotali na vzájomných predstavách a požiadavkách,“ hovorí jednateľ firmy Laut, ktorá Hany Bany zastupuje, Jakub Šigut. Podobný prípad je aj pri fastfoodovom koncepte Broaster Chicken. O master-franchisantovi uvažujú tiež spoločnosti Doktor Klain či Certified E-friendly Food. Ďalšie firmy, ktoré by sa rady presadili na Slovensku pomocou franchisovej spolupráce sú okrem iných Solutions, The PUB, Chi-Chi’s. Svoje brány pre franchisantov otvárajú tiež spoločnosti SmartLife s franchisovým konceptom detského oblečenia Lego Wear. Tá tu posledné dva roky musela záujemcov odmietať kvôli exkluzivite. Zatiaľ existuje 1 obchod v Bratislave.

Niektoré spoločnosti už boli úspešnejšie a podarilo sa im tento rok otvoriť prvé pobočky. Sú to napríklad firmy Bussiness for Breakfest, Skinial, Dietfitness či Amaryllis. Okrem posledne menovanej si všetky ako prvú vybrali Bratislavu. Tá sa obvykle stáva odrazovým mostíkom pre ďalšiu expanziu. Amaryllis otvorili svoje kozmetické štúdiu v Dunajskej Strede. Na spadnutie je vstup spoločnosti Marvel, ktorá predáva mobilné domy. Tá otvorí štúdio v Bratislave, ktoré by sa malo stať centrom pre Slovenskú republiku. Slovenským zákazníkom by rád ponúkal čerstvé potraviny i Náš Grunt. „Záujemcovia sa nám zo Slovenska ozývajú, ale jednanie zatiaľ nevedú k záveru. Radi by sme otvorili obchody blízko českým hraniciam,“ hovorí konateľ Nášho Gruntu Jiří Málek.

Slovensko má svoje špecifiká

Firmy si Slovensko vyberajú pre jeho podobnosť s českým trhom. Neexistujú tu ani žiadne jazykové bariéry a problémy s logistikou sú malé. Presadiť sa tu podarilo napríklad franchisovým konceptom Fruitisimo, Naturhouse, Yves Rocher, Svět zdraví či Coffeeshop Company. „Vidíme potenciál na slovenskom trhu na 30 pobočiek. Chceme sa stať najväčšou sieťou juice barov na Slovensku,“ doplňuje riaditeľ Fruitisimo Jan Hummel.

Slovenský franchisový trh je podľa prezidenta Slovenskej franchisovej asociácie Jozefa Šétaffyho ešte nezrelý a má svoje vlastné špecifiká. „Pre jeho zoznámenie je dôležité vynaložiť určitý čas. Je treba si zistiť kvalifikované a správne informácie,“ uvádza Jozef Šétaffy.